Vochtbehandeling; de grote, de kleintjes, de overlopers en de cowboys

4

Vochtbehandeling; de grote, de kleintjes, de overlopers en de cowboys

gvg
gvg
#Muren · 6 jaren geleden

Naar aanleiding van een grotere verbouwing volgend jaar, dachten we dat het tijd is om eerst eens ons vochtprobleem aan te pakken. Het lijkt er op dat we opstijgend vocht hebben (loskomen, blazen behangpapier onderaan) en condensatie problemen (boven de ramen vlekken op behang nadat we 10j geleden onze spouw hebben laten volspuiten met pur). Op de beurs Bouw en Reno vorige week hebben we er 3 gesproken en eentje laten komen. Echter de prijsverschillen en uitlegverschillen zijn beiden erg groot. Daarom heb ik dit forum eens snel doorgenomen en zoals Maddijan 5 dagen geleden ook al ondervond, is het erg moeilijk een juiste keuze te maken. Haar probleem om het al dan niet te laten doen heb ik niet, zelfs als opstijgend vocht niet echt zeker probleem is, zou ik het toch maar laten doen, al is het preventief. Het grote probleem is de juiste firma te kiezen. Hoe vind je een betrouwbare firma?

Ik zal eens de firma’s die ik ondertussen al gevonden heb op een rij zetten, samen met hun plus en min punten.

MURPROTEC

https://www.murprotec.be/nl

+ bestaat al zeer lang

+ vriendelijke en geen opdringerige verkoper

+ werken met garantie die extern afgezekerd is

+ doen een controle meting na x maandan

+- heeft geen meting gedaan, maar kon op basis van ervaring zo de problemen zien.

+- zegt dat de goedkopere firmas werken met lagere druk of zelfbouw materiaal en daarom niet zo efficiënt zijn

-  hun oplossing voor condensatie problemen vind ik technisch verouderd (type B ventilatie achtig eigen ontwerp waar geen info over te vinden is) en te koud. Als ik zo iets zo nemen, wil ik dat de aangevoerde lucht op zijn minst met een warmte pomp opgewarmd wordt.

+ injecteren ook de buitenmuur (weet niet of dat nuttig is)

+ injecteren ook in de hoogte op enkele plaatsen

- zeer duur (200 euro/lm)

DE GEVELDOCKTER

https://www.geveldokter.be/

niet onderzocht, foldertje megenomen

AQUA ZERO

https://aqwazero.be

Kort gesproken op beurs, 130 euro/lm. Jarenlange ervaring staat op de website, maar ik denk niet dat de firma al zo lang bestaat, ik denk dat het een ex werknemer van murprotec is

ALDIVA

http://www.aldiva-works.be/

op de beurs, kleine stand, vriendelijke mensen, lachen met de grote, maar enorm goedkoop: 50 euro/lm

AQUATEC

https://www.aquatec-vochtbestrijding.be

+ partner van livios

+ positieve forum bijdrage

NOAQUA

https://www.noaqua.be/nl/

+ partner van livios ?

Vochtexpertise WVD

https://www.vochtexpertise-wvd.be

+- is tussenpersoon en onafhankelijk

Vochtadvies architect

+ zeer positieve forum bijdrage

Dat was mijn voorlopige, wellicht onvolledige lijst.

Wat is nu mijn vraag: welk is de betrouwbaarste en geeft de beste prijs/kwaliteit verhouding?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
6 jaren geleden

Het lijkt er op dat er sprake is van opstijgend vocht zeg je ? Je moet daarvan wel zeker zijn hé ! Zo niet dan is het risico heel groot dat je kosten voor niets gaat maken terwijl het probleem niet zal opgelost zijn. 

Je mag die behandeling enkel doen indien je zeker bent dat er op dit moment geen waterkering in de muur zit. Bij jou zijn er spouwmuren zeg je, en dan is de kans zeer groot dat er wel degelijk een waterkering zit. Je moet dit eerst onderzoeken en als blijkt dat er een waterkering zit dan is de oorzaak van het vocht een andere. 

In plaats van te vragen naar de meest geschikte firma om een behandeling tegen opstijgend vocht te laten doen, zou je beter eerst zekerheid moeten trachten te krijgen over de precieze oorzaken en die kunnen zeer verscheiden zijn.

In ieder geval om toch al een klein beetje antwoord te geven op uw vraag ivm de genoemde firma's. Er zit één firma (persoon) bij waar ik niet het minste vertrouwen in heb, de man is hier en op andere fora jaren actief geweest met verkeerde raadgevingen waarbij hij koudweg beweerde dat opstijgend vocht niet bestaat. Dat lijkt mij dan ook niet de geschikte persoon om uw geld aan uit te geven.  

0
gvg
gvg
0 42 Verbouwer
6 jaren geleden

Er is een waterkering, maar die stamt uit 1957, waardoor ik vrees dat die niet meer zijn werk doet.

Voor de zekerheid waar hierboven over gesproken wordt, kan ik toch enkel maar bij diezelfde firmas terecht, niet?

Als iemand beweert dat opstijgend vocht niet bestaat, dan verlies ik al mijn vertrouwen. Kennelijk moet ik dit forum nog wat verder uitspitten

0
Charel
Charel
932 5454 Andere professioneel
6 jaren geleden

Er is een waterkering, maar die stamt uit 1957, waardoor ik vrees dat die niet meer zijn werk doet.

Voor de zekerheid waar hierboven over gesproken wordt, kan ik toch enkel maar bij diezelfde firmas terecht, niet?

Als iemand beweert dat opstijgend vocht niet bestaat, dan verlies ik al mijn vertrouwen. Kennelijk moet ik dit forum nog wat verder uitspitten

Een waterkering die in 1957 effectief was zal dat nu ook nog zijn. Je moet weten dat die waterkering, of dat nu roofing of pvc is, tussen de stenen en de mortel zit en afgesloten is van lucht en licht. Enkel de eventueel uitstekende randjes kunnen misschien ietwat verweerd geraakt zijn, maar die hebben dan ook geen functie.

Maar laat eens wat meer weten over de woning en de gehele situatie, liefst met foto's, misschien kan je hier verder geholpen worden om een beter zicht op het probleem en een eventuele oplossing te krijgen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Is aluminium gevelbekleding de ideale keuze voor jouw woning? Ontdek alles over de voor- en nadelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Alles wat je moet weten over vochtmeters: gebruik, soorten, nauwkeurigheid en tips voor het kiezen van de juiste vochtmeter.

Lees meer

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

IsoHemp lanceert de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld. Ontdek wat hennepbeton is en waarom het duurzaam en circulair is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag