Luchttekort in zeer luchtdichte woning met ventilatiesysteem D

26

Luchttekort in zeer luchtdichte woning met ventilatiesysteem D

BK
BK
#Ventilatie · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Graag wens ik volgende problematiek voor te leggen in de hoop dat iemand onze situatie herkent en/of eventueel een oplossing kan voorstellen: we hebben zeer recent een ruime BEN-woning laten bouwen die ver voldoet aan de huidige isolatienormen (E-peil 29, ventilatie D). Mijn partner ervaart de woning als aangenaam, en dit is sterk in tegenstelling tot mijn ervaring. In essentie komt het erop neer dat ik een tekort aan lucht ervaar, dus een zekere benauwdheid en druk op het lichaam waardoor ademen en spreken meer vermoeiend is dan in een minder luchtdichte woning (bijkomend voel ik een verminderd evenwicht). Tevens ervaar ik het ventilatiesysteem als onaangenaam (de lucht die het toelevert is niet geheel reukloos en naar mijn gevoel is het debiet veel te laag). Ik wil zeker benadrukken dat ik deze gewaarwording nog nooit heb gehad in een andere (en dus niet luchtdichte) woning.
Is iemand op de hoogte van deze mogelijke, problematische ervaring en van de eventuele oorzaak ervan? Weet iemand hoe we dit probleem kunnen reduceren? Kan een overstap naar systeem C of bij voorkeur natuurlijke ventilatie (A) het probleem verhelpen of is een gereduceerde zuurstofopname eigen aan luchtdichte woningen?

1
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Werkt de D-ventilatie wel naar behoren ?  Recentere systemen regelen het debiet ifv parameters zoals luchtvochtigheid en CO2.  Kijk anders in de handleiding om 'm als test eens op vast debiet in te stellen.

Koop anders een CO2 meter om de luchtkwaliteit te meten.

Doe pragmatisch de test of natuurlijk ventileren (door ramen te openen) het gevoel van tekort aan lucht wegneemt. 

1
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel

Ik krijg de indruk dat het systeem niet al te juist is uitgerekend (en mogelijk slecht geplaatst).
De Zehnder ComfoQ 600 is een zwaar toestel die veelal gebruikt wordt in grote woningen.
Ik vrees echter dat de basisproblemen te maken kunnen hebben met een te kleine diameter buis waardoor het toestel "harder" moet werken om een minimum aan verse lucht te doen circuleren. (Ik volg dus de ingenieur van Nederland zijn advies).

Luchtmoleculen kunnen weliswaar niet "groter" of "kleiner" zijn maar het gevoel dat u ervaart kan wel te maken hebben met de vochtigheid in de woning.
Parket kan krom trekken door een te hoog of te laag vochtgehalte. Best eens nakijken hoe het daarmee zit (ik vermoed een te laag vanwege de droge huid). Dit kan wel opgelost worden door vocht in enkele ruimtes in te brengen. Dit "droog"-effect durft al eens tijdens de wintermaanden plaats te vinden als het echt koud is en er weinig vocht in de lucht aanwezig is. De klassieke truuk is om een bakje water op een radiator te zetten en deze te laten verdampen. Hiermee kan het probleem al opgelost zijn.

De plastiek geur heeft, vrees ik, te maken met de leidingen zelf. Als de voorziene leidingen niet van Zehnder zelf afkomstig zijn (of een andere erkende ventilatiefabrikant) dan is de kans reeel dat u deze hinder ondervindt. Ik weet dat sommige "bricoleurs" al eens afvoerleidingen durven te gebruiken om kosten te drukken voor snelle reparaties of zelfs zo goedkoop mogelijk te werken voor een systeem op te leveren.

Het feit dat ze sommige kamers als "Clean room" aanschouwen is ook een slecht  teken.
Alle kamers moeten onderling verbonden zijn via doorvoeropeningen. Indien dit niet het geval is verbaast het me niet dat u problemen ondervindt.

Al bij al denk ik dat het ligt aan  een opstapeling van fouten door een amateur die niet weet hoe woningventilatie werkt of geplaatst moet worden. De unit zelf (en het systeem) worden terecht juist aangeschreven. De meest voorkomende fouten en klachten zijn in 90% van de gevallen het gevolg van slechte plaatsing of gebruik van "slechte" materialen.

1
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

Extreme luchtdichting en isolatie kunnen nooit een nadeel betekenen bij het ventileren, integendeel !

Het feit dat metingen aangeven dat Co2 geen probleem is wil zeggen dat er voor dat doel en voor de inbreng van voldoende zuurstof een voldoende ventilatie is.

Toch wel, ... hoe luchtdichter en hoe dikker geïsoleerd, hoe beter je ventilatiesysteem uitgewerkt moet zijn (met vnl een zo goed mogelijk uitgekiende doorstroming/spreiding in de ruimtes)

co2 meter is een indicatie thv het meetpunt maar zegt niets over de toestand x meter verder. Ook positie van dergelijke meetpunten moet goed bekeken worden ....

1
Iceberg
Iceberg

Bij bewoonde kamers zou je kunnen veronderstellen dat daar de lucht extra in beweging is door het leven in de kamer. Mensen die weg en weer lopen, deuren die openen en sluiten, het zijn allemaal dingen waardoor de lucht zich nog gemakkelijker zal mengen moest dit nog nodig zijn, wat blijkbaar niet het geval is

Dag Charel,

Het is net dit ‘leven’ (die de beweging veroorzaakt), die de omgevingslucht tot een bepaald niveau helpen te contamineren... mensen transpireren, ademen, zijn (soms) actief (koken, douchen, ...), maken stof ... m.a.w. dragen ze terug bij dat de lucht weerom niet homogeen is  in deze ruimte ;-) )

Tot een bepaalde hoogte vind ik deze Nederlandse test waardeloos ... (met alle respect voor hun titel als prof, maar helaas benaderen ze veelal de situaties te theoretisch, terwijl het in de praktijk er helemaal anders aan toegaat en het geheel m.i. toch ruimer bekeken dient te worden)

indien men beweert dat de luchtkwaliteit in  ganse ruimte quasi gelijk is, dan dient men ook verscheidene metingen uit te voeren op verschillende hoogtes en niet enkel aan het plafond. Ook de spreiding en aantal van de sensoren mocht wat mij betreft wat beter!

Verscheidene pulsieroosters zijn ontworpen met het oog op het ‘Coanda-effect’ dus hierbij zou je de meest verse lucht (spreiding) aan het plafond moeten terugvinden en als gevolg op deze hoogte de beste resultaten (in principe betere kwaliteit) moeten meten. (Bij de Nederlandse test zijn vermoedelijk wandventielen gebruikt (type?) waarbij hun montagehoogte ook niet vermeld staat)

Dergelijke pulsieventielen zijn nogal simpel en hun werking ook. Het zou dan ook zonde zijn dat merken als bv Trox zoveel research doen terwijl het volgens deze Nederlandse test het totaal geen zin zou hebben om dergelijk research en ontwerp van roosters te doen daar zogenaamd bewezen is dat toch alle lucht in de ganse ruimtes homogeen zou zijn.

Ook woningen met wat architecturale, speelse karakters hebben niet immer een vlak plafond op 2m40 (vides, mezzanines, schuine plafonds, ... ) en wat met externe factoren zoals bv de verwarming in de ruimte die af en toe aan kan staan? ...

ook woonruimtes met het loftgevoel, of zelfs publieke plaatsen (WZC, ziekenhuizen) om nog grotere ruimtes te noemen ... vragen een doordacht ventilatiesysteem om tot een goede, volledige doorstroming te komen.

je kan deze onmogelijk vergelijken met deze voorgestelde (kleine) testruimte waar men iets probeert te bewijzen dewelke de realiteit totaal niet benaderd!

Bovendien staan de sensoren in de kleine test ruimte, (naast hun verkeerdelijk identieke positie op plafondhoogte) ook nog eens vrij dicht bijmekaar (een belachelijke 2m23 en 1m80 tss.afstand in de testkamer)

Dit is het laatste dat ik nog kwijt wou over deze test.

het belangrijkste is dat de problemen van BK nog opgelost raken en wetende Charel, dat ook u veel goede adviezen aan de mensen meedeelt !

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier

Werkt de D-ventilatie wel naar behoren ?  Recentere systemen regelen het debiet ifv parameters zoals luchtvochtigheid en CO2.  Kijk anders in de handleiding om 'm als test eens op vast debiet in te stellen.

Koop anders een CO2 meter om de luchtkwaliteit te meten.

Doe pragmatisch de test of natuurlijk ventileren (door ramen te openen) het gevoel van tekort aan lucht wegneemt. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

Zeer eigenaardig wat jij beschrijft ! De oorzaak kan zeker niet bij een normaal werkend ventilatiesysteem liggen !

Bij een systeem D of ook veelzeggend balansventilatiesysteem genoemd is het zo dat er evenveel verse lucht binnenkomt als er gebruikte lucht buitengaat. Een luchttekort is dus onmogelijk ! En tevens zal de lucht hierbij meer zuurstof en minder schadelijke stoffen bevatten dan in een zogenaamd niet luchtdichte woning.

Trouwens als je in dit verband van "luchtdicht" spreekt dan mag je dat niet letterlijk nemen. Men bedoelt daarmee dat er geen lucht in of uit de woning kan op een ongecontroleerde manier. Uiteraard gaat er nog wel lucht in en uit maar dan op een gecontroleerde manier zodat je steeds zeker bent van de hoeveelheid luchtverversing.

Er is zeker geen gereduceerde hoeveelheid zuurstof in een geventileerde woning, het tegendeel is waar !

De lucht uit het systeem is niet geheel reukloos zeg je, maar het is gewoon de buitenlucht die binnenkomt en die zelfs nog extra wordt gefilterd tot en met fijnstof. Als je dus iets onaangenaams ruikt dan komt dat van buiten. Dan moet je eens nazien waar de buiteninlaat juist gesitueerd is, het zou kunnen dat die bijvoorbeeld te dicht bij een of andere uitlaat geplaatst is (rioolbeluchter, schouw cv ....)

0
ID_DIM
ID_DIM
7 jaren geleden

Het is niet vreemd dat ik zulke klachten hoor over een D-systeem.
Veelal heeft dit weinig te maken met het systeem zelf buiten de afregeling en onderhoud.

Vervang de filters van het toestel (normaal een G4 en een F7 filter) en maak de monden stofvrij als de installatie er al enige tijd staat. Het kan zijn dat tijdens de bouw van de woning er een gedeelte stof werd aangezogen waardoor de filters een zekere "vervuiling" hadden die zich nu een beetje wreekt.

Het ontstoffen kan dit gevoel weghalen. Indien u last heeft van geur kan u best eens nakijken of de siphon van het systeem niet droogstaat. In 90% van de gevallen is dit de boosdoener.

0
BK
BK
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Hartelijk dank voor alle reacties. Het probleem dat zich stelt is dat de woning zo sterk geïsoleerd is (driedubbel glas, vloerisolatie – met PUR – van 15 cm, buitenmuren – geïsoleerd met polystyreen – van 25 cm) en in extreme mate luchtdicht gemaakt is zodat de ventilatie naar onze ervaring niet afdoende is.

Een echt CO2 probleem stelt zich niet- we hebben dit gemeten met een Uhoo luchtanalyse toestel, hoewel anderzijds bij aanwezigheid van een 7-tal mensen in eenzelfde ruimte iets meer dan 1000 ppm gemeten wordt. We beschikken over de nieuwste Zendher ComfoAirQ 600 en die stuurt op stand 1, 150m3 lucht door de woning van meer dan 1200 kubieke meter, wat voldoende moet zijn volgens de normen voor 2 bewoners en 2 katten.

Er wordt steeds gemeten op CO2 maar je kan je wel open de vraag stellen of dit de werkelijke parameter is die relevant is. Een (luchtdicht) huis genereert ook andere stoffen zoals vluchtige volatiele stoffen (hierna tVOC-tVOC zijn volatiele stoffen van organische aard, waaronder ook kunststof, formaldehyde (wat ook uit hout komt bijvoorbeeld) of kuisproducten,... en die ook worden gemeten met het Uhoo toestel) en andere stoffen  en elementen moeten ook weg geventileerd worden. Naar ervaring toe moet het debiet veel hoger zijn om bijvoorbeeld die tVOC weg te ventileren maar eveneens (dit laatste voor mij persoonlijk) voldoende luchtcirculatie te voorzien waardoor het ademen gemakkelijker verloopt en de ervaring van de woning verbetert.

Op de benedenverdieping zijn slechts 2 toevoerpunten voorzien, de kanalen hebben een vrij beperkte diameter, en die zijn ook gemaakt van kunststof. Tevens is het zo dat de lucht die uit de kanalen stroomt ook ruikt naar die kunststof. Het betreft geen probleem van de sifon (dit werd onderzocht alsook werden de leidingen gecontroleerd) en het is tevens geen vervuilde lucht die van buiten naar binnen wordt gehaald.

Wanneer het toevoerkanaal wordt losgekoppeld van de ventilatie-unit blijf ik de ‘plastic’ geur ervaren (die dan rechtstreeks vanuit het toestel komt). Vermoedelijk zijn het toestel en de kanalen niet volkomen adhesief (de aangevoerde lucht scoort ook op tVOC, weerom op basis van het Uhoo toestel). Dus ons probleem is een combinatie van een te beperkte ventilatie gegeven de woningruimte en de luchtdichtheid samen met naar plastic ruikende toevoerlucht. Een ingenieur (uit Nederland) stelde dat het debiet veel te laag is en volgens Nederlandse normen er méér roosters moeten komen en de roosters ook met regelkleppen moeten worden voorzien.  Het ventilatietoestel op stand 2 of 3 zetten biedt ons ook geen soelaas. Als oplossing stelde deze ingenieur het plaatsen van luchtgroepen op het dak voor (waaraan een stevig prijskaartje zou verbonden zijn). Onze woning wordt door een ander Nederlands bureau dat apart luchtmetingen is komen uitvoeren gekenmerkt als een ‘clean room’: er zijn geen kieren of spleten.... .De natuurlijke tochtjes die in een gewone woning aanwezig zijn, ontbreken hier volledig waardoor ik de woning als benepen/besloten en zeer onaangenaam ervaar (de aanwezige lucht is moeilijk op te nemen). Ook het snel zweten in de woning en de ervaring van een ietwat “comateuze” slaap wijzen op een te beperkte luchtcirculatie. Tot slot wil ik ook nog toevoegen dat de ventilatie bijdraagt aan een sterke uitdroging van de huid en woning (parket komt omhoog) wat evenmin aangenaam is (tevens is het zo dat de lucht in onze woning opgewarmd is met als gevolg grotere luchtmoleculen die naar mijn mening moeilijker op te nemen zijn bij ademen).

Wanneer ik de ventilatie uitschakel (waardoor er geen toevoer van lucht met een geur meer is en evenmin druk die door het circuit wordt gegenereerd) en alle ramen open, ervaar ik geen probleem. Daarom zouden we willen overschakelen naar natuurlijke ventilatie (met een E-stacksysteem (van firma Breathing Buildings) en eventueel een zonneschoorsteen, een oplossing die in eerste instantie voor grotere volumes is voorzien). Mochten jullie nog advies kunnen geven, dan is dit .

0
Charel
Charel
7 jaren geleden

Vandaag nog even kort reageren:

Uw partner ervaart de woning als aangenaam en dat is wat iedereen zo ervaart met een ventilatiesysteem D in een luchtdichte woning. U daarentegen ervaart allerhande kwalijke gewaarwordingen en dat kan uitzonderlijk genoemd worden .

Sowieso heeft één van jullie twee dus een onjuiste gewaarwording.

Waarom zou de jouwe de juiste zijn en niet die van uw partner ?

0
Iceberg
Iceberg
7 jaren geleden

Zitten pulsie- en afvoerroosters op voldoende afstand van elkaar? Daar een goede doorstroming belangrijk is!

op welke debieten zijn uw ruimten berekend, daar ik 150m3/h nogal aan de lage kant vind

wat plastic geuren betreft, ... kunnen die geuren ook van buitenomgeving afkomstig zijn (naburige industrie?)(ondanks test losgekoppeld toestel)?

0
Iceberg
Iceberg
7 jaren geleden

Zitten pulsie- en afvoerroosters op voldoende afstand van elkaar? Daar een goede doorstroming belangrijk is!

op welke debieten zijn uw ruimten berekend, daar ik 150m3/h nogal aan de lage kant vind

wat plastic geuren betreft, ... kunnen die geuren ook van buitenomgeving afkomstig zijn (naburige industrie?)

(ondanks uw test met losgekopppeld toestel)

0
ID_DIM
ID_DIM

Ik krijg de indruk dat het systeem niet al te juist is uitgerekend (en mogelijk slecht geplaatst).
De Zehnder ComfoQ 600 is een zwaar toestel die veelal gebruikt wordt in grote woningen.
Ik vrees echter dat de basisproblemen te maken kunnen hebben met een te kleine diameter buis waardoor het toestel "harder" moet werken om een minimum aan verse lucht te doen circuleren. (Ik volg dus de ingenieur van Nederland zijn advies).

Luchtmoleculen kunnen weliswaar niet "groter" of "kleiner" zijn maar het gevoel dat u ervaart kan wel te maken hebben met de vochtigheid in de woning.
Parket kan krom trekken door een te hoog of te laag vochtgehalte. Best eens nakijken hoe het daarmee zit (ik vermoed een te laag vanwege de droge huid). Dit kan wel opgelost worden door vocht in enkele ruimtes in te brengen. Dit "droog"-effect durft al eens tijdens de wintermaanden plaats te vinden als het echt koud is en er weinig vocht in de lucht aanwezig is. De klassieke truuk is om een bakje water op een radiator te zetten en deze te laten verdampen. Hiermee kan het probleem al opgelost zijn.

De plastiek geur heeft, vrees ik, te maken met de leidingen zelf. Als de voorziene leidingen niet van Zehnder zelf afkomstig zijn (of een andere erkende ventilatiefabrikant) dan is de kans reeel dat u deze hinder ondervindt. Ik weet dat sommige "bricoleurs" al eens afvoerleidingen durven te gebruiken om kosten te drukken voor snelle reparaties of zelfs zo goedkoop mogelijk te werken voor een systeem op te leveren.

Het feit dat ze sommige kamers als "Clean room" aanschouwen is ook een slecht  teken.
Alle kamers moeten onderling verbonden zijn via doorvoeropeningen. Indien dit niet het geval is verbaast het me niet dat u problemen ondervindt.

Al bij al denk ik dat het ligt aan  een opstapeling van fouten door een amateur die niet weet hoe woningventilatie werkt of geplaatst moet worden. De unit zelf (en het systeem) worden terecht juist aangeschreven. De meest voorkomende fouten en klachten zijn in 90% van de gevallen het gevolg van slechte plaatsing of gebruik van "slechte" materialen.

0
Charel
Charel

Extreme luchtdichting en isolatie kunnen nooit een nadeel betekenen bij het ventileren, integendeel !

Het feit dat metingen aangeven dat Co2 geen probleem is wil zeggen dat er voor dat doel en voor de inbreng van voldoende zuurstof een voldoende ventilatie is.

Maar je kan wel een punt hebben ivm met andere vervuilende stoffen die met het ingestelde ventilatiedebiet niet voldoende kunnen weggeventileerd worden. Vermits het een nieuwbouw betreft kunnen hier nog vele stoffen uit de bouwmaterialen en afwerkingsmaterialen vrijkomen, afhankelijk van welk soort materialen en hulpstoffen zoals lijmen hier verwerkt zijn, en dan vind ik een debiet van 150 m³/uur voor zo'n grote woning erg ondermaats. Het voorgeschreven debiet voor die woninginhoud zal zeker veel hoger liggen, waarschijnlijk het driedubbele van wat je nu hebt. Je zegt dat je ventileert op stand 1, waarom ventileer je dan niet op een hogere stand ? Met dit toestel kan je meer dan het driedubbele ventileren. 

Volgens mij is inderdaad zuurstof of Co2 geen probleem, ook lijkt het mij onmogelijk dat de geur uit het systeem of de leidingen kan komen. De geuren of giftige stoffen komen (nu nog) te overvloedig vrij uit de bouwmaterialen en worden door die te lage ventilatiestand te traag afgevoerd.

Dus geur ofwel vanuit de buitenlucht ofwel vanuit de binnenlucht, maar niet vanuit het systeem.

0
Iceberg
Iceberg
7 jaren geleden

Toch wel, ... hoe luchtdichter en hoe dikker geïsoleerd, hoe beter je ventilatiesysteem uitgewerkt moet zijn (met vnl een zo goed mogelijk uitgekiende doorstroming/spreiding in de ruimtes)

co2 meter is een indicatie thv het meetpunt maar zegt niets over de toestand x meter verder. Ook positie van dergelijke meetpunten moet goed bekeken worden ....

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu
Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Ventilatiesysteem plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Kies voor een efficiënt ventilatiesysteem en vergelijk vandaag nog gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen in jouw buurt.

Offertes aanvragen

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Ventilatie: welk ventilatiesysteem kiezen, hoe onderhouden en wat bepaalt de prijs?

Een goede ventilatie is belangrijk. Maar waarom? Welke ventilatiesystemen zijn er? Welk systeem kies je het best? Wat met het onderhoud én de prijs?

Lees meer

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Een gezond binnenklimaat met frisse lucht is essentieel voor je gezondheid. Maar hoe herken je een gezonde woning? Ontdek het in dit artikel.

Lees meer

5 tips voor een gezonde woning in de winter

5 tips voor een gezonde woning in de winter

Gezonde lucht in je woning is het hele jaar door een belangrijk aandachtspunt. Alleen is dat in de winter moeilijker dan in de rest van het jaar.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag