19

Beste medewerkers,

gilberto
gilberto
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Door een artikel op een webpagina van Lios ben ik in de war geraakt,voor het berekenen van het benodigde vermogen van de radiatoren die ik wil aankopen voor mijn centrale verwarming.Ik heb zowel de oppervlakte van mijn living,keuken en badkamer berekend als het volume van mijn woonkamer,keuken en badkamer. De totale oppervvlakte in m² is 54 m². Het totale volume in m³ is 141m³ Volgens het artikel is 1 m³ gelijk aan 85 watt.Het voorbeeld duidt aan: 90 m³ x 85 watt = 7650 W.voor de woonkamer. Is dit juist ?Voor de duidelijkheid volgt hieronder een deel van het artikel.

Geachte,

Graag wil ik u er op wijzen dat er waarschijnlijk een type fout in de tekst over “De weg naar de juiste radiator. Kies en bereken”is geslopen.

Kamer Aanbevolen temperatuur Benodigd aantal watt per m³ Woonkamer 22 °C 85 W Slaapkamer 18°C 70 W Keuken 20 °C 77 W Bureau 22 °C 85 W Badkamer 24 °C 93 W

1
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Berekeningen enkel en alleen op basis van oppervlakte en volume zijn totaal waardeloos. Het zal waarschijnlijk aanleiding geven tot overbemeten radiatoren en stookketel met een slecht rendement van de installatie tot gevolg. De enige juiste methode is de berekeningen uitvoeren op basis van de U-waarde van de verschillende buitenwanden, vloer en dak. Die U-waarde zal rekening houden met de lamba-waarde en dikte van de gebruikte isolatie, het soort steen, soort beglazing enz.

Waar men voor nieuwe woningen spreekt over 3000 Watt voor een woonkamer, zie ik hier 8000 Watt en meer verschijnen.

1
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier

Als men bij Masser in het verleden een verliesberekening heeft gemaakt dan zullen deze gegevens wel correct zijn, Zeker gezien hun jarenlange goede reputatie. Hun aanraden van 2 radiatoren te plaatsen zal vermoedelijk te wijten zijn aan het feit dat electrische accumulatoren via ventilatoren (geforceerde ventilatie) de warmte verspreiden over de gehele ruimte. Door het feit dat radiatoren hun warmte afgeven via natuurlijke circulatie verloopt deze niet zo snel en is het inderdaad beter om 2 radiatoren te plaatsen. De warlteafgifte is hetzelfde maar dan beter gespreid. 

1
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel

Het benodigde vermogen in kW blijft hetzelfde of je nu met elektriciteit of met gas verwarmt. Nu is er geen probleem met de vermogens per kamer, dus kan dat in principe hetzelfde blijven voor de radiatoren van de CV. En om dan het vermogen van de ketel te bepalen tel je die vermogens op en kom je op een totaalvermogen van 5,5 kWatt voor verwarming. 

Ketels met zulk klein vermogen ga je wellicht niet vinden, dus de kleinste nemen maar liefst met een modulerend vermogen.

1
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier

Gezien ik nergens kan lezen op welke manier je uw warm water bereidt ga ik er van uit dat je dit met een aparte voorziening doet. Zij het met een gasgeiser of met een electrische boiler. Ingeval van een gasgeiser dan kan je best de raad van Charel volgen en voor een toestel van 28 Kw opteren, zo sla je twee vliegen in een klap en beschik je over een all in one toestel. Ook in geval van een boiler op stroom zou ik persoonlijk kiezen voor een modulerende 28 Kw ketel want het voortdurend opladen van een electrische boiler kost ook geld. Bovendien, waarom het moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan. Een systeem waarbij je beide problemen oplost, het kan toch niet beter !

Alle reacties

0
Freddy.cv
Freddy.cv
5 21 Andere particulier
7 jaren geleden

ABSOLUUT NIET DOEN ! Als je een gasverwarming aanschaft is het belachelijk als je daar bovenop een boiler gaat plaatsen. De gaswandketel heeft alles wat je nodi hebt, er is niets dat je buiten een goede gaswandketel nodig hebt, laat je dus niet overhalen om een extra boiler te kopen want dat is totaal overbodig. Uw ongerustheid tegenover de huidige technieken is ongegrond , neem gerust van mij aan dat de mogelijke panne van de huidige toestellen haast nihil is, zeker als je gaat bekijken wat de meerkost is voor een extra boiler aan aankoop-plaatsing-verbruik. Dat zou pas waardeloos zijn ! Alle gaswandketels zijn voorzien van een zomer-winterstand, waardoor je over een optimale verwarming beschikt en tegelijk aan alle sanitaire behoeften kunt voldoen. 

0
Charel
Charel
7 jaren geleden

Ik ben het helemaal eens met de vorige reactie !

Trouwens, als zo'n ketel in panne valt in de winter dan is het tijdelijke gebrek aan verwarming veel moeilijker dan het gebrek aan warm sanitair water want daarvoor zijn er genoeg noodoplossingen te bedenken.

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden

Ik dien jullie beiden tegen te spreken en wel om deze reden(en).

- Alles is situatieafhankelijk. Combiketel zou ik inderdaad zo laten indien het een appartement of studie betreft. Indien dit een woning is raad ik aan om een aparte boiler te zetten. Teveel warmteverlies op de leidingen en in een woning is er groter risico van verhoogde vraag waarbij de gasketel NIET kan volgen.

- Er bestaan boilers met mogelijkheid tot elektrische bijverwarming indien de ketel het begeeft. Verzeker je er zelf van dat je deze optie hebt en je zal geen probleem ondervinden.

Zoals bij vele zaken bij het bouwen moet men goed nadenken en informeren VOOR er een besluit komt. Informeer altijd over mogelijkheden bij leveranciers of groothandel en niet enkel naar de opinie van "professionelen" of plaatsers.

0
Charel
Charel
7 jaren geleden

Ik zie niet in waarom je een onderscheid in warmwaterproductie wilt maken tussen een appartement of een woning ! Ook zie ik niet in waarom er in een woning een grotere warmwatervraag zou zijn.

En als de gasketel niet kan volgen dan is er een ondermaatse ketel gekozen. 

Je moet uiteraard van bij het begin de juiste ketel in de juiste opstelling kiezen en dat kan altijd met één toestel dat zowel voor het warm water als voor de verwarming zorgt. 

Enkel in uitzonderlijke gevallen waarbij bijvoorbeeld de verwarmingsketel nergens anders kan staan dan in de kelder terwijl alle warmwaterpunten twee verdiepingen hoger gelegen zijn is het te overwegen om aparte toestellen te nemen.

0
ID_DIM
ID_DIM
7 jaren geleden

Appartementen zijn vaak uitgerust met slechts 1 badkamer en de tappunten zijn relatief kort op elkaar.
Dit zorgt voor minder warmteverlies op de leidingen en waterverbruik in totaliteit.

Ik maak het onderscheid tussen woning en appartement (zoals iedere degelijke professional dat doet) vanwege deze reden. De leidingsafstanden tussen de verschillende tappunten liggen een pak verder van elkaar. Warm water vraag, voor een goed comfort, dient binnen de 5 seconden uit de kraan te gebeuren. Langer is zuivere verspilling en boet in aan het beoogde comfort.  Vergeet niet dat als men een combiketel gebruikt het water niet direct op temperatuur is, de ketel dient een verwarmingscyclus op te starten en een waterkolom vooruit te duwen... enkele liters water die men makkelijk kwijt speelt. Op jaarbasis kan dit al enkele m³ waters zijn die ongebruikt en verspeeld zijn.

Het is ook zelden  in een woning dat architecten een centrale stookplaats voorzien (en alzeker in renovaties). Veelal zal deze ergens weggestoken op een zolder of kelder of technische ruimte dat uit het zicht ligt zijn.

Nog een verschil is dat woningen meer tappunten hebben dan een simpel appartement. Appartementen blijven vaak beperkt tot de tappunten keuken, badkamer en mogelijk wc. Bij huizen kan hierbij nog een extra wc('s) voorzien zijn met lavabo (of bidet), een tweede badkamer, hobbyruimte of garage met spoelbak waar men warm water nodig heeft. Dit zorgt er voor dat een combi-toestel niet altijd kan volgen. Algemene bezetting van appartement is vaak een maximum van 3 personen, voor een huis begint men op 4 a 5. In grove schattingen is dit al een equivalent verschil van een goede 50l/dag.

Je kan natuurlijk ook de domme opmerking maken van "neem dan een zwaardere ketel voor hoger debiet"... maar als professional kijk ik wel naar het vermogensbereik en bied ik mijn klant liever een oplossing aan waarbij de oplossing niet meer warmte moet produceren voor condensatie te bevorderen (en hieropvolgend gasgebruik doet stijgen )... ik hou graag rekening met die cijfers van 6,2 - 23,5 kW bereik zie je... het heeft geen zin "besparend" in te stellen als het systeem van nature verspillend is ingesteld. Van de 3m³ gas dat teveel word verbruikt inperken tot 2m³ heeft geen zin en het is meer realistisch die 3m³ gewoon te mijden van de eerste keer.

Het is niet moeilijk een ketel van 40kW zo in te stellen dat deze condenseert. Maar het heeft al geen zin zulk toestel te plaatsen als de maximale vraag op slechts 25kW staat.... if you catch my drift.
Zo gaat het voor maximale vermogens maar ook hun minimale modulatie-vermogens.

Het zijn die kleine details die tellen.

0
Charel
Charel
7 jaren geleden

Je mag dat allemaal niet veralgemenen. Er zijn kleine woningen die worden bewoond door een spaarzame vrijgezel of een koppel senioren en er zijn zeer grote appartementen die eens zo groot zijn als die woning en die uitgerust zijn met veel meer sanitair voor een jong en aktief gezin van zes personen.

Ook niet veralgemenen dat de cv- ketel bij appartementen altijd ideaal staat en bij woningen in een hoekje ver van de warmwaterpunten.

Om die redenen zou een professional zich niet mogen laten leiden door het feit dat het een woning of een appartement betreft. Je moet andere en objectievere criteria gebruiken om de juiste keuze te maken.

0
ID_DIM
ID_DIM
7 jaren geleden

Daarmee dat ik ook aanhaal dat iedere situatie uniek is.
De algemene regel die ik gebruik (en anderen) is algemeen binnen nieuwbouw-projecten.
De zaken die jij aanhaalt zijn al vaker uitzonderlijk dan de regel. Zeker als je met begrippen als "groot" en "klein" begint te spelen.

Ik beweer ook niet dat ze altijd ideaal staan... maar 80 tot 90% van de appartementen en huizen voldoen wel aan de criteria dat ik opgeef. Ik zet hierbij ook nog is het feit dat "een ouder koppel in een woning" geen goede reden is om de systemen in zulke mate aan te passen. Uw verwarming en ventilatie behoren structureel tot de constructie. Je gaat toch ook niet in een sportwagen een motor van een klein stadswagentje steken omdat de gebruiker de wagen gebruikt voor 2km verder boodschappen te doen toch? Principe is hier knal het zelfde.

Misschien goed voor de commerce voor als beiden gestorven zijn en de installatie opnieuw aangepast moet worden naar normale standaarden... maar dat kan me niet de bedoeling zijn.
Er lopen al genoeg amateurs rond met rare gedachten en gebrek aan lange termijn visie.

0
Charel
Charel
7 jaren geleden

Mijn reactie was op uw eerste uitspraak gebaseerd:

"Combiketel zou ik inderdaad zo laten indien het een appartement of studie betreft. Indien dit een woning is raad ik aan om een aparte boiler te zetten."

Maar ik denk dat we het er nu beiden over eens zijn dat het situatie per situatie moet worden bekeken.

En in mijn ervaring, zowel bij woningen als appartementen blijkt dan meestal dat een afsplitsing in twee aparte toestellen niet de beste oplossing is.

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen
Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Verwarmen met een airco: ontdek de voor- en nadelen

Verwarmen met een airco: ontdek de voor- en nadelen

Met een airco kan je je woning koelen. Maar wist je dat je er ook mee kan verwarmen? Ontdek hoe het werkt en de voor- en nadelen ervan.

Lees meer

Convectoren als verwarmingsoplossing: toepassingen, voordelen en tips

Convectoren als verwarmingsoplossing: toepassingen, voordelen en tips

Ontdek hoe convectorverwarming snelle, gelijkmatige warmte biedt en waarom het ideaal is voor compacte, moderne ruimtes.

Lees meer

Je cv-ketel onderhouden in de zomer? Zo ben je volgens expert klaar voor het stookseizoen

Je cv-ketel onderhouden in de zomer? Zo ben je volgens expert klaar voor het stookseizoen

Wil je in de winter storingen aan je cv-ketel voorkomen? Ontdek waarom experts de zomer het ideale moment vinden om het onderhoud in te plannen!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag