beste hugo, gery & technoman,
ik woon sedert 5 jaar in een nieuwgebouwd complex van 6 woonblokken met ongeveer 100 eigenaars. We hebben een gezamenlijke stookinstallatie voor onze verwarming en warm water. In de zomer werd het zomerregime ingesteld, wat inhield dat de verwarming werd uitgeschakeld. De boilers bleven opgewarmd worden door de stookinstallatie.
De eerste 2 jaar waren slechts 3 woonblokken opgeleverd en waren er geen problemen. Die begonnen toen de overige 3 woonblokken mee ingeschakeld werden. (zomer 2015) Bij de omschakeling naar het zomerregime was er toen de ene panne na de andere.
Hier volgt een opsomming van de problemen gedurende de maanden juni en juli 2015: weerstanden doorgebrand, electrische verliezen in de schachten, kabelbreuk, kortsluiting in de schacht, een van de contactoren was uitgesprongen, de verliesstroomschakelaar valt uit, indien er een contactor uitvalt in een van de appartementen heeft dat consequenties heeft dit consequenties voor de rest van de appartementen, verlies op 1 of 2 boilers...
Omdat ze de problemen niet opgelost kregen is er op een Algemene Vergadering van mede-eigenaars beslist om een knop te installeren onder de boilers. Met die knop kunnen eigenaars/bewoners tijdens de zomermaanden hun boiler electrisch verwarmen, en de stookinstallatie wordt gedurende 4 maanden volledig uitgeschakeld .
Op diezelfde AV heeft een afgevaardigde van de bouwheer ook letterlijk gezegd, als antwoord op de problemen waarvan sprake hierboven: “De boilers zijn serie-geschakeld ipv. parallel, ” Ik ben er zo goed als zeker van dat het ging over de electrische voeding van de boilers. En ik denk dat de voorafgaande problemen dat min of meer bevestigen.
Daarom heb ik aan onze syndicus de vraag gesteld om de boilers dan alsnog parallel te schakelen. Zijn antwoord was dat er dan gekapt en geboord moest worden. En uit ondervinding weet ik dat dit niet klopt... als de electriciteit volgens de regels is aangelegd. Ik vrees dat dit hier niet het geval is: uit de woonblok tegenover de onze hebben ze electriciteitskabels uit de muur gehaald waarvan een leek kan zien dat dat niet klopt. (zie bijlage) Daar moest wel eerst een kortsluiting voor gebeuren!
Wat betreft SWW-boilers, platenwisselaar, ingebouwde weerstanden, genoeg electriciteit, zekeringkast: daar kan ik geen zinnig antwoord opgeven, want dat weet ik niet. Ik kan wel nog zeggen dat enkele boilers een 30-tal meters van de stookinstallatie verwijderd zijn.
Om af te ronden: als het effectief de electrische voeding naar de boilers is die serie-geschakeld is, moet er dan gekapt en geboord worden?