26

Zonnepanelen met de nieuwe meters ???

yezz
yezz
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden

Moet ik nog zonnepanelen leggen voor mijn nieuwbouw met de nieuwe meters en regeling rond 2020 ?Blijkbaar gaat het terugsteken van elektriciteit afgestraft worden . ( aankoop 30cent , verkoop 6cent )

Leg ik de panelen dan best oost - west of ZO-ZW op een plat dak ? 

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Met de nieuwe verbruiksmeters voor elektriciteit zal de afname en levering van elektriciteit van/ aan het elektriciteitsnet gescheiden worden. Volgens de laatste info zou al de afname van elektriciteit gefactureerd worden zoals voor iedereen en zou voor de levering van elektriciteit aan het net de handelswaarde op dat tijdstip gehanteerd worden dwz bitter weinig. De tijden dat je in de winter dure elektriciteit afnam om in de zomer te compenseren met goedkope elektriciteit lijkt hiermede voorbij te zijn.

Wat de beste positie is voor zonnepanelen? De vuistregel is nog altijd "naar het zuiden" . Met gespecialiseerde software blijkt dat voor een maximale opbrengst je best een 10-tal graden richting zuid-west gaat, maar dat kan dan weer niet in overeenstemming zijn met je verbruikspatroon. En dat zal in de toekomst van groot belang zijn: de elektriciteit verbruiken op het ogenblik dat er overschot is in de huishouding. Maar dat zal ook in grote mate beïnvloed worden door de tariefstructuur voor de levering van elektriciteit aan het net.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over het gevolg van de slimme meters.

Ik denk dat 90% van de productie op het net zal gestoken worden en daarna dus ook weer afgenomen worden van het net. Je moet namelijk de situatie per minuut bekijken en niet de dag of maandgemiddelden.

Als je beseft dat dit zo is, zal blijken dat PV panelen niets meer opbrengen en zeker de investering niet waard zijn.

Door accu opslag te voorzien kan je de situatie ombuigen naar daggemiddeldes en zo minder nadeel hebben. De investering voor de opslag is echter groot en is misschien een oplossing voor mensen die nu reeds PV panelen hebben, maar mensen die nu nog moeten aanschaffen is dat weer een slechte investering. In de zomer heeft de batterij onvoldoende capaciteit en gaat dus het grootste deel van de productie verloren.

Ik zou niemand nog aanraden PV panelen te plaatsen.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
7 jaren geleden

Toch even de kat uit de boom kijken.  Groene energie (echte - geen biomassaonzin uit gekweekt groen) is cruciaal in de strijd tegen broeikasgassen.  Mijn gok is een aanpak waarbij mits gebruik van de juiste technologie de investering rendabel blijft doch zonder de woekerwinsten uit de gouden tijd van de oversubsidiëring.

0
HugoCo
HugoCo
44 240 Bouwer
7 jaren geleden

Zoals ik het nu begrijp is het zo dat de elektriciteit, opgewekt door de zonnepanelen en onmiddellijk wordt verbruikt in huis, "gratis" is. De overschot aan elektriciteit mag je tegen een kleine beloning op het net plaatsen.  Iedere kWh die je echter te kort komt in het huishoudelijk verbruik en dus niet onmiddellijk kan gedekt worden door de zonnepanelen, wordt gefactureerd aan de gangbare tarieven van uw leverancier.

Dus daar zal de domotica nog veel werk hebben om uw verbruik zoveel mogelijk te spreiden en uit te vlakken gedurende de dag. Daarnaast zullen  batterijen wellicht die taak voor een deel vergemakkelijken.

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
7 jaren geleden

@roelnagels: in je oefening ben je vergeten dat je in de winter bijna geen zonnestroom opwekt en dus een grote stroomafname hebt en in de zomer te veel electriciteit produceert (zolang je geen electrische wagen hebt om op te laden doch dan zal je in de winter wel alle laadstroom  bijkomend van het net moeten halen of bv in een warmtekrachtcentrale investeren)  Met je batterij kan je in de winter je factuur wat drukken door goedkope (nacht) stroom af te nemen om je batterijen op te laden.

Je moet geen glazen bol hebben om te zien dat mocht “iedereen” het distributienet veel minder gaan gebruiken dat de distributiekost zal stijgen want de kost van het distributienet is niet evenredig met het stroomverbruik doch met de piekcapaciteit die moet kunnen afgeleverd worden.  Met massieve stuurbare batterijopslag kan de stroomafname gestuurd worden zodat het distributienet niet of minder verzwaard moet worden oldat de pieken weggevlakt worden.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Ivm met de uitbreiding, zie simulatie cijfers in bijlage (en die zijn altijd voorzichtig lager dan de realiteit) In bijlage de SMA simulatie van onze huidige situatie en die van de upgrade.

Voor januari 90kWh extra opbrengst
Voor februari 125kWh extra opbrengst
Voor maart 230kWh extra opbrengst
Voor april 340kWh
...
Voor september 255kWh
Voor oktober 170kWh
Voor november 90kWh
Voor december 60kWh (of dus een volledige laadbeurt van de auto en dus 300 à 375km)

In totaal zal er bijna 2700 kWh extra geïnjecteerd worden (situatie zonder auto) of nog een dikke 150 euro extra per jaar te krijgen voor injectie. Op 25 jaar is dit 3750 euro en dus ongeveer de kost van de aanschaf van de extra panelen. De winst zal dus niet hieruit voortkomen maar uit het feit dat er nog minder afname van het net zal zijn en minder sleet aan de batterij door een gespreider direct PV-verbruik en minder ladingen en ontladingen van de batterij. En ook dat zal weer de kost voor het laden van de auto ten goede komen.

Zoals met de PV-zonnepalen zo zal het ook verlopen met de elektrische wagen. Van bij de start van de subsidiëring van de pv-zonnepanelen voelde je al met ellebogen aan dat het concept in het geheel niet klopte en economisch / financieel niet houdbaar was. Met als gevolg dat velen vandaag ontgoocheld zijn over de toekomst van de subsidieregeling. Mooi in het begin maar eenmaal een belangrijk aandeel bereikt is, is de waarheid niet langer te verdoezelen. Vandaag int de overheid nog enorme accijnzen op de brandstof voor wagens. Zie maar naar het verschil tussen de prijs van stookolie en de prijs aan de pomp (x 2 ?). En dat verlies zal moeten gecompenseerd worden ... door de autobezitters. Vandaar dat men vandaag zowat huigelachtig aankondigingen doet over rekeningrijden, de ware achterliggende reden is "hoe kunnen we de ontlopen accijnzen op elektrische wagens innen.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

Toch even de kat uit de boom kijken.  Groene energie (echte - geen biomassaonzin uit gekweekt groen) is cruciaal in de strijd tegen broeikasgassen.  Mijn gok is een aanpak waarbij mits gebruik van de juiste technologie de investering rendabel blijft doch zonder de woekerwinsten uit de gouden tijd van de oversubsidiëring.

Inderdaad, uiteindelijk zal dit de meest logische keuze zijn. Een evolutie waarbij het niet meer rendabel zou zijn om zonnepanelen te leggen lijkt mij totaal onmogelijk !

Ik gok dan ook op een blijvend en meer dan redelijk rendement op de plaatsing van zonnepanelen.

Ik zou dus ook op dit moment niet twijfelen om ze te plaatsen.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden

De meeste mensen zijn overdag met hun auto onderweg. Dus staat die wagen tussen 18.00 u en 07.00 u thuis. Op die uren schijnt de zon niet voor het grootste deel van het jaar. Die zal dus rechtstreeks van het net opgeladen worden.

Als je de auto niet gebruikt voor het werk, verbruikt die ook geen stroom en hoeft dus niet alle dagen opgeladen, dus weer gaat de opgewekte stroom in het net.

De extra investering en de kleine actieradius plus het niet echt kunnen gebruiken als opslagbatterij voor uw opgemaakte stroom, maakt dit weer geen interessante zaak.

Alleen uit echte "groene" overwegingen zijn PV panelen, batterijen en een elektrische auto zinvol.

Wat  financiele zaken betreft, zal na het invoeren van de 'slimme' meters, de investering niet meer lonen.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden

De meeste mensen zijn overdag met hun auto onderweg. Dus staat die wagen tussen 18.00 u en 07.00 u thuis. Op die uren schijnt de zon niet voor het grootste deel van het jaar. Die zal dus rechtstreeks van het net opgeladen worden.

Als je de auto niet gebruikt voor het werk, verbruikt die ook geen stroom en hoeft dus niet alle dagen opgeladen, dus weer gaat de opgewekte stroom in het net.

De extra investering en de kleine actieradius plus het niet echt kunnen gebruiken als opslagbatterij voor uw opgemaakte stroom, maakt dit weer geen interessante zaak.

Alleen uit echte "groene" overwegingen zijn PV panelen, batterijen en een elektrische auto zinvol.

Wat  financiele zaken betreft, zal na het invoeren van de 'slimme' meters, de investering niet meer lonen.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
7 jaren geleden

De meeste mensen zijn overdag met hun auto onderweg. Dus staat die wagen tussen 18.00 u en 07.00 u thuis. Op die uren schijnt de zon niet voor het grootste deel van het jaar. Die zal dus rechtstreeks van het net opgeladen worden.

Als je de auto niet gebruikt voor het werk, verbruikt die ook geen stroom en hoeft dus niet alle dagen opgeladen, dus weer gaat de opgewekte stroom in het net.

De extra investering en de kleine actieradius plus het niet echt kunnen gebruiken als opslagbatterij voor uw opgemaakte stroom, maakt dit weer geen interessante zaak.

Alleen uit echte "groene" overwegingen zijn PV panelen, batterijen en een elektrische auto zinvol.

Wat  financiele zaken betreft, zal na het invoeren van de 'slimme' meters, de investering niet meer lonen.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag