Beste,
Ik kan alleen bevestigen dat je verbruik (door je echtgenoot berekend) hoog ligt voor zowel ventilatie als warmtepomp:
Ik ga van de veronderstelling uit dat u werkt met een D-systeem (balans)ventilatie met warmteterugwinning. Het D-Ventilatiesysteem gebruikt per motor ongeveer 44 W en je hebt 2 motoren. Dit betekent dat je verbruik normaal 2 * 44 * 24 * 365 = 772 kWh/jaar moet zijn (24 => 24 uren per dag en 365 = aantal dagen per jaar). Dit is ook hetgene ik verbruik met mijn ventilatie systeem met een max. debiet van 400 m³/h verbruikt (in normale stand = 1, wat bij mij overeenkomt met een debiet van 120 m³/h).
Uw balansventilatie mag u NIET uitzetten omdat deze zorgt dat u minder energie nodig heeft voor uw verwarming en dat uw warmtepomp dus minder energie moet leveren. Ook is uw ventilatie essentiëel om vocht- en schimmelvorming in uw huis te voorkomen.
De EPB warmteberekening geeft niet het verbruik van de warmtepomp mee, maar geeft de warmtevraag weer van het gebouw. Een warmtepomp werkt met een COP van bvb 3.6 (opzoeken voor jouw warmtepomp) en de SPF (Seasonal Performance Factor) ligt ongeveer 0.7 punten lager dan de COP. Dit betekent dat de SPF dan 3.6-0.7= 2.9 is. Deze SPF (2.9) is de factor waarmee je het EPB warmtevermogen moet delen om het opgeslorpt vermogen van je warmtepomp te berekenen. Dus uw 3500 kWh maximum EPB benodigd warmtevermogen zou u een maximum warmtepompverbruik moeten geven op jaarbasis van ongeveer 1200 kWh (3500/2.9). Dus uw (door uw echtgenoot berekend) verbruik voor uw warmtepomp van 3000 kWh op jaarbasis, is enorm veel voor uw benodigd warmtevermogen in uw huis. Bij mij thuis heb ik een verbruik van mijn warmtepomp (COP=3.4, SPF=2.7) van 1219 kWh op jaarbasis met een EPB berekende maximum warmtevraag van 4270 kWh. Ik kom dus lang niet aan het maximum berekend warmtevermogen in de EPB berekening.
Oorzaken voor dit meerverbruik:
1. ventilatie:
werd uw ventilatie juist afgeregeld dat de balans juist zit? Heeft u hiervan een certificaat gekregen?
Is het verbruik wel juist berekend ?
Staat de schakelaar van uw balansventilatiesysteem wel op 1 en niet op 2 of 3?
2. warmtepomp:
uw verwarming werkt toch niet met radiatoren? U heeft toch vloerverwarming? (zelfs met overgedimensioneerde radiatoren zal u de stooklijn moeten verhogen en dit heeft een meerverbruik van de warmtepomp tot gevolg)
is de stooklijn van uw warmtepomp wel ingesteld tussen 25°C en 37°C? (sommigen durven deze instellen tussen 30°C en 42°C en dit heeft al een VEEL hoger verbruik tot gevolg)
is uw retour t° van uw verwarming ingesteld op 5°C à 6°C onder de toevoer t°? (sommigen durven deze in te stellen op 10°C en ook dit heeft een VEEL hoger verbruik tot gevolg omdat je dan de stooklijn moet hoger zetten dan 25°C tot 37°C - zie vorig item)
Dit zijn maar een paar eenvoudige zaken die u zo onmiddellijk kunt controleren (aan de hand van de handleiding en het opstartverslag van uw warmtepomp) of ze juist werden ingesteld. Er kunnen zich natuurlijk ook nog andere zaken voordoen, maar deze hebben dan meer te maken met het concept en de installatie van uw vloerverwarming en hebben niet rechtstreeks te maken met een slechte werking van uw warmtepomp.