Deze leiding is uitgerust in 110mm en nu gaan er stemmen op om deze te vervangen door 125mm. Ik persoonlijk denk dat dit niet de zaligmakende oplossing zal zijn, had ergens gehoord dat als de buis wat kleiner is en meer spoeling onstaat.
Sectionering is gebaseerd opdat er voldoende lucht het ‘vacuüm van het doorspoelen’ kan compenseren in de desbetreffende leiding, terwijl ook de helling van afvoer belangrijk is opdat de zwaardere fracties niet bezinken terwijl er zogenaamd voldoende ‘drijfvermogen’ overblijft voor afvoer van de lichtere fracties.
dimensie had naar mijn gevoel beter groter geweest, voor dergelijk appartement, maar daar is het nu te laat/kostelijk voor...
HEEL BELANGRIJK: juist redeneren kan eigenlijk enkel indien gekend is waar verstopping optreedt.En indien mogelijk te weten uit welke substantie deze verstopping bestaat.
i.p.v. gans het systeem te herdimensioneren zou ik in stappen werken (kan kosten/baten interessanter zijn voor alle bewoners), waarbij na elke stap een (her)evaluatie op termijn dient te worden uitgevoerd.
volgens mij mogen de afvoerleidingen van 110, in de appartementen zelf (wc aansluiting is veronderstel ik dicht bij schacht met afvoercollector) en in de schacht (verticaal gedeelte) d110 blijven ( verstopping situeert zich ook beneden volgens uw info)
stap 1: iedereen sensibiliseren dat niets door wc -afvoer gaat behalve de behoeften en het benodigde Wc papier. (Probleem is dat je deze toepassing niet kan controleren, tenzij het te laat is/de verstopping optreedt)
stap 2: ontluchting bovenaan het afvoersysteem (kost niet veel indien bereikbaar)
stap 3: herdimensioneren leidingen - vanaf waar schacht op grondniveau uitkomt (gemakkelijker gezegd dan gedaan ...).Vraag is echter hoe bereikbaar deze is ... ook uitvoering van bochten is hierbij belangrijk (liever 2x45gr i.p.v. 1x90gr).- bij voorkeur met inspectiemogelijkheid/doorspoelmogelijkheid op deze plaats (en zoals reeds in dit forum vermeld : toestand Septische put - indien aanwezig? toch ook belangrijk voordat je afvoerleidingen zou aanpassen)
stap 4: vertikaal afvoersysteem aanpassen (uiteraard liefst te vermijden) en in uw geval van verstopping zinloos (tenminste als er een ontluchter bovenaan voorzien is)