5

Vruchtgebruik - Huur

Own
Own
#Regelgeving · 7 jaren geleden

Mijn oom (94 jaar, weduwnaar en kinderloos) bezit een appartement, hij wou zijn appartement aan mij verkopen op voorwaarde dat hij het appartement dan mocht huren van mij tot aan zijn dood. Echter aangezien zijn hoge leeftijd, en de zéér goede band die ik altijd met hem gehad heb, en nog heb, zei ik dat ik zijn appartement zal kopen met voorbehoud van vruchtgebruik voor hem en dat hij mij dan helemaal geen huur moest betalen. De verkoopakte is nu dus opgemaakt met voorbehoud van vruchtgebruik.
Echter, aangezien mijn oom er warmpjes bijzit blijft hij zeuren dat hij alsnog huur wil betalen en dat hij daar ook echt op staat. Ik heb hem gezegd dat ik denk dat dit wettelijk niet meer kan daar ik hem het vruchtgebruik gaf, daarnet kwam hij op bezoek en zei dat ik toch even moest nagaan of dit werkelijk niet kan?
Dus, nu mijn vraag, kan mijn oom, ondanks dat hij van mij het vruchtgebruik kreeg, alsnog huren en dus maandelijks huurgeld betalen???

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Hij kan altijd afstand doen van zijn vruchtgebruik. Uiteindelijk hebt u al op de werkelijke waarde registratierechten betaald. Maak eerst een huurcontract op (voor het leven) en nadien bij de notaris de akte voor afstand vruchtgebruik (beperkte registratie kosten). 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
7 jaren geleden

Het lijkt mij een bizarre maar ook gevaarlijke situatie. De verkoop is blijkbaar afgerond met behoud van vruchtgebruik aan uw oom. Ik veronderstel dat dit door beide partijen goed is overlegd geweest en ook op die manier bevestigd door ondertekening bij de notaris.

Echter zoals je het nu stelt zou uw oom dat vruchtgebruik niet willen en dan vraag ik me af waarom het dan zo toch met onderling akkoord is geregeld.

Moest uw oom u nu absoluut een financieel voordeel willen geven kan hij ook een schenking doen, in één keer op een officiele manier of in stukjes die te vergelijken zijn met de waarde van een maandelijkse huur of ...

Maar met al die onroerende en roetende transactie's tussen een oom van 94 jaar (?) en zijn zogenaamd favoriet familielid is het toch oppassen geblazen voor reactie's van eventuele andere familieleden na zijn overlijden. Zij zouden later, als blijkt dat u wel wel heel veel voordelen heeft weten te verkrijgen, zich terecht of onterecht vragen kunnen gaan stellen hierbij en klacht kunnen indienen.

Zelfs de verkoopprijs van zijn huis, indien abnormaal goedkoop, kan hierbij later in vraag worden gesteld.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Het lijkt mij een bizarre maar ook gevaarlijke situatie. De verkoop is blijkbaar afgerond met behoud van vruchtgebruik aan uw oom. Ik veronderstel dat dit door beide partijen goed is overlegd geweest en ook op die manier bevestigd door ondertekening bij de notaris.

Echter zoals je het nu stelt zou uw oom dat vruchtgebruik niet willen en dan vraag ik me af waarom het dan zo toch met onderling akkoord is geregeld.

Moest uw oom u nu absoluut een financieel voordeel willen geven kan hij ook een schenking doen, in één keer op een officiele manier of in stukjes die te vergelijken zijn met de waarde van een maandelijkse huur of ...

Maar met al die onroerende en roetende transactie's tussen een oom van 94 jaar (?) en zijn zogenaamd favoriet familielid is het toch oppassen geblazen voor reactie's van eventuele andere familieleden na zijn overlijden. Zij zouden later, als blijkt dat u wel wel heel veel voordelen heeft weten te verkrijgen, zich terecht of onterecht vragen kunnen gaan stellen hierbij en klacht kunnen indienen.

Zelfs de verkoopprijs van zijn huis, indien abnormaal goedkoop, kan hierbij later in vraag worden gesteld.

Een verkoop met of zonder vruchtgebruik voor de verkoper houdt toch enkele voordelen in. Vooreerst de taxering: +-10% + notariskosten en de verkoop is definitief en onherroepelijk op enkele uitzonderingen na . De notarissen dragen hierbij een grote mede-aansprakelijkheid ingeval een en ander niet correct verloopt (de verkoper is onbekwaam, witwaswetgeving, prijsbewimpeling) . Men mag dus aannemen dat dit correct verlopen is en de betaling effectief is uitgevoerd per overschrijving (dus niet in contact geld). 

De verkoper heeft liquide geld dat hij zelf naar eigen goeddunken kan besteden en uitgeven. Als uiteindelijk bij zijn overlijden blijkt dat er van de verkoopsom niet veel meer overblijft: wat kunnen mogelijke erfgenamen en de fiscus doen? Ze zullen vaststellen dat er regelmatig contant geld is opgenomen en daar stopt de zoektocht. Blijft ook de vraag:: hoeveel erfgenamen zijn er en hoeveel bedragen de successierechten, wat blijft er per erfgenaam netto over? Gun de verkoper het plezier dat hij met zijn geld, waar hij voor gewerkt heeft en belastingen heeft op betaald, ook nog eens kan uitgeven zoals hij het wilt. Successierechten lopen vlug op tot 45%, dus als je weet dat bij uw overlijden willens nillens de overheid de grootste erfgenaam is met 45% en de rest van uw begunstigden uiteindelijk een aalmoes krijgen dan is de keuze vlug gemaakt. Als je daarbij nog uw pensioen hebt waarmede je maandelijks rond komt, waar moet je u dan nog zorgen over maken. Ik kan mij voorstellen dat je op je 94ste geen grootse plannen meer maakt.

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
7 jaren geleden

Quote: "Gun de verkoper het plezier dat hij met zijn geld, waar hij voor gewerkt heeft en belastingen heeft op betaald, ook nog eens kan uitgeven zoals hij het wilt."

Helemaal mee eens in geval die 94-jarige helemaal uit vrije wil en in volle bekwaamheid kan oordelen en dat ook de neef helemaal te goeder trouw is en er geen sprake van misleiding van zijn oom kan zijn.

Ik wil enkel waarschuwen dat men er rekening moet mee houden dat zulke situatie's achteraf nogal vaak voor problemen kunnen zorgen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Brussel verbiedt nieuwe mazoutketels en verwelkomt dynamische energiecontracten

Sinds 1 juni is er in Brussel een verbod op nieuwe mazoutketels. Daarnaast kunnen huishoudens er sinds kort dynamische energiecontracten afsluiten.

Lees meer

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Premie voor digitale meter? Dit kunnen zonnepaneeleigenaars verwachten

Ontvang een premie tot 3.750 euro voor het plaatsen van een digitale meter. Ontdek of je er recht op hebt en hoeveel je krijgt.

Lees meer

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Verhuizen zonder stress: wat te doen en hoe alles regelen

Wat te doen bij verhuizen? Gebruik onze handige checklist en ontdek hoe je alles regelt, van administratie tot de verhuisdag zelf.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag