Tocht en geur isolatie) uit spots badkamer als dampkap aan staat

14

Tocht en geur isolatie) uit spots badkamer als dampkap aan staat

robvan
robvan
#Ventilatie · 6 jaren geleden

ik heb vorig jaar valse plafonds geplaatst. Alles goed geisoleerd,dampscherm geplaatst, alle gatjes hierin mooi dicht geplakt, kortom gedaan zoals het hoort. Nu zijn we bijna een jaar later en sinds vorige week hangt er soms een geur van isolatie in mijn badkamer, en dit alleen nadat ik de dampkap gebruikt had. Ik ben beginnen zoeken en het verdict is dat er tocht uit m'n spots komt als de dampkap aan staat. Ik ben ook al eens op het dak gekropen en de afvoerbuis gecontroleerd en hier komt wel degelijk lucht uit. Deze is ook aangesloten op een flexibel dus geen idee hoe deze lucht zou kunnen blazen richting de badkamer. Iemand een idee hoe dit zou komen? alvast bedankt

Alle reacties

0
robvan
robvan
0 6 Verbouwer
6 jaren geleden

Allen, de kwaliteitscontroleur van eggo is zojuist langsgeweest. Flexibel is niet de oorzaak. De oorzaak is dat de dampkap lucht naar binnen blaast. Het is hem opgevallen dat als je een raam openzet dit niet gebeurd. Zijn oplossing is een raam openzetten als de dampkap opstaat :-) of het gat waar de flexibel het vals plafond ingaat helemaal dichtmaken zodat de dampkap geen lucht van binnen meer kan opzuigen. Ik zie niet in als ik het gat rond de dampkap dichtmaak waarom er dan geen lucht zou blazen door de spots in de badkamer... Wat is jullie mening hierover? 

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
6 jaren geleden

Dat klinkt een beetje vreemd. De dampkap blaast niet de lucht naar binnen maar naar buiten ! En tegelijk zuigt (niet blazen) die dampkap dan uiteraard lucht mee weg van binnen.

Hierdoor ontstaat dus binnen een onderdruk waardoor er lucht via kieren op openingen wordt binnengetrokken.

Uiteraard zal dit niet meer het geval zijn als je daarbij een raam opent want dan wordt de onderdruk langs daar opgelost. Daarom dat men soms bij te sterk werkende dampkappen ergens in de keuken wel eens een toevoeropening voorziet die men zo dicht mogelijk bij de dampkap laat uitkomen zodat die daardoor niet meer de binnenlucht mee naar buiten trekt maar in de plaats daarvan buitenlucht via die aparte toevoer.

Dat werkt goed terwijl uw dampkap werkt maar kan veel extra warmteverlies betekenen terwijl ze niet werkt en dat is wellicht meer dan 95% van de tijd.

0
robvan
robvan
0 6 Verbouwer
6 jaren geleden

Ik ga eens proberen met de opening rondom de flexibel dicht te werken. Hopelijk is het hiermee opgelost maar ik heb er m’n twijfels bij

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Een gezond binnenklimaat met frisse lucht is essentieel voor je gezondheid. Maar hoe herken je een gezonde woning? Ontdek het in dit artikel.

Lees meer

5 tips voor een gezonde woning in de winter

5 tips voor een gezonde woning in de winter

Gezonde lucht in je woning is het hele jaar door een belangrijk aandachtspunt. Alleen is dat in de winter moeilijker dan in de rest van het jaar.

Lees meer

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

Je ventilatiesysteem uitschakelen om te vermijden dat er te veel koude lucht binnenkomt. Is dat wel een goed idee?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag