3

Bouwproject verkopen

123-123
123-123
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Mijn, intussen ex-vriend, en ik hebben iets meer een jaar geleden een bouwgrond gekocht. Nu zijn wij uit elkaar gegaan maar blijft ons bouwproject nog over.. Het was de bedoeling dat we een ruwbouw zouden bouwen en dit staat geschreven op onze beide namen. De bouwplannen werden reeds goedgekeurd door de gemeente en ook de nodige grondonderzoeken werden al uitgevoerd. 

Nu zouden we graag elk onze eigen weg kunnen gaan maar zitten we vast aan een contract met onze makelaar waardoor als we het contract zouden willen opzeggen, we 20% van de totale prijs moeten vergoeden. Daarom raden zij ons aan om alsnog door te gaan met de bouw en deze dan te verkopen.

Toch vragen we ons af of er nog andere mogelijkheden zijn voor verkoop, liefst financieel zo minst ingrijpend mogelijk?

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
6 jaren geleden

Moeilijk te zeggen.  Verkopen met ruwbouw kan in het BTW stelsel (recuperatie btw omdat de koper die betaalt).  Je hebt wel kosten (akte lening, stopzetten lening, lichten lening, makelaar, ... ).

Als alternatief als de bouw nog niet begonnen is zou je nu al de grond kunnen te koop stellen met de verplichting met promotor x in zee te gaan.  Hier zou het natuurlijk “leuk” zijn als de promotor accepteert om eventuele wensen van de kopers nog mee te nemen.  

Bespreek uw keuze transparant met de promotor: misschien accepteert hij om bv de start v d werken enkele maanden uit te stellen.  Je moet bij verkoop op plan transparant kunnen informeren over data, prijzen, etc. 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
6 jaren geleden

Ik denk dat het samen bouwen van een woning het laatste is wat je moet doen in deze situatie.

Bouwen is reeds een zeer relatiebelastende bezigheid voor koppels bij wie alles nog koek en ei is.

Dus zal je  moeten onderhandelen met degenen waarmee je een contract hebt afgesloten en eventueel zelf op zoek gaan naar kandidaat -overnemers.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag