6

Gebruik muur bevestiging airco

ASW
ASW
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Onze buurman sprak mij vandaag aan over het feit dat wij de bak van de airco aan onze buitenmuur hebben bevestigd. Zijn huis staat tegen deze muur gebouwd (rijwoning), maar komt ongeveer 1,5 meter lager dan ons huis. Op het bovenste stuk hebben wij 10 jaar geleden deze bak bevestigd. Hij beweert dat dit onwettig is. Klopt dit? Is dit ook deels zijn muur of is dit onze eigendom en mag die bak daar wel/niet hangen? Waar vraag ik dit best na? 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
6 jaren geleden

Het maakt niet uit van wie die muur is, die bak hangt boven zijn eigendom en dat mag niet. Ik vrees voor jou dat de buurman gelijk heeft.

Daarnaast zou het ook wel eens kunnen dat de man hierdoor geluidshinder heeft. Voor jou is dit uiteraard ideaal, het geluid gaat weg van jou eigendom en is gericht naar de buurman.

Ik zou daar ook niet blij mee zijn.

0
Geert Boutsen - Dehaese & Dehaese Advocatenkantoor
3 8 Andere professioneel
6 jaren geleden

Beste, 

In principe kan u tegen een gemene muur een "werk aanbouwen" indien u de muur van uw buur overneemt. 

Daarnaast is de plaatsing van een airco-unit aan een buitengevel in de meeste gevallen onderworpen aan stedenbouwkundige vergunningsplicht. Het is raadzaam om in dergelijke gevallen de toestemming van uw buurman te vragen en deze schriftelijke toestemming aan uw vergunningsdossier toe te voegen. 

Bovendien kan een stad/gemeente ook altijd specifieke voorschriften uitvaardigen betreffende de plaatsing van dergelijke unit aan een buitengevel. 

U kan zich dus best eens bij de gemeente bevragen over de geldende regels en verplichtingen. 

Indien u verdere vragen zou hebben, mag u ons kantoor altijd contacteren. 

Met vriendelijke groeten, 

Geert BOUTSEN

Advocaat - DEHAESE & DEHAESE Advocatenkantoor

3500 Hasselt - Luikersteenweg 187

dehaese@dehaese.be / 011.28.18.81

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Als ik het goed begrijp heb je de airco aan uw muur gehangen (scheidingsmuur) maar hangt deze boven het dak van uw buur. 

Vooreerst staat de helft van die muur op het eigendom van uw buur en bent u werken aan het uitvoeren op zijn terrein. De airco bevindt zich volledig op zijn terrein. Dus ik zou zeggen Plaats die op uw eigen terrein.

0
ASW
ASW
0 1 Andere particulier
6 jaren geleden

Bedankt voor uw antwoord. De airco zelf hangt niet aan de muur, die staat op ons dak. Enkel de leiding vanuit de muur naar de unit op het dak hangt aan de muur. Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat het deel van de muur dat nog boven het dak van de buren uitsteekt wel degelijk van ons was. Maar weet niet of dat klopt? 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

In het verleden werd de scheimuur exact om de perceelscheiding geplaatst. Dus de helft op uw eigendom en voor de helft op het aanpalend terrein, ongeacht wie eerst bouwt. 

De aangebouwde muur is een onverdeeldheid, beide zijn eigenaar voor de helft, maar mogen in principe niets aan die muur ondernemen zonder akkoord van de buur. Het inzagen in de muur van leidingen en stopcontacten mag in principe al niet zonder akkoord.

Anderzijds voor het niet aangebouwde deel is de muur volledig uw eigendom die zich voor de helft op het eigendom van uw buur bevindt (volledig wettelijk) en mag uw buur deze in het geheel niet gebruiken, zelfs geen nagel of schroef, maar mag u ook niet langs die muur op zijn terrein leidingen aanbrengen.werken om de scheimuur te onderhouden of te isoleren is een ander verhaal.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Je huis slim ontwerpen: zo bescherm je je woning tegen koude en oververhitting

Hoe kan je een energiezuinige woning slim ontwerpen zodat het je beschermt tegen koude en oververhitting? Met deze tips maak je je huis klimaatproof.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Hoe werkt sleutel-op-de-deur? Ontdek de voor- en nadelen

Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag