16

Vervanging van halogeenspotjes (type GU 3 12v)

van hecke
van hecke
#Elektriciteit · 6 jaren geleden

Beste ,

Ik wens in een kamer de 6 halogeenspotjes (type GU 3-12v) te vervangen door ledspotjes (uiteraard ook 12v en van 6w)

De bestaande halogeenspotjes zijn verbonden aan 2 gewikkelde of ferromagnetische transfo) ttz 3 halogeenspotjes (van 35w elk) aan elke transfo.

Op de voormelde transfo staat vermeld 50w ; dit is het enige getal ... Ik lees her en der dat "Indien je bestaande lampen op 12V werken en er gewikkelde transfo’s geïnstalleerd zijn, kan je je bestaande halogeenlampen gewoon één op één vervangen door LED-lampen." toch door NIET dimbare ledspotjes.

Mijn vraag: kan ik gewoonweg nieuwe ledspots indraaien na verwijdering van de halogeenspots ZONDER VERVANGING VAN DE BESTAANDE TWEE TRANSFO'S.

Dank voor de reactie.

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
6 jaren geleden

Wel het minimum vermogen van de electronische transfo respecteren, anders slechte werking lamp. 

0
van hecke
van hecke
0 20 Andere particulier
6 jaren geleden

beste

Dus dit betekent wanneer ik 6 ledspots van zegge 6watt wil aansluiten op de elektronische transfo, deze minimum vermogen moet melden van 36 watt.

Wil zeggen dat op de transfo is vermeld -bijvoorbeel- 36-105w

Is het op deze getallen dat ik moet letten?

0
dummy
dummy
0 73 Andere professioneel
6 jaren geleden

Beste,

Waarom niet overschakelen op LED van 220v ?

Ikzelf heb dit ook gedaan. Alle transfo s ( 16 tal) weg en ook risico op defecte transfo.

Heb de bestaande leidingen kunnen gebruiken en de GU lampvoetjes vervangen.

0
JDK
JDK
3 46 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste,

Ik zie dat je al heel goede informatie hebt gekregen.

Misschien nog iets bijkomend. Binnen de badkamer kan je best ledspotjes die specifiek bedoeld zijn voor vochtige ruimtes plaatsen. Dit houdt in : een koelhuis van kunststof en een IP waarde van 44 of meer. In de meeste huidige badkamers zal IP van 44 allicht volstaan.

Mvg

JDK

0
van hecke
van hecke
0 20 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste

Dus de bestaande transfo 's vervangen door led transfo's . Dan is mijn vraag door welke? Daarmee bedoel ik waar ik moet  op letten wat de vermeldingen op de ledtransfo 's  betreffen ? Concreet welke melding moet zeker op de ledtransfo staan?

Ik wil bvb deze leds aanschaffen

LED MR16 - GU5.3 Spot 6W 12V 3000K vervangt 40W

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Zo kies je het juiste stopcontact voor je interieur: alle soorten en prijzen op een rij

Ontdek de verschillende soorten stopcontacten, samen met de prijs en tips voor het plaatsen van stopcontacten en het onderhoud.

Lees meer

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Het energiedieet: “Dit kan je doen met 500, 5.000 en 10.000 euro”

Ontvang tips om energie besparen met 500, 5.000 of 10.000 euro. Verlaag je verbruik met advies van energie-expert Paul De Vylder.

Lees meer

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

De juiste schakelaars kiezen voor je woning: ontdek de soorten en prijzen

Welke schakelaar kies je? Leer meer over soorten schakelaars, de prijs, de plaatsing en de verschillende designs.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag