4

Schoorsteen trekt niet meer na verbreden nisbuis

BKevin87
BKevin87
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden

We wonen in een ongeïsoleerd huis uit de jaren 60 met een stenen schoorsteen dat tot boven de nok van het dak uitkomt. In dat huis is er altijd met gas verwarmd geweest en er zat een nisbuis van 110mm in de schouw.

Aangezien we recent een tweedehands voorzet houtkachel in ons bezit hebben willen we deze graag gebruiksklaar hebben tegen de winter, dus lieten we een schoorsteenveger komen. Geen problemen zei hij, de schoorsteen was vrij proper en trekt goed (vlam van een aansteker werd zichtbaar naar het gat gezogen).

We zagen dat de nisbuis te smal was voor de afvoer van de houtkachel (120mm), dus hebben we op internet een nieuwe nisbuis besteld. Deze hebben we ingemetseld in de schouw.

Hier begint het probleem: Sinds dat gat groter gemaakt is, "ademt" de schoorsteen precies. Zo trekt hij enkele seconden, dan terug blazen voor een tijd. Ik heb krantenpapier in brand gestoken in de kachel maar de hele living (gelukkig is die nog leeg) stond onder de rook. Maw: de schoorsteen trekt niet meer.

Op internet vind ik altijd dezelfde tips terugkomen:
- Schoorsteen verhogen
- Schoorsteen verstopt
- Dampkap uit
- Niet genoeg lucht
- ...

Dat is hier allemaal niet van toepassing, helaas. Zijn er mensen die een idee hebben hoe dit zou komen?
Ik deins er niet voor terug om een stielman hiernaar te laten kijken, alleen weet ik niet wie ik daarvoor moet contacteren. Iemand die me hierrond in de juiste richting kan wijzen is ook welkom.

Alvast bedankt!

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1638 Andere professioneel
7 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Moeilijk om een juiste mening te geven zonder de situatie gezien te hebben. Hoe hoog is de schoorsteen vanaf de kachelaansluiting tot de uitmonding op het dak? Staan er in de nabije omtrek van het huis mischien hoge bomen? Misschien dat een paar foto's  helpen.

0
BKevin87
BKevin87
0 1 Verbouwer
7 jaren geleden

Dag Nick, bedankt voor uw reactie. Ondertussen is het opgelost.
Ik heb m'n stoute schoenen aangetrokken en heel wat krantenpapier in brand gestoken + enkele stukken hout erbij. De eerste minuten bleef het ding roken en had ik al spijt van mijn actie, maar daarna begon de schoorsteen te trekken en was ok. Ik heb nog enkele uren gestookt en tot nu toe geen probleem.

Het huis heeft 3 jaar zonder verwarming (en isolatie) gezeten, misschien was er wat extra opwarming nodig, of was m'n eerste poging met krantenpapier niet voldoende.

0
Charel
Charel
932 5457 Andere professioneel
7 jaren geleden

Uw ervaring klopt: het is normaal dat een schoorsteen pas goed begint te trekken als ze is opgewarmd.

Uw nieuwe buis was wellicht nog wat vochtig en koud.

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Vraag gratis offertes aan voor een nieuwe condensatieketel

Laat een zuinige condensatieketel plaatsen door ervaren professionals. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je badkamer verwarmen? Met deze tips van een expert doe je het efficiënt

Je badkamer verwarmen? Met deze tips van een expert doe je het efficiënt

Je komt er maar een paar keer per dag, maar toch moet de badkamer op die momenten lekker warm zijn. Hoe krijg je dat best voor mekaar?

Lees meer

Gasketel kapot of versleten? Dit zijn je opties volgens de regelgeving en je budget

Gasketel kapot of versleten? Dit zijn je opties volgens de regelgeving en je budget

Wat als je gasketel het begeeft of tekenen van slijtage begint te vertonen? Mag je dan zomaar een nieuwe installeren?

Lees meer

Centrale verwarming op pellets? Ontdek alles over de pelletketel of cv-kachel op pellets

Centrale verwarming op pellets? Ontdek alles over de pelletketel of cv-kachel op pellets

Een centrale verwarming op pellets verwarmt je woning en sanitair water. Ontdek alles over pelletketels en -kachels: van prijs tot onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag