Hoogte plafond is lager dan op het plan!

6

Hoogte plafond is lager dan op het plan!

Keurten
Keurten
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Graag had ik jullie advies ingeroepen ivm een hoogte die niet overeenkomt met wat op ons plan is getekend. Wij hadden op de eerste en de zolderverdieping een plafondhoogte voorzien van 2.40m. In realiteit is dit op het eerste verdiep 2.32m en op de zolderverdieping, die nog niet is afgewerkt, momenteel van de chape tot de dwarsbalken 2.33m. De reden van deze fout ligt er hem in dat de sleutel op de deur firma een ventilatie-systeem D heeft gekozen ipv een C-systeem wat initieel vooropgesteld was in ons lastenboek.. De sleutel op de deur firma liet ons nadien weten, zonder ons en de architect te hebben ingelicht, dit gekozen te hebben omdat dit voor ons goedkoper ging uitkomen. Wat blijkt is dat de ventilatiebuizen van het D-systeem groter zijn en er ook hoger chape diende gegoten te worden waardoor de vooropgestelde hoogte van 2.40m niet aangehouden kon worden. Ik heb hier omtrent 2 vragen aan het forum want ik heb het hier best wel lastig mee want ik vind 2.32m echt wel laag.. en mocht dit het enigste euvel zijn.. Mijn eerste vraag: Wat kan ik hier mee? Ik denk namelijk niet dat ze dit op verdieping 1 ooit nog kunnen oplossen. Vraag 2: Kan ik eisen dat ze het houten dakgebinte verhogen zodoende ik toch op zolder, waar ooit ook nog 2 slaapkamers komen, een aangename 2.40 kan bekomen.

Graag jullie raad .. van een wanhopige nieuwbouwbewoner. Alvast bedankt!

Kristof

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
7 jaren geleden

Misschien iets dat u wat kan troosten en de zaak wat zal relativeren;

Het feit dat je nu een systeem D hebt ipv een systeem C is een zeer groot pluspunt en kan qua comfort ruimschoots die 7 cm minder plafondhoogte compenseren. Dus daar zou ik niet rouwig om zijn.

Wellicht gaat het hier over ruimtes zoals een slaapkamer, een badkamers en/of een berging en dan geeft die hoogte eigenlijk geen nadelen.

Wij hebben hier in bepaalde ruimte's ook slechts een hoogte van 233 cm en dat was ook om een systeem D op een goede manier te kunnen installeren. Het gaat hier om de keuken, een doorloopgang een inkomruimte, een wc en een ruime badkamer. Dat heeft werkelijk nog nooit gestoord ! 

Het is wel niet netjes dat men dat niet op voorhand met jou heeft besproken. Het had jou ongerustheid in de kiem kunnen smoren.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Zie ook eens na wat de minimale plafondhoogte is in de bouwvoorschriften. In sommige steden en gemeenten is dit 240cm!

0
Keurten
Keurten
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Hartelijk bedankt voor je reactie en troostende woorden Charel. Het is inderdaad niet zo netjes en ik kan er eigenlijk niet om lachen want de buren die wel voor systeem D kozen en die ook gebouwd hebben met dezelfde SOD firma hebben wel hun 2.40 omdat de architect hiermee rekening heeft gehouden.

Nogmaals bedankt voor jou reactie!

0
Keurten
Keurten
0 2 Bouwer
7 jaren geleden

Beste Hugo, op de gemeente houden ze vast aan de vlaamse wooncodex en de minimumhoogte die zij hanteren voor woonvertrekken zijn 2.20 m. Maar waar nog wat onduidelijkheid over is, is nl dat wij mensen kennen die in de immosector werken en zij nemen geen nieuwbouwwoningen voor verhuur in hun portefuille waar de plafondhoogte onder de 2.35m is. Als dit de standaard wordt ben ik voor hetgeen ik ganse dagen mag voor werken heel erg vet mee. groetjes

0
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
7 jaren geleden

Dat van die immo-kantoren is ongetwijfeld een indianenverhaal. Immo's proberen alles te verhuren en een plafondhoogte van 233 zal nooit onder de standaard zijn . Integendeel, de plafondhoogtes zijn in de loop van de geschiedenis steeds verlaagd.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag