Dakdichting: roofing of epdm + isolatiedikte kiezen
Het gebouw heeft een plat dak van +/-130 m2 met als dakdichting roofing. De bedoeling is om te isoleren en natuurlijk moet er dan dakdichting op! Want in 2020 moeten alle daken van (verhuur)woningen verplicht geïsoleerd zijn met een Rd-waarde van minstens 0,75!
Ondertussen zijn 3 aannemers lang geweest:
(Huidige roofing wordt gebruikt als dampscherm) Door het internet af te schuimen lees ik dat epmd beter is...
Aannemer 2 vertelde dat epdm duur is en als ik correct herinner haalde hij aan dat een rol nu € 250 kost...
Hij raadde roofing aan vanwege de kostprijs van epdm. Op zijn prijsofferte lees ik dat er wordt gewerkt met onderlaag (welk product staat er niet beschreven) en bovenlaag met leischilfers. Ik had na ontvangen van de prijsofferte nog een keer nagevraagd of het met die leischilfers degelijk UV-bestendig is?! Hij zegt van wel en dat zelfs brandveilig is. Hij wist mee te delen toen hij nog voor een baas werkte een klant na 11 jaar problemen waren gekomen met een klants plat dak: epdm was aan de rand ingekrompen.
In het verleden had ik voor een pand met platdak ook dakwerken laten uitvoeren en toen was het nochtans zonder leischilfers. Als leek ben ik niet op de hoogte waneer welke toepassing?
Aannemer 1 en 3 werken met epdm en aan beiden stel ik de vraag waarom niet roofing. Ik kreeg telkens de uitleg dat epdm 50 jaar mee gaat en roofing heeft blijkbaar niet zo'n lange levensduur. Er wordt meegedeeld dat roofing maar 20 tot 25 jaar mee gaat.
Qua isoltie had ik gedacht aan Rd-waarde van 4,5 om premie te kunnen verkrijgen bij Eandis, maar ik merk dat er verschillende diktes mogelijk zijn. Initieel dacht ik dat het enkel 14 cm dik gaat zijn voor deze Rd-waarde. Ik ben vanuit gegaan op basis van de prijsofferte van aannemer 2. Door toevallig opzoekwerk op internet over de Rd-waarde kwam ik te weten dat 12 cm dik ook bestaat en op de prijsofferte van aannemer 3 zonder mijn voorkeur te geven, kan zelfs ook 10 cm?!
Ondertussen merk ik wel op dat er prijsverschillen zijn naargelang de dikte van de isolatieplaaten.
Voor leveren en plaasten van isolatieplaat van 14 cm dik: € 40/m2 - 12 cm dik: € 38/m2 - 10 cm: € 34,90/m2 (excl. BTW)
Als ik naar prijs zou kijken, dan zou ik denken om 10 cm dik te kiezen.
Bouwtechnisch ben ik niet zo onderlegd. Iemand die me kan wegwijzen?