3

Rioolbuis, ondergrondse inneming

spenaard
spenaard
#Voorbereidende werken · 7 jaren geleden

We hebben onlangs een  perceel grond aangekocht.

Op ongeveer 1 meter diepte ligt een rioolbuis die vanaf de straat (voorkant perceel) dwars door ons perceel, naar de achterkant van ons perceel loopt (lengte van 79 meter). Er zijn ook 4 toezichtputten

Deze rioolbuis is daar gelegd midden jaren 70, door de gemeente, zonder dat er een onteigeningsplan, een erfdienstbaarheid of ondergronds innemingsplan is opgemaakt geweest. Deze buis dient voor de afvoer van het huishoudelijk afvalwater en hemelwater van de huizen en straat in de omgeving.

Van gans deze toestand staat nergens iets op papier en ook in de akte van het perceel is niets terug te vinden. Bij de gemeente verklaren ze nu ineens dat de onderhoud van de rioolbuis door de perceeliegenaar dient te gebeuren. Bij de vorige eigenaar kwam een intercommunale dit in opdracht van de gemeente doen.

Kan dit nu zo ineens? wat met verantwoordelijkheid, stel na een wolkbreuk overstroomt de buurt en men kan de oorzaak zo manipuleren dat dit te wijten is aan slecht onderhoud? ik veronderstel toch dat het een basistaak van de gemeente is om der burgers te beschermen tegen wateroverlast en dat ze daarom moet voorzien in een degelijke infrastructuur?

Wat met die rioolbuis, die ligt daar zonder dat er iets officieel op papier van staat?

Op het landmeetplan is de buis voorgesteld door een blauwe lijn (78,40m), ons perceel is omzoomd door een oranje lijn.

bij voorbaat dak voor uw antwoord,

met vriendelijke groeten,

Jos De Wael

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
7 jaren geleden

Ik heb het vermoeden dat hier oorspronkelijk een gracht gelegen heeft. Zulke gracht mag niet afgedankt worden door de eigenaar van het perceel waar die gracht passeert maar ze moet door die persoon wel onderhouden worden zodat het water van de stroomopwaarts gelegen percelen ongehinderd kan blijven afgevoerd worden.

Wellicht is die gracht destijds om welke reden dan ook en door wie dan ook ingebuisd, iets wat tegenwoordig niet meer zou mogen. Maar dat ontslaat de eigenaar van het perceel daarom nog niet van de onderhoudsplicht.

In ieder geval, moest het zo zijn zoals ik vermoed, dan lijkt mij die ondergrondse buis met de toezichtputten minder hinderlijk dan een open gracht dwars door uw perceel.

0
spenaard
spenaard
0 1 Bouwer
7 jaren geleden

Beste Charel,

bedankt voor uw reactie.

Ik heb nu nog verder gezocht of daar ooit een open gracht lag, maar kan in de atlas der waterlopen, atlas der buurtwegen, en kadasterplannen niets van terugvinden.

ik betwist de ligging van de rioolbuis niet, maar vind toch dat zoiets via een akte (erfdienstbaarheid, ondergrondse inneming) zou moeten geregeld geweest zijn.

ik heb enkel een probleem met het afschuiven van de verantwoordelijkheid van de gemeente, ik vind dat de gemeente dient in te staan voor de afvoer van huishoudelijk afvalwater, waarom betalen we dan belastingen van rioolwater?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag