9

Is zonnepanelen aanschaffen nog zinvol op oudere leeftijd?

Jus
Jus
#Hernieuwbare energie · 7 jaren geleden

Beste, 

Nu ik hier toch ben stel ik deze vraag, omdat veel mensen het mij afraden .

Meestal gaat het dan om het rendement.van de aankoop.

Ik ben nu 63j en zeg het eerlijkheidshalve, ik doe het niet alleen met de overtuiging wat milieu betreft.

Maar wel om het totaal plaatje. Ik zit hier ook nog met accumulatie kachels, Iets dat toen de toekomst was, werd aangeprezen door zelfs de energie maatschapij.

Nu lijkt het eerder de nieuwe melkoe van de regering.

Ook hier rijst de vraag : is dit de kost nog waard om andere verwarming aan te leggen?

grt

jus

Alle reacties

0
Jus
Jus
0 19 Andere particulier
7 jaren geleden

Beste Roel,

Alvast bedankt voor je vlugge en duidelijke reactie op mijn vragen.

Ik heb er zeker wat aan, het is belangrijk om verschilende meningen te krijgen.

En zo een beter inzicht ,en besluit te kunnen nemen.

Niet alles is zwart wit.

Mvg, jus

0
leiepisser
leiepisser
1 29 Bouwer
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Zonnepanelen worden almaar minder interessant, zeker nu men de terugdraaiende teller stelselmatig zal afbouwen en de minister die de nodige compensaties belooft, deze niet kan waarmaken. 

In het geval van de accumulatiekachels zou dit wel nog interessant kunnen zijn, maar enkel en alleen op voorwaarde dat je de oplaadregeling van deze toestellen (die nu vaak automatisch mee gaat met het nachttarief) zodanig zou kunnen aanpassen dat deze alleen overdag ingeschakeld is. 

0
Alaerts guido
Alaerts guido
29 162 Andere professioneel
7 jaren geleden

Met zonnepanelen laden de accu's in de dag op en geven dit in de nacht af, laat toch nog uw isolatie  nazien en er een gezonde lucht in huis is, dan kunt u nog lang en zuinig leven met hoog comfort 

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer

Met zonnepanelen laden de accu's in de dag op en geven dit in de nacht af, laat toch nog uw isolatie  nazien en er een gezonde lucht in huis is, dan kunt u nog lang en zuinig leven met hoog comfort 

Allemaal heel mooi, maar dan moet je zoals Leiepisser zei, de accumulatiekachels kunnen opladen met de stroom van de zonnepanelen, dat lijkt me nog niet zo vanzelfsprekend.

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
7 jaren geleden

Dag Jus,

Accumulatiekachels waren destijds aangeprezen omdat er energie-overschotten waren die opgebruikt dienden te worden om rest-energie van het net af te halen.
Helaas is dit momenteel niet meer het geval.

Voor de kosten wat te dragen lijkt investeren in zonnepanelen nu aangeraden.
Maar in uw geval, als professioneel oordeel, zou ik dit NIET doen.
De argumentatie is niet zozeer met betrekking tot wegvallen premies voor plaatsing ed.. maar men kan veel meer besparen door technieken te implementeren die correct ingeregeld staan (en programeerbaar zijn) dan technieken die accumuleren en opstapelen.

Hierdoor kan er gerichter verwarmd worden zonder verliezen in te rekenen (warmte kan je niet efficient opslaan). Het kan zijn dat er een periode komt dat men accumulatiekachels terug zal prijzen, laat u hieraan niet vangen want dit is een gevolg van de zonnepanelen-craze die zich wreekt op het netwerk tijdens de zomermaanden.

Beter investeren in nieuwe (elektrische?) verwarming die u de temperatuur geeft en direct dat u nodig hebt dan te rekenen op technieken met opslag. Zonnepanelen kunnen dan nog gunstig zijn voor autonomie van uw systeem en niet zozeer als compensatie voor grote verbruiken/vragen door accumulatie. Hierbij komt ook (door goede inregeling en programeerbaarheid) dat je grotere dekking hebt van energie-consumptie tijdens de zgn. "donkere maanden".

Of als dit alles te technisch was:
--> Interessanter te investeren in totaal nieuwe verwarming met PV-panelen en niet PV-panelen te plaatsen als bezuiniging voor de huidige situatie (financieele kater op einde van de rit zonder winst).

0
Jus
Jus
0 19 Andere particulier
7 jaren geleden

Hallo ID_DIM

Bedankt voor je antwoord,

zoals ik kan afleiden uit je bericht, komt het erop neer Om Desnoods over te stappen naar elektrische verwarming op gewoon tarief, dat lijkt mij toch een kostelijk plaatje om zo te verwarmen.Temeer ik nu uitsluitend nacht tarief heb voor de acu's..Uiteraard kan ik dan nogPv panelen leggen om dit wat te dekken.

Als is het wel zo dat de wintermaanden, minder rendement hebben, en je net dan groot verbruik hebt.

Ik krijg her bv regelmatig reklame van een firma die ook een soort acu kachels aanprijst, deze laden op zowel overdag als 'snachts omdat hun opslag kapaciteit niet erg groot is.

Eerlijk gezegt ik sta daar allemaal wat huiverig tegenover.

Gas is een alternatief, maar de kostprijs , het breekwerk in bestaande woning is ook niet van de poes.

Een warmptepomp dan? zou eventueel kunnen op plat dak, dus lucht lucht,beetje zoals een vaste airco. maar ook daar al heel wat negatiefs over gelezen. bv de luchtstroming,lawaai, en te laag rendement bij stevige vrieskou.

grt

jus

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel

Als je het via accumulatoren deed is dit inderdaad kostelijk plaatje.
Tegenwoordig met moderne toestellen kan je bedienen wanneer en zelfs waar te verwarmen.

Hoewel nachttarief goedkoper is (interessant voor je wasmachines ed..) is je comfort net iets belangrijker.
Door fijnregeling kan het zelfs zijn dat je goedkoper uitkomt.

Wat denk je dat er meer kost?
Een accumulatiekachel die 8 uur ligt op te stapelen aan 2kW/u op nachttarief.
Of een modern toestel die warmte produceert voor 3 uur aan 2kW/u op dagtarief?
(Waarvan waarschijnlijk een uur nog is op nachttarief zit...)

Als je een werkmens bent denk ik niet dat de verwarming aanstaat tussen ong 10h tot 18h maar enkel even in de ochtend voor een uurtje en dan de laatste 2 a 3 uurtjes voor het slapen gaan.

Indien gepensioneerd of iemand met zorg gaat dit wel wat anders zijn.
En dan nog is het interessanter om via dagtarief te gaan met zonnepanelen (direct verbruik).

Voor de hevig bediscusieerde premies moet je het niet doen. Ik vermoed zelfs dat mensen, in de toekomst, die expres teveel panelen hebben liggen zelfs afgestraft gaan worden vanwege overproductie.

0
Jus
Jus
0 19 Andere particulier
7 jaren geleden

Hallo roelnagels

Als ik dit hier zo allemaal lees .lijkt het er op dat er zowel voor als tegenstanders zijn.

En ieder heeft beetje zijn gelijk. Hangt er wat vanaf wat en hoe je het bekijkt.

Als ik dertig was zou ik niet twijfelen, maar helaas..........het is al tijdje voorbij.

Dat ik mijn nachtverbruik nooit kan ophalen via pv opbrengst is normaal. En is ook zeker niet mijn bedoeling.

Verwarming is en blijft een kost. Als ik gas binnenhaal, daar kan ik ook nooit alles terughalen

En vroeger kon je dat ook niet. Voor jongere mensen is dat uiteraard een heel ander verhaal.

Ik zou bv ook nooit een grote overcapaciteit nemen wat pv panelen betreft. Nochtans leent mij grote dak zich daar uitstekend voor, ook de ligging. Maar het is niet de bedoeling om er een winst bedrijf van te maken. Natuurlijk maakt wat overproductie in de zomer het verlies van de winter  wat goed.tenminste zolang het nog duurt, Want wees allen gerust, de regering heeft een nieuwe melkkoe gevonden en dat is energie, gelijk van waar je het haalt belastingen zullen er komen daar kan je voorbeelden genoeg van geven.

Het grote voordeel voor energie is, dat je het nodig hebt, onze maatschappij draait er volledig op. De auto kan je wat meer laten staan, dus: voor de regering  minder inkomen.

Maar al wat thuis op elektriciteit draait kun je niet zomaar opzij schuiven, en dat weet de regering ook. Als je je elektriciteit factuur eens bekijkt wordt je ziek van wat je allemaal extra betaald dat volledig los staat van het product zelf.

Maar goed, dit terzijde .

Het gaat me erom dat ik op zijn minst de ingestoken centen met wat rente kan terugverdienen,anders kan ik deze beter op de bank laten staan ,En niet op het spaarboekje ,zoals vaak wordt vermeld

Het stokpaardje van regering en verkopers wat Zonnepanelen betreft.

Daar heb je geen rendement,Maar er zijn best wel andere wegen met ook nog tot volgens je eigen gevoel wat zekerheid betreft,een redelijke opbrengst.

En die berekening bij zonnepanelen van drie percent winst op het einde .Daar heb ik sterk mijn twijfels over, net als de jaren waarvan je pas winst begint te maken.

Als men 7 zegt, dan zeg ik ten vroegste 10.

Men accu's vervangen voor dagtarief kachels, dat vind ik te gek voor woorden.Dan kan ik beter een pelletkachel (bij)zetten volgens mij.

Want ook de boiler is dan niet meer op nachtarief.

Het is beetje zoals je zegt, een keuze maken, alles buiten en opnieuw beginnen  of.......

Men verbruik is: uitsluitend nacht –6.825 KWH           

dubbele teller                     Dag – 1,770 KWH

nacht -3,864 KWH

grt jus,

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Feit of fictie? Werken zonnepanelen beter op hete dagen?

Zonnepanelen en hitte: brengen warme dagen meer of minder rendement? Ontdek wat echt waar is over zonnepanelen in de zomer.

Lees meer

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Ontdek waarom bijna 50% van de Belgen vastloopt bij het energiezuiniger maken van hun huis.

Lees meer

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat beïnvloedt de prijs van een warmtepomp? Op welke premie heb je recht en welke besparing kan je realiseren? Livios maakt je wegwijs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag