5

Hoeveel kilowatt nodig voor verwarming huis

walter b
walter b
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden

we hebben een huis gekocht dat op dit moment met mazout verwarmd wordt. De installatie is afgekeurd en we willen omschakelen naar een condensatie ketel op gas voor verwarming en warm water. Nu heb ik al verschillende proffesionals laten komen en de adviezen voor de aantal Kilowatt dat nodig is om het huis te verwarmen lopen nogal uiteen. van 25 Kilowatt tot 55 kilowatt. Nu weet ik niet meer wat te kiezen. Een grote ketel die waarschijnlijk het grootste deel van de tijd teveel vermogen heeft, en meer verbuikt in de laagste stand (modulerende ketel) of een kleine die als het buiten erg vriest net het hele huis warm krijgt. Wie kan me nog advies geven?  

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
7 jaren geleden

Dat kan hier zelfs niet bij benadering gezegd worden. We weten niet eens hoe groot de woning is, die kan 400 m² bewoonde oppervlakte hebben of 80 m². Je zal begrijpen dat dit ook een verschil maakt naar benodigde kapaciteit van de ketel.

En los van de grootte van de woning heb je nog het isolatieniveau, rijwoning of losstaande woning. Kortom, om de juiste grootte van de ketel te kennen zou je een warmteverliesberekening moeten laten maken en ook uitmaken of je met dezelfde ketel het sanitaire warm water wilt aanmaken.

Een goede installateur kan jou hierbij helpen.

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden

hallo,

Er zijn enkele manieren om de juiste keuze te maken:

- Je berekend of zoekt het vermogen van AL je verwarmingselementen en telt deze bij elkaar op.
  Hierbij voeg je maximaal 6kW vermogen toe (als reserve) en je hebt de kracht die de ketel ruwweg moet hebben.

- Je basseert je op het vermogen van je oude ketel en voegt er enkele kW's bij indien dit een atmosferische ketel was (tussen de 3 en 6kW). Hiermee voorzie je een hogere kracht om het temperatuur-verschil op te vangen en het apparaat te laten condenseren.

Met betrekking tot de radiatoren.... kijk even na welke types je hebt. Indien het de klassieke paneelradiatoren zijn kan je gewoon de catalogi van Radson of Henrad openslaan en voor soortgelijke maat het vermogen aflezen (best afronden naar boven). Met gietijzeren is het al wat meer "tricky" en durf ik zelfs te zeggen deze gewoon te elimineren. 

Met vriendelijke groet,

0
Nick 61
Nick 61
222 1632 Andere professioneel
7 jaren geleden

Op de oude cv ketel zal nog wel ergens een type plaatje bevestigd zijn , hierop staat meestal ook het vermogen van de ketel , zo heb je al een indruk van het nodige vermogen , let wel de ketels vroeger werden sowieso 10 tot 15% zwaarder gekozen dan het vermogen dat nodig was. Maar zoals Charel aanhaalt in zijn post is het meest betrouwbare dat je een warmteverliesberekening laat maken van de woning  

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
7 jaren geleden

Stuur mij aub enkele foto's indien mogelijk van de vier zijden van Uw woning en eventueel  Brutweg de maten, uit ervaring kan ik mee geven welke collega's het ongeveer juist hebben, maar als het geen kasteel is zal 19 a 25 kw vrij correct zijn. Nu verlaag ik mij naar een nattevinger schatting, dus nu het voorjaar is en de verwarming uit staat heeft u de tijd voor een berrekening te laten uitvoeren. Met eventuele toekomst plannen.

Hoe kleiner maar voldoende hoe zuiniger en hoe minder het toestel moet schakelen 

Ps. Met of zonder warm water? 

Guido.alaerts@gmail.com 

Of 0498103012

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen
Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Met de nieuwe F-gasregelgeving komen er nieuwe koelmiddelen bij voor warmtepompen. Maar welk koelmiddel is het beste voor jouw warmtepomp?

Lees meer

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Welke soorten parket zijn te combineren met vloerverwarming? Waarop moet je letten bij de plaatsing? En hoe zit het met keramisch parket?

Lees meer

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

In de kijker: awardwinnende warmtepompradiator verwarmt én koelt

Jaga's innovatieve warmtepompradiator wint de prestigieuze Henry Van de Velde Award. Het Briza Net Zero-gamma blinkt uit in design en duurzaamheid.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag