16

Vervanging van halogeenspotjes (type GU 3 12v)

van hecke
van hecke
#Elektriciteit · 6 jaren geleden

Beste ,

Ik wens in een kamer de 6 halogeenspotjes (type GU 3-12v) te vervangen door ledspotjes (uiteraard ook 12v en van 6w)

De bestaande halogeenspotjes zijn verbonden aan 2 gewikkelde of ferromagnetische transfo) ttz 3 halogeenspotjes (van 35w elk) aan elke transfo.

Op de voormelde transfo staat vermeld 50w ; dit is het enige getal ... Ik lees her en der dat "Indien je bestaande lampen op 12V werken en er gewikkelde transfo’s geïnstalleerd zijn, kan je je bestaande halogeenlampen gewoon één op één vervangen door LED-lampen." toch door NIET dimbare ledspotjes.

Mijn vraag: kan ik gewoonweg nieuwe ledspots indraaien na verwijdering van de halogeenspots ZONDER VERVANGING VAN DE BESTAANDE TWEE TRANSFO'S.

Dank voor de reactie.

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
6 jaren geleden

Je bedoelt waarschijnlijk lampvoet gu 5.3

Je kan deze gewoon vervangen door led spots. Je kan deze allemaal op 1 transfo plaatsen als je dat wil. 

0
van hecke
van hecke
0 20 Andere particulier
6 jaren geleden

Idur, bedankt.

Ik bedoelde inderdaad lampvoet gu 5.3

nog een klein vraagje: moet ik bij aankoop van de ledspots dan geen rekening houden met bvb het aantal lumen van de led?of wattage van de ledspot

De bedtaande halogeenspots zijn 6 spots van 35 w?  Welke wattage aan ledspots (wattage per led) mag ik aanschaffen?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
6 jaren geleden

Er zijn geen beperkingen in jouw geval. 

- Je hebt geen dimmer 

- Een ouderwetse ring- of E-kern transformator heeft ook geen minimumbelasting. 

- Een halogeenlamp produceert veel meer warmte dan om het even welk LED lamp. 

0
van hecke
van hecke
0 20 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste,

Bedankt voor het advies. Ik kan nu met een gerust geweten overgaan tot vervanging van de halogeenspots door led.

Prettige dag

0
van hecke
van hecke
0 20 Andere particulier
6 jaren geleden

Sorry, nu ik toch bezig ben op controle zie ik op zolder dat in mijn badkamer tevens 6 halogeenspots (van 35w) verbonden zijn aan 3 elektronische transformators (wit bakje zeer licht met vermelding 12v 20-105w) Vraag is of ook hier de halogeenspotjes kunnen vervangen worden door ledspotjes op die elektronische(?) transfo's

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
6 jaren geleden

Voor die dingen heb je Led-spots nodig die specifiek geschikt zijn voor elektronische transfo's. Philips heeft bv zo'n serie, maar ook andere merken. Werken zelfs met bestaande draaiknopdimmers die je vaak op die spots ziet. 

Nooit vervangen door spots die niet specifiek die vermelding van elektronische transfo hebben. 

0
van hecke
van hecke
0 20 Andere particulier
6 jaren geleden

van harte bedankt voor de complete uitleg

hiermee is voor mij alles duidelijk

0
van hecke
van hecke
0 20 Andere particulier
6 jaren geleden

Nog eventjes neem ik van uw tijd. Kan u mij bv een site aangeven waar ik ledspots kan kopen gechikt voor elektronische transfo's. Ik meen te mogen afleiden uit uw antwoord dat de elektronische transfo verder kan gebruikt worden mits ik ledspots aanschaf die specifiek geschikt zijn voor elektronische transfo. Hoe zie ik of de ledspot specifiek kan werken op een elektronische transfo?

0
RodeRidder
RodeRidder
237 1896 Bouwer
6 jaren geleden

Dat kan je spijtig genoeg niet zien. Enkel terug te vinden in de specificaties van die Led-lamp. 

http://www.lighting.philips.be/prof/led-lampen-en-buizen/led-spots/master-ledspot-lv

0
van hecke
van hecke
0 20 Andere particulier
6 jaren geleden

Nogmaals bedankt voor uw zeer vlotte medewerking en reaktie

prettige dag

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Keuring van elektriciteit: alles over wettelijke eisen

Alles over de keuring van elektriciteit: wettelijke eisen, frequentie, kosten en waarom een elektrische keuring essentieel is voor je veiligheid.

Lees meer

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Alles wat je moet weten over elektriciteit in je woning: van plan tot keuring

Elektriciteit leggen? Ontdek tips voor je elektriciteitsplan, aansluiting, keuring, keuze van leverancier en hoe je kan besparen op je verbruik.

Lees meer

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Energieovernamedocument bij verhuis, verhuur, verkoop, scheiding of overlijden: dit moet je weten

Je energieleverancier inlichten bij verhuis, scheiding of overlijden? Ontdek hoe je de meterstanden doorgeeft met een energieovernamedocument.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag