Kopen of bouwen? Bouwen traditioneel of hsb?

7

Kopen of bouwen? Bouwen traditioneel of hsb?

Kat81
Kat81
#Budget · 7 jaren geleden

Mijn vriend en ik zijn het niet eens of we een huis gaan kopen of bouwen. 

Hij wil een huis kopen omdat hij denkt dat het voordeliger is, maar als ik dan kijk naar ons budget zijn het allemaal met kleine slaapkamers en/of kleine keuken.

Ik heb een halfopen bouwgrond die volledig is afbetaald. Graag wou ik daarop een hsb-woning zetten. De hsb-woning binnen grotendeels zelf afwerken. (wind- en waterdicht) 1 van de redenen waarom ik kies voor hsb is dat het grotendeels prefab is en we er sneller in kunnen. We zouden er al in kunnen wonen terwijl we het op ons gemak afwerken.

Mijn vriend vindt dat hsb-woningen minderwaardig zijn en bij een verkoop zouden ze minder opbrengen.

Ons budget voor een woning te bouwen is 200.000 € btw incl. BTW zonder de keuringen, nutvoorzieningen, EPB. We hebben al een 1ste ontwerp van bij de architect en het staat mij echt aan omdat het huis al onze wensen heeft. De prijs is wel opgemaakt voor traditioneel bouwen, maar ze weet dat ik hsb verkies. De beslissing is hier nog niet over gemaakt. 

Wat is jullie mening? 

Alle reacties

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Mijn persoonlijke ervaring, daar ik zowel verscheidene nieuwbouw en renovaties (laatste project is een renovatie) uit laten voeren heb, is dat een nieuwbouw zowel goedkoper en gemakkelijker is dan een renovatie!

bij een nieuwbouw kan je onmiddellijk rekening houden met alle vereisten en wensen (isolatie, ventilatie, ruimtes, ...) voordat je aan je concept begint.

Bij een verbouwing heb je te maken met afbraak, vernieuwing (opbouw), ... en ergens wel leuk maar ook kostelijker, ... en tegelijkertijd een uitdaging, ...hoe los ik (of implementeer) ik mijn wensen op in het bestaande gedeelte?

ook beschikt een bestaande woning meestal over wat onbekende factoren (bv uitvoering afvoer afvalwater, regenwater, ... hoe is het elektriciteitsconcept aangepakt, ... waar zit de draagstructuur, ... waarbij de nodige  research ook wat tijd en kosten vergt!

Dus de keuze is m.i. een kwestie vnl. op basis van wensen en beschikbaar budget.

(P.s. Bij een renovatie kan je , afhankelijk van de status van het gebouw, evt.  kosten beter spreiden terwijl je tijdens de renovatiewerken in de woning intrekt- kan financieel interessant zijn , maar praktisch minder aangenaam (stof))

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
7 jaren geleden

Kopen is op de lange termijn véél voordeliger dan huren !

Houtskeletbouw is zeker niet minderwaardig aan massief met baksteen en veel milieuvriendelijker te maken en te bewonen.

Het lijkt mij ook een goed argument van het bewonen terwijl je nog moet afwerken. Houtskeletwoningen zijn namelijk al voor de afwerking perfect lucht- en waterdicht wat bij massiefbouw moeilijker is.

0
Navachi_1
Navachi_1
1 13 Andere particulier
7 jaren geleden

Op wat baseert uw vriend zich om te stellen dat hsb-woningen minderwaardig zijn en bij een verkoop zouden ze minder opbrengen ?

HSB scoort normaal gezien beter op gebied van luchtdichtheid en isolatie dan traditionele bouw.

0
Kat81
Kat81
0 1 Bouwer
7 jaren geleden

Beste Navachi_1,

Hij kent niet veel mensen die een hsb-woning hebben en denkt dat hout vs steen minderwaardig is. Ik probeer hem te doen inzien dat hsb-woningen hetzelfde zijn als traditionele, mss zelfs beter. Maar is moeilijk.

0
kinebo
kinebo
1 16 Bouwer
7 jaren geleden

Als het er op aan zou komen tussen een bestaande bouw aan te kopen en te renoveren aan 6% BTW of nieuwbouw (zelfs aan de voor de bouw van een eerste eigen woning schandalige en mafiose 21% BTW)... resoluut voor nieuwbouw gaan net zoals en op de manier die ik hierboven lees. Nieuwbouw komt op het einde van de rit goedkoper uit, geen verassingen en bijkomende miserie als je het goed opvolgt. Met vallen opstaan geleerd...

0
digo
digo
0 4 Bouwer
7 jaren geleden

ik ga ook nog eens zelf  bouwen als jong gepensioneerde schrijnwerker en kies voor houtskelet bungalow ong 160 m² open bebouwing. Ik heb in 1976 al de eerste deense houtskeletbouwen gezet in belgie voor scanbel en nog vele van die huizen zien er nog onberispelijk uit. Er bestaan houten huizen van honderden jaren oud zolang er geen vocht aan komt blijven die degelijk. Het enige met hout is mogelijk de inertie- te rap warm worden maar met genoeg dakisolatie en ventilatiespleet tussen isolatie en buitensteen heb je in principe koeling en kiezen voor iets duurdere rockwol densiteit 45 kg( gezien in noorwegen denemarken) ipv de goedkopere glaswol densiteit 16 kg. Ook onbekend in vlaanderen maar gezien bij waalse firma mobic kleischijven in technische spouwwand om vocht- dampscherm te vervangen . Gezien op bois habitat en ondanks 45 jaar in de stiel -weer iets bijgeleerd-

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Kopen over de taalgrens sinds 2025 interessanter: “Meer Vlamingen doen het”

Kopen over de taalgrens sinds 2025 interessanter: “Meer Vlamingen doen het”

Sinds kort is het financieel aantrekkelijker voor Vlamingen om over de taalgrens een huis te kopen. Hoe komt dat en welke regio’s zijn populair?

Lees meer

Geen plaats voor grote gezinnen op de huurmarkt

Geen plaats voor grote gezinnen op de huurmarkt

Er zijn onvoldoende huizen te huur voor grote gezinnen. Slechts 1 op 20 woningen heeft 4 of meer slaapkamers, zo blijkt uit een analyse van Spotto.

Lees meer

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Optimaal je budget benutten: zo bepaal je de renovatiekosten van je huis

Ontdek alles over renovatiekosten voor je huis: van uitvoering tot materiaalkeuze en premies. Maak de juiste keuzes en optimaliseer je budget.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag