13

Dikte kabel tussen verdeelborden

amateur7
amateur7
#Elektriciteit · 6 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik heb 3x400+N aansluiting. Enkele jaren terug een kabel gekocht bij de elektrieker om in een buis te steken om een tweede verdeelbord aan te sluiten in de keuken. Hij heeft mij een Kabel 5x2,5mm² (3fasen+ neuter+aarding), lengte tot verdeelbord 14 meter,

Het nieuwe verdeelbord zou na de hoofschakelaar(zekering 4p 20A) een diferentieel 30ma en maximum 3 kringen 16Ampere bevatten. Ik vraag mij toch af of de kabel voldoet?

1
idur
idur
174 842 Andere professioneel
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je hoofdautomaat van 20A moet aan het begin van de kabel staan dus in het verdeelbord waar de kabel vertrekt. Je kan op deze kabel maximaal 3 zekeringen van 20A aansluiten. 

Alle reacties

0
idur
idur
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je hoofdautomaat van 20A moet aan het begin van de kabel staan dus in het verdeelbord waar de kabel vertrekt. Je kan op deze kabel maximaal 3 zekeringen van 20A aansluiten. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Inderdaad, de beveiliging 20A van de kabel op het vertrek in de eerste zekeringkast plaatsen. Het aantal gezekerde vertrekken in de 2de kast is m.i. niet beperkt tot maximaal 3. De selectiviteit tussen de zekering  4x20A en de daarop aangesloten zekeringen van 16A zal niet altijd gewaarborgd zijn waardoor bij kortsluiting op een kring van 16A ook de voorliggende zekering 4x20A kan uitschakelen. Als het enkel verlichting betreft kan u ook 10A nemen.

Maar opgelet, hierop mag u geen elektrisch fornuis 3f + N  aansluiten.

Beter was een kabel 5x4mm2 maar daarvoor is het nu te laat.

0
idur
idur
6 jaren geleden

Bij een rechtstreekse kortsluiting op de kring 16A is het zelfs mogelijk dat de hoofdzekering uitschakelt dus die selectiviteit is heel relatief. 

0
gery
gery
71 548 Andere particulier
6 jaren geleden

Vanwaar haal je die beperking van maximaal 3 vertrekken van 20A?

0
amateur7
amateur7
0 2 Andere particulier
6 jaren geleden

Inderdaad, de beveiliging 20A van de kabel op het vertrek in de eerste zekeringkast plaatsen. Het aantal gezekerde vertrekken in de 2de kast is m.i. niet beperkt tot maximaal 3. De selectiviteit tussen de zekering  4x20A en de daarop aangesloten zekeringen van 16A zal niet altijd gewaarborgd zijn waardoor bij kortsluiting op een kring van 16A ook de voorliggende zekering 4x20A kan uitschakelen. Als het enkel verlichting betreft kan u ook 10A nemen.

Maar opgelet, hierop mag u geen elektrisch fornuis 3f + N  aansluiten.

Beter was een kabel 5x4mm2 maar daarvoor is het nu te laat.

"Ik zie er vanaf. De kostprijs van de zekeringkast en extra zekeringen is groter dan 14 meter extra kabel 3x2.5mm². Ik heb het voor mekaar gekregen om die ook door die buis te trekken. Ik heb het hier nog eens goed bekeken en er zijn maar 2 bijkomende kringen nodig. Een 5x4mm² is te stroef er zijn 3 bochten. Nu vraag ik mij af of ik die 2 extra fasen nog kan gebruiken voor iets?"

0
Mo1972
Mo1972
1 6 Andere particulier
6 jaren geleden

Juist genoeg, de neuter heeft minder belang wat betreft doorsnede, voor elke kring gebruik je een lijndraad. 

Mvg Mo

0
gery
gery
6 jaren geleden

de neuter heeft minder belang wat betreft doorsnede

Wat bedoel je daarmee?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Juist genoeg, de neuter heeft minder belang wat betreft doorsnede, voor elke kring gebruik je een lijndraad. 

Mvg Mo

??? Bij een enkelfasige kring hebben de fasedraad en de nulleider hetzelfde belang. Beiden moeten 2,5mm2 sectie hebben en gezekerd zijn met automatische zekering van max 20A.

0
Mo1972
Mo1972
1 6 Andere particulier
6 jaren geleden

In een 3f stelsel is het zo dat de stroom door neuter bij symetrische belasting gelijk aan 0A is.

Hier bij huisinstallaties zal hij meer dan 0 zijn vanwege asymmetrische belasting maar nooit maar steeds minder dan de lijndraad.

0
gery
gery
6 jaren geleden

In een 3f stelsel is het zo dat de stroom door neuter bij symetrische belasting gelijk aan 0A is.

Hier bij huisinstallaties zal hij meer dan 0 zijn vanwege asymmetrische belasting maar nooit maar steeds minder dan de lijndraad.

De stroom door de nulgeleider kan wel degelijk gelijk zijn aan de fasestroom, dus de draadsectie dient gelijk te zijn.

Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Elektriciteit plaatsen of renoveren? Ontvang gratis offertes!

Ontdek de beste vakmensen uit de buurt. Vergelijk gratis en zonder verplichtingen offertes voor jouw elektriciteitswerken.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

AREI: wat je moet weten over het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties

Ontdek wat het AREI is, wanneer een keuring verplicht is en hoe je installatie aan de regels voldoet voor optimale veiligheid.

Lees meer

Een energiecontract afsluiten of veranderen van leverancier: tips en handige documenten

Een energiecontract afsluiten of veranderen van leverancier: tips en handige documenten

Ontdek hoe je de juiste keuze maakt tussen een vast, variabel of dynamisch energiecontract en hoe je van energiecontract kan veranderen.

Lees meer

Apart (en voordeliger) elektriciteitscontract voor warmtepomp en laadpaal

Apart (en voordeliger) elektriciteitscontract voor warmtepomp en laadpaal

Vanaf 2026 kun je met een digitale meter een apart elektriciteitscontract afsluiten voor je warmtepomp en laadpaal.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag