Uitbreiden fundering voor isolatie enkel via architect?

9

Uitbreiden fundering voor isolatie enkel via architect?

Poing
Poing
#Isolatie · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik wens mijn gevel beter te isoleren, daarom zou ik de huidige (niet dragende) gevelsteen wegbreken, isoleren en een nieuwe aanbrengen. Daarvoor is een uitbreiding van de fundering nodig, die ik laten berekenen heb door een ingenieur. Als ik echter een aanvraag wens te doen via het omgevingsloket lees ik dat het een architect moet zijn.

Is dat correct? Ik heb bij mijn zoektocht naar een berekening ook architecten aangeschreven, geen enkele had interesse, enkel volledige energetische renovaties kwamen in aanmerking. Bij mij is dit de laatste stap tot een passiefwoning.

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Heeft u ook al eens overwogen om om, na afbraak van de gevelsteen, direct isolatie (14cm EPS) met steenstrips te plaatsen? En dat maakt de aanpassingen aan vensters heel wat eenvoudiger.

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Er bestaan ook zwaar metalen start profielen voor buiten gevels die je aan het binnenblad van de muur moet bevestigen. Zie de specificaties na, mogelijks moet je om de 3m hoogte een bijkomend profiel plaatsen.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Heeft u ook al eens overwogen om om, na afbraak van de gevelsteen, direct isolatie (14cm EPS) met steenstrips te plaatsen? En dat maakt de aanpassingen aan vensters heel wat eenvoudiger.

0
Charel
Charel
932 5441 Andere professioneel
7 jaren geleden

Of isolatie met daarop crépi. In beide gevallen kan je ofwel 10 cm dikker isoleren ofwel evenveel isoleren met een dunnere muuropbouw. En vooral heb je in beide gevallen geen bijkomende fundering nodig !

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

foutje : moet 14cm XPS-isolatie zijn.

0
Poing
Poing
0 3 Verbouwer
7 jaren geleden

Ik wil aan een R-waarde van +/- 6,5 zitten (het dak is 6,8), daarom verkoos ik 14cm PIR met Eco- brick. Met XPS moet ik een 22cm steken.

Bij sierpleister twijfel ik over de duurzaamheid,  (drukke baan), je ziet ook veel slecht geplaatste gevels. Verschillende offertes waren ook verschrikkelijk duur (1) omdat ik rolluiken heb en (2) niet mee kan helpen.

Als je even naar richtprijzen gaat kijken van e-board met strips kom ik al aan 35.000EUR (slik).

0
Charel
Charel
932 5441 Andere professioneel

En wat is de totaalkost van een eco-brick plus de verbreding van het fundament plus de noodzaak van een architect ?

Trouwens, over de duurzaamheid van een sierpleister zou ik niet twijfelen.

En over die rolluiken zou ik nog eens goed nadenken, eigenlijk zijn die not-done in een goed geisoleerde en zo goed mogelijk luchtdichte woning. Bij mij moesten die er uit !

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer

Er bestaan ook zwaar metalen start profielen voor buiten gevels die je aan het binnenblad van de muur moet bevestigen. Zie de specificaties na, mogelijks moet je om de 3m hoogte een bijkomend profiel plaatsen.

0
Poing
Poing
0 3 Verbouwer
7 jaren geleden

En wat is de totaalkost van een eco-brick plus de verbreding van het fundament plus de noodzaak van een architect ?

Trouwens, over de duurzaamheid van een sierpleister zou ik niet twijfelen.

En over die rolluiken zou ik nog eens goed nadenken, eigenlijk zijn die not-done in een goed geisoleerde en zo goed mogelijk luchtdichte woning. Bij mij moesten die er uit !

Moet de offerte nog krijgen, maar ik zou rond de 22.000EUR gesteld zijn (dat was dan zonder architect gerekend :-/ die gasten antwoorden niet of ze zijn niet geïnteresseerd).

De rolluikbakken zijn helemaal van 8cm pir en luchtdicht met de pleister. Geleiders links en rechts ook ingepakt en op hout gevezen. Ze zitten er nu 10 jaar, vandaag zou ik het niet meer doen, maar ga ze niet weg doen.

0
Poing
Poing
0 3 Verbouwer
7 jaren geleden

Daar ben ik van op de hoogte, ik denk wel te verschieten van de prijs (t.o.v. zelf uitgraven, bekisten, aannemer helpen ...). Bovendien lijkt dit even goed een stabiliteits kwestie net zoals de fundering en dan twijfel ik opnieuw of een architect nodig is.

Bon ik heb de vraag aan de gemeente gesteld, want het omgevingsloket kon er geen uitspraak over doen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Download gratis onze gids voor isolatie

Download gratis onze gids voor isolatie

Ontdek hoe je jouw woning warm, comfortabel en duurzaam maakt. Inclusief handige checklists voor een probleemloze isolatieklus!

Download nu gratis jouw isolatiegids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag