Stopcontact bijplaatsen.
Mag ik aan een 400V stopcontact rechtstreeks en aftakking maken voor een stopcontact van 230V?
Stopcontact bijplaatsen.
Mag ik aan een 400V stopcontact rechtstreeks en aftakking maken voor een stopcontact van 230V?
Je draaistroomstopcontact (of kontactdoos) van je electrische kookplaat is ws afgezekerd op 4x25A. Daar mag dus geen 220V stopkontakt op want dat moet op 20A afgezekerd worden. Wat je kan doen is een klein tusenkastje plaatsen met daarin 2 20A zekeringen in.
Als het de vervanging betreft van een kookfornuis met ingebouwde oven naar een aparte inductieplaat met aparte oven dan doe je t als volgt: inductieplaat vraagt normaliter maar 2 fasen zodat je de derde fase na plaatsing tussenkastje voor de oven kan gebruiken. Als 20A hoofdzekering volstaat hoeft dat tussenkastje niet.
Het is niet om het krachtstroomstopcontact te vervangen, die moet ook blijven. Ik wil een fase en nulleider aftakken voor een contactdoos van 230V bij te plaatsen. De krachtstroom is trouwens 4x16A afgezekerd en wordt gebruikt voor een sproeipomp. Het gaat mij erom of dit volgens de A.R.E.I. mag.
Ik weet niet waarvoor dit bijkomende stopcontact moet dienen,maar ge kunt ook een verloopkabeltje maken met een 3F+N+aarding stekker naar monofazige koppelstekker.
Zo moet ge geen stopcontact bijplaatsen als dit maar sporadisch wordt gebruikt.
Enkel 1 faze + nul+aarding gebruiken voor de stekker.
In mijn service wagen had ik zo verscheidene types verloop kabeltjes.
Het is maar een type al dan niet bruikbaar voor U.

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!
Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Welke schakelaar kies je? Leer meer over soorten schakelaars, de prijs, de plaatsing en de verschillende designs.
Lees meer
Ontvang tips om energie besparen met 500, 5.000 of 10.000 euro. Verlaag je verbruik met advies van energie-expert Paul De Vylder.
Lees meer
Ontdek de verschillende soorten stopcontacten, samen met de prijs en tips voor het plaatsen van stopcontacten en het onderhoud.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen