Rechtstreekse aansluiting electrische oven
Onze keuken werd een tijd geleden volledig vernieuwd en er werden ook nieuwe electrische apparaten aangesloten.
Door een miscommunicatie tussen de keukenman en de electricien stond het stopcontact niet naast de oven maar er vlak achter. Door de dikte van de stekker zou de oven teveel naar voren komen en niet mooi aansluiten met de rest.
Daarom werd als noodoplossing de stekker van de oven verwijderd en een rechtstreekse verbinding "van kabel oven tot kabel in muur"gemaakt. (geen stopcontact meer)
Hierbij werd er een zware lusterklem gebruikt en werden de vijsjes hiervan stevig aangevezen.
2 vragen hierbij:
Als de oven in de toekomst moet vervangen worden is er dus geen stopcontact aanwezig waarin de stekker van het nieuwe toestel kan worden gestoken. De plaatser van dit nieuwe toestel zal hier waarschijnlijk bedenkelijk op reageren en mogelijk niet de juiste kennis hebben om dit goed te kunnen oplossen.
Er zou dus best een verlenging komen vanuit de muur (stopkontakt) met een stuk draad en stekker die dan naast de oven (mogelijk in de zijkast)zou kunnen komen.
Ik weet niet op welke manier dit het beste kan gebeuren, want solderen schijnt ook niet de beste manier te zijn. Kortom, hoe verleng je best de aanwezige draden in de muur zodat dit een degelijke verbinding wordt. Of moet de kabel in de muur verlegd, vernieuwd worden?
Een tweede vraag is of dit zo kan gelaten worden? Gebeurt het dat met de tijd de vijsjes van de lusterklem los komen waardoor er slechte kontakten komen en mogelijk vonken gaan overspringen?
De rechtstreekse aansluiting in de muur (kabel en oven) is wel afgedekt met een tegel waardoor de warmte van de oven enigszins afgeschermd wordt.
Het zou mij veel plezier doen om op deze vragen een antwoord te krijgen waar ik, als leek, verder mee kan. Ik wil natuurlijk een electricien inschakelen om het op te lossen maar die kan misschien ook wel goede tips gebruiken om het probleem op te lossen zonder onze keuken te beschadigen.