Hallo roelnagels
Als ik dit hier zo allemaal lees .lijkt het er op dat er zowel voor als tegenstanders zijn.
En ieder heeft beetje zijn gelijk. Hangt er wat vanaf wat en hoe je het bekijkt.
Als ik dertig was zou ik niet twijfelen, maar helaas..........het is al tijdje voorbij.
Dat ik mijn nachtverbruik nooit kan ophalen via pv opbrengst is normaal. En is ook zeker niet mijn bedoeling.
Verwarming is en blijft een kost. Als ik gas binnenhaal, daar kan ik ook nooit alles terughalen 
En vroeger kon je dat ook niet. Voor jongere mensen is dat uiteraard een heel ander verhaal.
Ik zou bv ook nooit een grote overcapaciteit nemen wat pv panelen betreft. Nochtans leent mij grote dak zich daar uitstekend voor, ook de ligging. Maar het is niet de bedoeling om er een winst bedrijf van te maken. Natuurlijk maakt wat overproductie in de zomer het verlies van de winter  wat goed.tenminste zolang het nog duurt, Want wees allen gerust, de regering heeft een nieuwe melkkoe gevonden en dat is energie, gelijk van waar je het haalt belastingen zullen er komen daar kan je voorbeelden genoeg van geven.
Het grote voordeel voor energie is, dat je het nodig hebt, onze maatschappij draait er volledig op. De auto kan je wat meer laten staan, dus: voor de regering  minder inkomen.
Maar al wat thuis op elektriciteit draait kun je niet zomaar opzij schuiven, en dat weet de regering ook. Als je je elektriciteit factuur eens bekijkt wordt je ziek van wat je allemaal extra betaald dat volledig los staat van het product zelf.
Maar goed, dit terzijde .
Het gaat me erom dat ik op zijn minst de ingestoken centen met wat rente kan terugverdienen,anders kan ik deze beter op de bank laten staan ,En niet op het spaarboekje ,zoals vaak wordt vermeld
Het stokpaardje van regering en verkopers wat Zonnepanelen betreft.
Daar heb je geen rendement,Maar er zijn best wel andere wegen met ook nog tot volgens je eigen gevoel wat zekerheid betreft,een redelijke opbrengst.
En die berekening bij zonnepanelen van drie percent winst op het einde .Daar heb ik sterk mijn twijfels over, net als de jaren waarvan je pas winst begint te maken.
Als men 7 zegt, dan zeg ik ten vroegste 10.
Men accu's vervangen voor dagtarief kachels, dat vind ik te gek voor woorden.Dan kan ik beter een pelletkachel (bij)zetten volgens mij.
Want ook de boiler is dan niet meer op nachtarief.
Het is beetje zoals je zegt, een keuze maken, alles buiten en opnieuw beginnen  of.......
Men verbruik is: uitsluitend nacht –6.825 KWH           
    dubbele teller                     Dag – 1,770 KWH
                                               nacht -3,864 KWH
grt jus,