4

Bouwfirma leeft contract niet na.

Gino V
Gino V
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Beste allen,

Graag jullie mening:

Wij hebben in onze bouwovereenkomst met bouwfirma "X" contractueel bepaald dat een een hoek van onze half open bebouwing 1 cm terug liggend moest gezet worden.

Ondertussen wonen  we reeds in onze woning en hebben ze hier een fout gemaakt bij de ruwbouw en hier geen rekening mee gehouden.

Ik vraag een verklaring aan de bouwfirma en daar zeggen ze dat dat uiteraard niet meer aangepast kan worden en dat ik pech heb. Ondertussen bieden ze mij een commerciële tegemoetkoming (die veel te laag is!) vanwege de estetische schade, na veel aandringen.

Kan ik hiervoor verder gaan bij een advocaat/rechtbank om hier toch mijn gelijk te halen en meer te eisen? 

Het is toch de bedoeling dat iedereen zijn contractuele verplichtingen na komt? Zowel de bouwfirma als de bouwheer...

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5450 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Ik weet niet wat we  moeten verstaan onder "dat een hoek van onze half open bebouwing 1 cm terug liggend moest gezet worden."

Als je ondertussen al in de woning woont dan vraag ik me af wanneer die fout is vastgesteld. Ik zou denken, indien dit over een esthetische keuze ging, dat je dat onmiddelijk tijdens de werken al zou moeten gemerkt hebben en niet pas als de gehele woning afgebouwd en zelfs in gebruik is genomen.

Verder vraag ik me ook af wat de houding hier is van de architect. Heeft die het gemerkt en gerapporteerd of staat hier iets van vermeld in een werfverslag?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het is mij ook niet duidelijk wat je precies bedoeld met "hoek .. 1cm terug liggend"

0
Gino V
Gino V
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Beste, 

Zie foto in bijlage.

Het stuk witte crepi zou 1 cm terugliggend geplaatst moeten worden.

Bij plaatsing hiervan heb ik meteen melding gemaakt dat dit niet het geval was. Toen bleek het een vergissing te zijn en zouden ze het komen afkappen en opnieuw komen doen.

Nu blijkt dat er een fout is gebeurd bij de snelbouw en hier geen ruimte meer voor is.

Hun antwoord is dat hier niets aan gedaan kan worden buiten alles afbreken en het huis eigenlijk opnieuw zetten, en dat doen ze natuurlijk niet. Allemaal oké, maar dan leven zij hun contract niet na en komen ze af met een standaard minimum estetische schadevergoeding.

Onze architect hebben wij nooit meer gezien na ondertekening van het contract met de bouwfirma. Dit was ook een architect van de bouwfirma zelf. Hier is ook nooit melding van gemaakt in de werfverslagen dat er een fout is gekropen hiervoor in de snelbouw... 

Dit is besproken bij de voorlopige oplevering en toen vielen hun monden al open toen ik zei dat het opnieuw gedaan moest worden zoals contractueel afgesproken. Dit is op het document van de voorlopige oplevering genoteerd dat dit dan ook opnieuw en correct zou gebeuren. Helaas.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/49533/huis-crepi-1.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=67f7c1f84cdf48f6a08ff9b4c836f41b
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

5 tips om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen op je oude dag

Zo lang mogelijk thuis blijven wonen? Met deze tips en aandachtspunten zorg je voor een levenslange woonst, of je nu zelf bouwt of toch koopt en renoveert.

Lees meer

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Zo kies je de juiste sleutel-op-de-deurfirma

Hoe kies je tussen al die sleutel-op-de-deurbedrijven dat bedrijf uit dat het meest aansluit bij jouw verwachtingen? Wij helpen je met je keuze!

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Vraag aan de lichtexpert: Hoeveel licht moet je in huis hebben?

Hoeveel licht heb je nodig in huis? Lichtexpert Joël Sels deelt tips over lichtinval, normen en het optimaal gebruiken van daglicht in elke ruimte.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag