Zondag (koud en zeer zonnig) wilde mijn zonnebuffer/boiler niet werken. De informatie "W" knipperde op het scherm en de informatie debiet (led lampje) knipperde ook op de schematische voorstelling op de bediening van de zonnebuffer.
De pompen (P1 en P2) werkten en de flowsensor gaf geen informatie van debiet. Na veel zoeken, meten en doen vond ik niets aan de electronica. Na het tekenen en analyseren van het circuit zie ik dat de flowsensor na de collectoren zit. Dus ga ik op het dak voor onderzoek van de leidingen en de collectoren. Ik vreesde al het ergste kapotvriezen van leidingen of collector (ik werk met leegloopsysteem op water). De oorzaak was opgevreten isolatie van vogels (zie foto) die voor een bevroren prop in de leidingen zorgde, maar zonder dat deze stuk gingen. Hierdoor onstond er dus geen flow en vandaar dat de zonneboiler niet kon werken.
Wat onderzoek gedaan op internet en ik zie dat ik niet de enige ben die last heeft van vogels die isolatie gebruiken voor nesten. Ik voeg hierbij een link naar de website van iemandmet hetzelfde probleem en hoe hij dit heeft opgelost :
Ik hoop dat ook installateurs dit lezen en nu bewust worden van dit probleem, zodat ze de juiste materialen en aandacht gaan gebruiken bij de installatie van zonneboilers. Ik hoop ook dat de leveranciers van zonneboilers de isolatiematerialen in hun aanbod aanpassen zodat deze bestand zijn tegen vogels en knaagdieren. En ... na eenvoudig desktop onderzoek kan ik bevestigen dat er buisisolatie en kleefband op de markt is, dat hiertegen bestand is.
bvb. buisisolatie:
AEROPRO van Aeroflex
ResQ siliconen-tape in alle kleuren