De slimme meter lijkt me, op de mogelijkheid van opvolging van energie na, een enorm nadelig systeem t.o.v. de huidige bidirectionele meter. Daar de bilan van verbruik en geproduceerde energie niet meer op jaarbasis maar op momentbasis zal gebeuren, vertaald dit zich in een aanzienlijk lager financieel rendement.
Oplossing ???
elektriciteit bufferen? ( bufferen thans a ratio van zo’n 1000€/kWh?) - hoe hoger uw comforteisen, hoe hoger uw noodzakelijk buffer (ook heb je een niet te vergeten verlies van zo’n 10% bij de (ont)ladingscycli dacht ik!)
Ook het opladen van een elektrische wagen (dewelke thuis niet permanent kan opladen) lijkt me niet interessant als je veel km zou doen. (Minimum batterij van 100kWh nodig met een autonomie van amper zo’n 400km?) en dan zwijgen we nog over lange opladingstijden (zeker thuis!). We zullen heel wat extra elektriciteit moeten produceren (op het juiste moment!) om dergelijke wagen zogenaamd ‘gratis’ te laten rijden...
Semi - offgrid?
Zelf denk ik (zonder het intensief bestudeerd te hebben, dus waarschijnlijk nog een aantal hiaten in m’ n denkpiste) aan een soort semi-offgrid waarbij gestreefd wordt te werken zonder (of zo min mogelijk) batterijen en waarbij ik - heel belangrijk- aan m’n huidig comfort niet wil inboeten (bv gebruik airco in zomer). Met deze semi-offgrid blijf ik op het net aangesloten.
Timing : in gebruik tegen dat slimme tellers elke seconde meten/verrekenen waarbij injectie op het net weinig opbrengt.
Principe : zoveel mogelijk eigen verbruik compenseren met eigen productie en zo weinig mogelijk op het net steken (deze laatste zie ik als verlies, maar is ergens ook een terechte compensatie omdat we het net als batterij gebruiken)
aansluiting op het net behouden=blijft een buffer i.p.v. batterijen en bij faling van eigen elektriciteitsproductie kan je steeds op het net terugvallen (wat mij betreft een MUST!)
beschik thans over microwkk die vnl elektriciteit in winter opwekt en minder in zomer.Denk om deze op te waarderen met zonnepanelen om enige productie in zomer te garanderen (nadeel van deze laatste is de relatief sterk variabele opbrengst en de (voorlopig?) 75% hogere prosumententarief tov de beschikbare wkk bij vergelijkbare opbrengst)
beschik reeds over 2 systemen die afzonderlijk gans de woning kunnen opwarmen, nl CV op aardgas en lucht/luchtwarmtepompen (waarbij deze laatste ook de ganse woning kunnen koelen) = permanente keuze mogelijk tss. beide systemen om slimme teller zo min mogelijk op het net te laten steken. (Micro wkk zal dan minder produceren op korte termijn maar langer meegaan (spreiden slijtage over langere termijn)???)
Vraag/moeilijkheid blijft om de goede balans te vinden, welk slim systeem dit geheel optimaal zal regelen, fiscale wijzigingen op termijn,...? Is er wel een perfect systeem? Welke systemen komen er in de toekomst op de markt?
duidelijk is wel dat de factor ‘comfort’ (meer verbruikspieken, hoger verbruik) het ‘slimme systeem’ veel duurder en complexer zal maken. Comfort betekent ook dat je niet steeds moet nadenken wanneer je wat mag inschakelen ...
mensen die met de fiets naar het werk kunnen hebben ook een streepje voor daar ze vrede kunnen nemen met heel wat minder benodigde capaciteit.