26

Zonnepanelen met de nieuwe meters ???

yezz
yezz
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden

Moet ik nog zonnepanelen leggen voor mijn nieuwbouw met de nieuwe meters en regeling rond 2020 ?Blijkbaar gaat het terugsteken van elektriciteit afgestraft worden . ( aankoop 30cent , verkoop 6cent )

Leg ik de panelen dan best oost - west of ZO-ZW op een plat dak ? 

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
7 jaren geleden

@ Kris M.

in bijlage grafisch onze bidirectionele metergegevens van gisteren 13/05/2018 tot exact één jaar terug 14/05/2017.

Zoals je kan zien heb ik zelfs in de winter nog verschillende dagen met meer dan 10kW injectie. En ik herhaal dat het een uitzonderlijk sombere winter was. De somberste ooit (woorden van o.a. weerman David) https://www.hln.be/de-krant/op-weg-naar-somberste-winter-ooit~a6f4e795/

Heb je rond de 10 kWhp liggen ?  Anders begrijp ik de injectiegrafiek niet.

0
Eendraadsschema
Eendraadsschema
27 260 Andere professioneel
7 jaren geleden

Beste,

denk je nu echt dat de staat subsidies gaat geven voor batterijen na het verhaal van de over subsidieren van zonnepanelen met groenestroomcertificaten.

En mensen die zonnepanelen hebben bij de nieuwe slimme meter kunnen de distributiebeheerders hun al eerste van op afstand afsluiten bij stroomgebrek in de winter.

En dit zal er in de toekomst ook nog wel gebeuren bij mensen die in het begin zonnepanelen hebben gelegd met die hoge groenestroomcertificaten dat als de zonnepanelen na hun levensduur van ongeveer 20 jaar het gaan begeven. Dat ze die dan gaan verplichten om nieuwe zonnepanelen te leggen ofwel de groenestroomcertificaten voor een groot deel terug te betalen.

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
7 jaren geleden

De slimme meter lijkt me, op de mogelijkheid van opvolging van energie na, een enorm nadelig systeem t.o.v. de huidige bidirectionele meter. Daar de bilan van verbruik en geproduceerde energie niet meer op jaarbasis maar op momentbasis zal gebeuren, vertaald dit zich in een aanzienlijk lager financieel rendement.

Oplossing ???

elektriciteit bufferen? ( bufferen thans a ratio van zo’n 1000€/kWh?) - hoe hoger uw comforteisen, hoe hoger uw noodzakelijk buffer (ook heb je een niet te vergeten verlies van zo’n 10% bij de (ont)ladingscycli dacht ik!)

Ook het opladen van een elektrische wagen (dewelke thuis niet permanent kan opladen) lijkt me niet interessant als je veel km zou doen. (Minimum batterij van 100kWh nodig met een autonomie van amper zo’n 400km?) en dan zwijgen we nog over lange opladingstijden (zeker thuis!). We zullen heel wat extra elektriciteit moeten produceren (op het juiste moment!) om dergelijke wagen zogenaamd ‘gratis’ te laten rijden...

Semi - offgrid?

Zelf  denk ik (zonder het intensief bestudeerd te hebben, dus waarschijnlijk nog een aantal hiaten in m’ n denkpiste) aan een soort semi-offgrid waarbij gestreefd wordt te werken zonder (of zo min mogelijk) batterijen en waarbij ik - heel belangrijk- aan m’n huidig comfort niet wil inboeten (bv gebruik airco in zomer). Met deze semi-offgrid blijf ik op het net aangesloten.

Timing : in gebruik tegen dat slimme tellers elke seconde meten/verrekenen waarbij injectie op het net weinig opbrengt.

Principe : zoveel mogelijk eigen verbruik compenseren met eigen productie en zo weinig mogelijk op het net steken (deze laatste zie ik als verlies, maar is ergens ook een terechte compensatie omdat we het net als batterij gebruiken)

aansluiting op het net behouden=blijft een buffer i.p.v. batterijen en bij faling van eigen elektriciteitsproductie kan je steeds op het net terugvallen (wat mij betreft een MUST!)

beschik thans over microwkk die vnl elektriciteit in winter opwekt en minder in zomer.Denk om deze op te waarderen met zonnepanelen om enige productie in zomer te garanderen (nadeel van deze laatste is de relatief sterk variabele opbrengst en de (voorlopig?) 75% hogere prosumententarief tov de beschikbare wkk bij vergelijkbare opbrengst)

beschik reeds over 2 systemen die afzonderlijk gans de woning kunnen opwarmen, nl CV op aardgas en lucht/luchtwarmtepompen (waarbij deze laatste ook de ganse woning kunnen koelen) = permanente keuze mogelijk tss. beide systemen om slimme teller zo min mogelijk op het net te laten steken. (Micro wkk zal dan minder produceren op korte termijn maar langer meegaan (spreiden slijtage over langere termijn)???)

Vraag/moeilijkheid blijft om de goede balans te vinden, welk slim systeem dit geheel optimaal zal regelen, fiscale wijzigingen op termijn,...? Is er wel een perfect systeem? Welke systemen komen er in de toekomst op de markt?

duidelijk is wel dat de factor ‘comfort’ (meer verbruikspieken, hoger verbruik) het ‘slimme systeem’ veel duurder en complexer zal maken. Comfort betekent ook dat je niet steeds moet nadenken wanneer je wat mag inschakelen ...

mensen die met de fiets naar het werk kunnen hebben ook een streepje voor daar ze vrede kunnen nemen met heel wat minder benodigde capaciteit.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Het zal afwachten zijn hoe de uiteindelijke programmering van de slimme meters er zal uitzien. In eerste instantie zou ik als netbeheerder er voor zorgen dat door een gepaste tariefstructuur het verbruik op piekperiodes wordt ontmoedigd en dat in de dalperiodes het verbruik wordt aangemoedigd. De elektriciteitsproductie door de zonnepanelen is tijdens de dag welkom en nuttig voor het net. Laat de slimme meter toe om uw elektriciteitsproductie van de zonnepanelen aan het net "digitaal te bufferen" gedurende een of meerdere dagen. Maw zal de tariefstructuur zo zijn dat de door u tijdens piekperiodes geproduceerde en aan het net geleverde kWh tijdens de dalperiodes kan opgebruikt worden in de komende dagen?

0
leiepisser
leiepisser
1 29 Bouwer
7 jaren geleden

, ons jaarlijks verbruik is momenteel 4150kWh. Onze netto-injectie bedraagt momenteel 4900kWh indien we de batterij reeds zouden hebben.

Jaarlijkse kost zonder PV : 4150kWh x 0,28€/kWh = € 1162
Jaarlijkse kost met PV en batterij : 10% x € 1162 = € 116,2
Jaarlijkse vergoeding voor injectie met PV en batterij : 4900kWh x 0,05593 €/kWh = € 274

Uiteindelijk jaarlijks te ontvangen € 274 - € 116,2 = 157,8

Ik kan je verzekeren dat wanneer je daar nog eens een elektrische auto in simuleert je ogen gaan fonkelen en je hart een sprongetje maakt. Althans bij ons. 

Wij worden draaierig bij het zien van de prijs van een elektrische wagen.

Is in bovenstaande berekening rekening gehouden met de investeringskost? En wat is de opbrengst nog als je alles zelf moet betalen (dus zonder het voordeel van de terugdraaiende teller (of van de bidirectionele meter met gelijke verrekening afname en injectie), subsidies voor batterijen en elektrische wagens, het "gratis" opladen van de wagen op een ander...)?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

-

Sommige fabrikanten verwarren (bewust?) actieradius (heen en terug)  soms met het totaal aantal km dat met 1 100% laadbeurt kan gereden worden. 

Het zal nog enige tijd een risicovolle berekening zijn om uit te maken of je er met de elektrische wagen komt. Geen file onderweg, een beschikbaar laadpunt op uw bestemming en voldoende tijd om uw batterijen terug op te laden om de terugtocht aan te vatten en er dan ook op rekenend dat er geen file is. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

-

Sommige fabrikanten verwarren (bewust?) actieradius (heen en terug)  soms met het totaal aantal km dat met 1 100% laadbeurt kan gereden worden. 

Het zal nog enige tijd een risicovolle berekening zijn om uit te maken of je er met de elektrische wagen komt. Geen file onderweg, een beschikbaar laadpunt op uw bestemming en voldoende tijd om uw batterijen terug op te laden om de terugtocht aan te vatten en er dan ook op rekenend dat er geen file is. 

Hugo, misschien heb ik u verkeerd begrepen, maar wat heeft al dan niet in file staan te maken met de actieradius van een elektrische wagen? Met een file wordt die actieradius niet kleiner, vaak is zelfs het tegendeel waar.

En actieradius ivm verbruik van een auto is natuurlijk de afstand die je met één lading of vulling kunt afleggen zonder bij te moeten tanken.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

-

Hugo, misschien heb ik u verkeerd begrepen, maar wat heeft al dan niet in file staan te maken met de actieradius van een elektrische wagen? Met een file wordt die actieradius niet kleiner, vaak is zelfs het tegendeel waar.

En actieradius ivm verbruik van een auto is natuurlijk de afstand die je met één lading of vulling kunt afleggen zonder bij te moeten tanken.

Je moet eens met een elektrische wagen een "uitstap" maken van 100km ver met voor 150km energie opgeladen (in eco-mode). Zodra je niet langer de optimale snelheid kunt handhaven dalen uw opgeladen energie km's vlugger dan de afstand die je aflegt. Uiteindelijk is het een hele opluchting dat je een vrije laadpaal kunt versieren op je bestemming. En dan wachten tot de batterijen voldoende zijn opgeladen om de tocht naar huis aan te vatten (6-7uur). Op de terugweg hetzelfde scenario, alleen komen de lichten er bij. Eenmaal uit de file is het een hele geruststelling als je met de overblijvende km's aan energie in de batterijen het thuisfront kunt bereiken. Ondertussen vrienden gecontacteerd of zij ons op sleeptouw kunnen komen depanneren voor het geval dat....

Je moet het eens doen, een spannende belevenis.

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
7 jaren geleden

Wat jij beschrijft herken ik zeer goed Hugo.

Tot voor kort reed ik met een Kangoo ZE. Ik kon nog 90 km ver geraken met één lading en dat was perfect om in de omliggende dorpen rond te rijden. Verder werd het een avontuur vooral omdat je die enkel traag kon laden, je had er inderdaaad een 7-tal uur voor nodig. Ondoenbaar dus !

Maar op dit moment is er keuze genoeg tussen elektrische wagens die minstens 250 km kunnen rijden met één lading en die bovendien onderweg op een goed half uur bijgeladen kunnen worden.

En daar hoef je helemaal niet die dure Tesla voor te kopen.

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden

In een nieuwbouw is PV-panelen leggen altijd interessant.
Voor beste rendementen dienen de panelen zich zuidelijk gericht op het plat dak worden gelegd.

het probleem met de huidige insteek van zonnepanelen heeft te maken met overproductie van elektriciteit tijdens de lente en zomer-periode en de tekorten tijdens late herfst en winter.

Terugschroeven van de prijzen heeft te maken met de kostprijs te onderhouden van het elektriciteitsnet en het beheer ervan (centrales stilleggen of outpout aanpassen afhankelijk van het gebruik/verbruik en productie om pannes te vermijden).

Het is interessant om buffers te voorzien opdat er geen plotselinge tekorten of verzadigingen optreden.
Wetgeving (en kennis van technieken in het algemeen) loopt beetje achter bij onze beleidsmakers maar vermoed dat de markt gaat evolueren naar systemen die bufferend werken ("slimme" boilers die warmen tijdens overproductie, intelligente systemen die opslag en stockage doen tijdens overproductie en afgifte bij tekorten,...).

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

In de kijker: slimme thuisbatterij met stekker

Verlaag je energiekosten met de slimme thuisbatterij met stekker van Innovoltus. Deze thuisbatterij met slimme sturing verdien je veel sneller terug.

Lees meer

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Maak je zonnepanelen klaar voor de herfst: "Zorg dat er voldoende zonlicht op je panelen kan vallen"

Hoe maak je je zonnepanelen klaar voor de natte, donkere maanden in de herfst? En hoe haal je het maximale uit je panelen? Ontdek tips van een expert.

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag