Als je denkt dat ik niet veel ervaring heb dan ben je toch dik mis. Ik heb nl 38 jaar gewerkt in het sanitair! Heb opleidingen gegeven aan installateurs, architecten, studieburelen en grote projecten berekend. En in de woningbouw wordt ook PEhd gebruikt, meer dan je zou denken. En dat je in Pehd geen hulpstukken zoals bochten en T-stukken in 56 en 63 mm kan vinden klopt helemaal niet, er zijn zelfs meer hulpstukken dan in PVC! Er zijn zelfs gereduceerde bochten van 63 naar 50 of 63 naar 56 of uitzettingsmoffen, krimpmoffen, schroefkoppelingen, koppelflensen en zo kan ik nog veel verder gaan. Alleen is PEhd meer voor de "pro" en niet voor de DIY en dat komt effectief door het feit dat je een speciaal lastoestel nodig hebt. Maar met een verstekzaag en een lasspiegel van 200 Euro kan je al tot 63 mm alles lassen (behalve electrische moffen) En dat het te duur is klopt ook niet, in verwerkingstijd zal het, voor een ervaren werkman, zeker zo snel gaan als met PVC en met veel minder restafval.
Je schrijft: In uitzonderlijke omstandigheden..............wordt ook al eens PE voorgeschreven. UITZONDERLIJK??? Kijk dan maar eens naar de ziekenhuizen, onze luchthaven, Ikea, Eurocontrol en zo kan ik er nog wel duizend opnoemen.
Ik kan inderdaad mis zijn ivm uw ervaring, mijn excuses in dat geval. Verder kunnen we maar beter niet beginnen aan een opbod over ons beider ervaring. Dat zegt soms weinig en komt sowieso vreemd over. Soit.
Maar laten we elkaar niet mis verstaan:
Uiteraard heb je bij PE ook alle mogelijke hulpstukken, maar wat ik bedoel is dat dit niet de soort gemakkelijke hulpstukken zijn zoals bij de andere meer gebruikelijke materialen waar je die kan verlijmen of met rubber dichtingen kan monteren. Bij de door u genoemde buizen zijn dat hulpstukken die je met speciale apparatuur moet lassen.
Dat dit een stuk duurder is dan de gebruikelijke methode is evident en kan je nagaan in de lijst met eenheidsprijzen voor dat soort installatie's.
Met uitzonderlijke omstandigheden bedoelde ik dan ook voor de bouw algemeen, bij de grotere werken in openbare gebouwen zoals jij ze noemde, daar is dat inderdaad niet uitzonderlijk maar in de particuliere woningbouw wel !