Bouwgrond kopen >< nagaan kwaliteit bouwgrond

2

Bouwgrond kopen >< nagaan kwaliteit bouwgrond

Stijn2977
Stijn2977
#Regelgeving · 7 jaren geleden

Beste,

Bij het kopen van een bouwgrond lees ik hier vaak "koop geen kan in een zak". Om dit te voorkomen stelt men voor om bijkomebnd onderzoek te doen naar de bouwgrond.

Echter, ik kan toch geen grondsonderingen, watertafelbepalingen, controle op de aanwezigheid van oude funderigen laten uitvoeren op een grond die nog niet in mijn bezit is...?!

Dit is het verhaal van de kip of het ei :

- ik laat eerst alles checken en maak dus kosten. Dan kan het zijn dat de verkoper al een andere koper heeft en dus ik de kosten voor niets heb gemaakt. Of de testen wijzen uit  dat de grond niet echt geschikt is voor je bouwproject en dus weeral kosten zonder aankoop bouwgrond

ik koop eerst de bouwgrond en doe dan de controles. Ofwel wijzen deze controles uit dat alles OK is en dus ga je over tot de koop of er blijkt dat de controles niet OK zijn en dan gaat de koop niet door of je onderhandelt een betere prijs. In het laatste geval kan het zijn dat de verkoper al een andere partij heeft die deze controles niet doet en dus heb je weer geen bouwgrond...

Hoe gaat dit eigenlijk in de praktijk in zijn werk?

alvast bednakt, Stijn J.

Alle reacties

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Beste,

bij de buren en in directe omgeving informeren kan al heel wat helpen... hebben zij op palen of andere moeten bouwen? Waarom? Zij zouden toch iets meer moeten weten van de bodemgesteldheid! 

wat was er vroeger op deze bouwgrond? Vijver? Evt vervuiler? Akker of wei?

Ook best informeren of er ooit overstromingen waren in dit gebied?

je sluit hiermee niet alles uit, maar het risico blijft bij deze meer berekend.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Slopen en heropbouwen of renoveren? Met dit plan maak je de juiste beslissing

Slopen en heropbouwen of renoveren? Met dit plan maak je de juiste beslissing

Sinds begin 2023 is er een renovatieverplichting voor woningen met label E of F. De afweging maken tussen renoveren en slopen is belangrijker dan ooit.

Lees meer

Btw-verhoging van 1% of een eengemaakt btw-tarief: wat betekent dit voor jouw budget?

Btw-verhoging van 1% of een eengemaakt btw-tarief: wat betekent dit voor jouw budget?

Alles over de btw-verhoging: de gevolgen voor renovatie, nieuwbouw en sloop-en heropbouw. Bereken wat dit betekent voor jouw budget.

Lees meer

Vlaamse regering hakt in verbouwpremie en schaft frigobon af

Vlaamse regering hakt in verbouwpremie en schaft frigobon af

De Vlaamse regering snoeit in premies en schrapt vanaf 1 januari 2026 de verbouwpremie voor veel huishoudens. Heb jij nog recht op de Mijn VerbouwPremie?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag