Charel,
Persoonlijk vind ik dat niet echt de logica zelve... Omdat iemand anders kleiner bouwt, ben ik dus verplicht om smaller te bouwen? Dat is toch ook niet logisch. Wat als mijn andere buurman dan maar 9 meter bouwt? Als de buur wenst uit te bouwen, kan ik de bekleding/isolatie verwijderen. Als ik langs binnen isolereer (wat ook complexer is) en mijn buur wil verder uit te bouwen, zit ik met een smallere woning als gevolg. Normaal was de bedoeling dat alle achtergevels tot dezelfde bouwlijn werden gebouwt. Buur heeft dat niet gedaan en ik zit nu door zijn keuze in de problemen. Niet logisch volgens mij hoor. ps: mijn linker buur heeft hetzelfde gedaan aan de voorkant, zie plan vorige pagina (daar wij verplicht 2meter naar achter moesten bouwen)
Je zit niet in de problemen door de keuze van de buurman, hij had trouwens het volste recht om die keuze te maken, zoniet zou hij hiervoor geen vergunning hebben gekregen.
Je zit in de problemen omdat uw architect iets essentieels over het hoofd heeft gezien ! Namelijk dat voor die optie uw buurman dan akkoord had moeten gaan om een stuk van zijn tuin in te nemen.
Hetgeen de architect heeft getekend is enkel mogelijk als ook de buurman akkoord is.
Vergelijk het met een gemeenschappelijke tuinmuur, een haag of een andere afsluiting. Met wederzijdse toestemming mag die op de perceelsgrens staan met gedeelde kosten en dan wordt die afsluiting ook gemeenschappelijk. Maar ook daar heeft de buurman het recht om niet akkoord te gaan en dan mag je de afsluiting niet op de perceelsgrens zetten maar er wel tegenaan op uw perceel en op uw kosten.
Dat uw andere buur aan de voorkant een stuk van uw perceel heeft kunnen innemen is wellicht omdat er ofwel een wederzijds akkoord was (misschien met de vorige eigenaar van de bouwgrond) ofwel uit onwetendheid van één of van beide eigenaars. Dat feit heeft in ieder geval niets te maken met het aangehaalde.
Maar goed, je hoeft mij niet te geloven hoor. Als je voldoende overtuigd bent van uw gelijk dan kan je er mee naar de vrederechter stappen. Ik hoop dat je de uitkomst dan ook hier laat weten, we kunnen er misschien nog iets van leren.
Je moet wel weten dat het redelijk arrogant overkomt om van uw buur te eisen dat hij een stuk grond aan u afstaat omdat uw architect een foute inschatting heeft gemaakt.
Je beklaagt je omdat je uiteindelijk een smallere woning zou kunnen hebben, maar dat uw buurman een smallere tuin of terras gaat hebben dan vind je blijkbaar volkomen normaal. Het gaat om dezelfde oppervlakte die bovendien niet jouw eigendom is. Jij zou meer dan uw oppervlakte mogen gebruiken en de buurman zou minder van zijn oppervlakte mogen gebruiken ? En dat vind jij een logische redenering ?