Warmtepomp + zonnepanelen (4000WP) + VVW of HR gasketel
Hoi allen!
Mijn vriendin en ik zijn bijna zo ver om te tekenen voor een nieuwbouwproject BEN-woning met E20 peil of lager. Totale bewoonbare oppervlakte zou rond de 175-180m2 liggen. eerste en tweede verdieping zijn 10 op 7. Bovenverdieping heeft schuin dak en moet nog uitgetekend worden met alle opslagtechnieken.
In de woning is standaard voorzien:
- 14 zonnepanelen met in totaal 4000 WP
- vloerverwarming beneden (+- 60m2) en badkamer boven (+- 5m2). De andere ruimtes zouden met normale radiotors werken (Henrad premium eco om op lage temperatuur te verwarmen).
- HR Condensatieketel type Vaillant Ecotec Plus VC286 (24KW)
Nu is het mogeljik om voor een meerprijs van +- € 3.000 met een warmtepomp te werken: Daikin Altherma
Welke optie raden jullie aan qua comfort en maandelijke gas- en elektriciteitskosten? Indien we voor de warmtepomp zouden gaan, is het waarschijnlijk ook aan te raden om niet op gas te koken en voor inductie te gaan?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Mvg
Tom
PS. Ik heb ondertussen ook wel gelezen dat koeling even belangrijk is als verwarming in zo'n nieuwe geïsoleerde woningen. We zouden dus aan de zuidkant zonnewering laten installeren. Eventueel kunnen we de WP ook voor koeling gebruiken.