19

Zonnepanelen met digitale teller

SURFINIA
SURFINIA
#Hernieuwbare energie · 6 jaren geleden

Dag

Ik heb momenteel sinds Augustus 2018 mijn zonnepanelen 10 jaar.Heb al 10 jaar genoten van de voordelen met een terugdraaiende teller Wat als ze een digitale meter plaatsen op dit ogenblik.Kan iemand mij dat simpel en duidelijk eens uitleggen?Ben ik juist als ik zeg dat ik nog 15 jaar kan genieten van een terugdraaiende teller ook al is hij digitaal?

Alle reacties

0
eekhoorn
eekhoorn
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

Er is nog geen deffinitieve beslissing gevallen, dat is nog in discusie.

De digitale meter heeft ook een tellerstand hoeveel er op het net gestuurd wordt,

dus is het perfect mogelijk om ons nog te behandelen voor 15 jaar.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden

Ik denk dat dit nog helemaal niet duidelijk is.

Tommelein had dit beloofd, maaar bleek dat hij daarvoor niet bevoegd is, hij is nu burgemeester, dus is het aan de nieuwe minister, voor zover die hieraan iets kan doen.

In mei is het kiezingen en waarschijnlijk het eerste jaar nog geen nieuwe regering. Mooi moment voor Eandis en de VREG om hun zin door te duwen.

Het resultaat zal zijn dat zonnepanelen niet meer rendabel zullen zijn, omdat we 80 tot 90% van door ons geproduceerde elektriciteit terug zal moeten aangekocht worden. 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
6 jaren geleden

Het resultaat zal zijn dat zonnepanelen niet meer rendabel zullen zijn, omdat we 80 tot 90% van door ons geproduceerde elektriciteit terug zal moeten aangekocht worden. 

Erwin, zulke dingen mag je niet zeggen want ze kloppen niet, ik geef u op een briefje dat zonnepanelen altijd rendabel zullen zijn en blijven !

Het tegendeel beweren is onterechte twijfel zaaien waardoor je de omslag naar groene energie afremt ten gunste van fossiele en kernenergie en dat zou het laatste moeten zijn wat we willen bekomen.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden

Ik heb een energie neutrale woning, ik maak alle energie zelf die mijn woning nodig heeft.

Ik verwarm met een warmtepomp.

Dat wil dus zeggen dat het meeste verbruik gebeurt als er de minste energie wordt opgewekt.

Als je de energie die je in het net steekt 5x duurder moet inkopen dan als je ze in het net steekt in de zomer, dan maak je verlies en kan je nooit de kost van uw investering nog terugverdienen.

Mijn bewering zal de omslag naar groene energie niet tegenhouden, dat doet de regering en de energiesector zelf.

0
Charel
Charel
6 jaren geleden

Oké Erwin, maar je baseert uw redenering wel op een uiterst pessimistisch scenario. Als je altijd op zulke manier redeneert kan je niets meer doen. Een woning kopen of bouwen is dan ook niet meer te riskeren.

Want misschien is die woning binnen 5 jaar niet meer de helft waard van wat ze heeft gekost en is huren op dat moment 5 x goedkoper. 

Dus ik hoop toch maar dat men zich niet laat misleiden door zulk pessimisme, men zou er wel eens bedrogen mee uit kunnen komen.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden

Laat ons eens rekenen.

Je koopt een installatie voor 6000€, schrijft af op 20 jaar, dus 300€ per jaar.

Deze installatie brengt 3600kWh per jaar op.

Stel dat je in het erg gunstige geval 50% rechtstreeks gebruikt en 50% op het net steekt en er achteraf terug afneemt. 1 kWh kost +- 0,265€, je betaald dus 1800kWh x 0.265 = 477€ voor wat je terug opneemt en je krijgt voor de injectie in het net 1/6 van die prijs = 80€.

Totale rekening 300 + 477 -80= 697€ of 256€ minder dan als je geen panelen koopt. Deze 50% haal je alleen maar met een batterijen installatie welke erg duur is en niet verrekend in dit voorbeeld.

In een meer aanneembare veronderstelling dat je 80% in het net injecteert en slechts 20% rechtstreeks verbruikt. Betaal je voor de heropgenomen elektriciteit 763€ en krijg je voor de injectie 127€.

Totale rekening: 300 + 763 -127 = 936€ of 18 euro minder dan als je geen panelen plaatst.

Mijn besluit, als de "slimme" meter geplaatst is en men geen betere condities geeft, is het plaatsen van PV panelen geen goede investering.

Ik ben niet pessimistisch, ik kan wel rekenen.

0
Charel
Charel
6 jaren geleden

Mijn besluit, als de "slimme" meter geplaatst is en men geen betere condities geeft, is het plaatsen van PV panelen geen goede investering.

Ik ben niet pessimistisch, ik kan wel rekenen.

Je kan wellicht wel rekenen maar je doet dat  met een pessimistische aanname. (als....dan is...)

0
David Van Tilburg
David Van Tilburg
0 1 Andere particulier
6 jaren geleden

Hallo,

Ik vindt dat meneer Laforce zeker een punt heeft. Ik zit zowat in hetzelfde scenario, dat het meeste van mijn stroom wordt verbruikt gedurende de nacht en tijdens de koude periode vanwege mijn warmtepomp, dus als er bij mij een digitale teller komt, dan ben ik zowat 70% van mijn productie van mijn zonnepanelen kwijt. Lijkt me niet echt dat ze heel hard naar een eerlijke oplossing gezocht hebben.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden

Met de nu uitgewerkte regeling zullen ze de eerste 15 jaar na de installatie van de panelen, doen alsof je een terugstellende meter hebt, dus verandert er niets aan de huidige situatie. Als de installatie 15 jaar oud is, dan gaan we betalen. Op momenten dat er veel zon schijnt, zal er een overproductie van elektriciteit zijn en zakt de prijs ( zelfs naar negatief), er is dan een heel lage vergoeding voor wat je op het net zet. Als het bewolkt is op werkdagen, zal er elektriciteit tekort zijn en gaat de prijs omhoog, dat zal dan het tarief zijn dat wij gaan betalen om onze elektriciteit die we voorheen op het net zetten, terug op te nemen. Ook betalen we distributiekosten bovenop de elektriciteitsprijzen, maar die krijgen we natuurlijk niet als we elektriciteit op het net zetten.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen die met warmtepomp verwarmen en hun volledig verbruik zelf produceren 90 tot 95 % van hun productie op het net zetten en achteraf terug opnemen. Een batterij pack kan dit percentage een stuk verbeteren ( misschien naar 70%) maar een zomerproductie opslaan om in de winter te verbruiken is niet te realiseren wegens onbetaalbaar.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Erwin,

Ik heb ook zonnepanelen sinds 2009 en heb ook een warmtepomp. Ik zie het niet zo pessimistisch in dan jij.

Je houdt ook geen rekening dat je dan geen prosumententarief meer moet betalen omdat dit vervangen wordt door de door  jouw aangehaalde (gehate) kosten voor het netwerk. Dit zal dus een kif-kif operatie zijn ofwel maar een klein nadeel veroorzaken. Trouwens als je je zonnepanelen in 2008 gekocht hebt, zijn ze al lang terugbetaald door de subsidies en de tussentijdse prijsverhogingen van de elektriciteit en is je voorbeeld van afschrijving volledig verkeerd. Bij mij hebben ze in ieder geval al genoeg op om de volgende investeringen te betalen.

In feite ga jij ook in je redenering het effect van de warmtpomp op het verbruik overdrijven. Mijn WP verbruikt ongeveer 1/4 van mijn totaal verbruik. Dus het effect is maar voor iets meer dan 1/4 op je onmiddellijke dekkingsgraad van je panelen. Ik zal in dit geval een scenario toepassen dat ik de opbrengst (meer en betere zonnepanelen inclusief vervangen van oude zonnepanelen) verhoog, zodat ik in de winter meer opbrengst heb en in combinatie met een batterij mijn dekkingsgraad verhoog. Door de combinatie van een investering in een batterij met een elektriciteits (home) manager en een grote overproductie, zal ik dan ook kunnen kiezen in de winter (nog steeds niet voldoende opbrengst van de zonnepanelen - schat op een dagelijks tekort van mijn dekkingsgraad in December en Januari van van gemiddeld 30%) wanneer ik energie aankoop (bvb. 's nachts of bij veel wind, of ... wanneer de prijs laag is, enz...). In ieder geval zal ik nog minder energie moeten aankopen dan vandaag omdat ik nu maar de helft van mijn energieverbruik dek (vanwege de hoge kost van de toenmalige investering in zonnepanelen, nu is de prijs per kWpiek al met meer dan 2/3 gezakt t.o.v. 2009)

De investering van mijn toekomstige batterij en home manager zal ik voor een groot gedeelte kunnen afschrijven van het verhinderen van netwerkkosten (ongeveer 0.15 €/kWh) voor ongeveer 2700 kWh/jaar (nog steeds 600 kWh van het net afhalen in de winter en ongeveer 1000 kWh direct verbruik zoals vandaag) en door het overschot aan elektriciteit (4500 kWh gepland overschot)  dat me waarschijnlijk vergoed zal worden aan 0.05 €/kWh.

Dus ik zie het niet zo negatief in als jij en zal in 2020 mijn uiteindelijke optimalisatie investeringen doen.

NOTA: na 10 jaar leveren mijn huidige zonnepanelen nog steeds veel meer dan de geplande opbrengsten in 2009 bij mijn aankoopbeslissing en mijn toenmalige rendementsberekening.

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Premie voor een warmtepomp of warmtepompboiler: bedrag en voorwaarden

Wie investeert in een warmtepomp of warmtepompboiler kan een premie aanvragen. Ontdek het bedrag en de voorwaarden om in aanmerking te komen.

Lees meer

Wat kost een zonnepaneel met stekker en hoe snel verdien je het terug?

Wat kost een zonnepaneel met stekker en hoe snel verdien je het terug?

Sinds 17 april mag je een zonnepaneel met stekker in je stopcontact steken. Hoeveel kosten plug&play zonnepanelen en hoe snel verdien je ze terug?

Lees meer

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Elektrische wagen als thuisbatterij: hoe werkt het?

Kan je je elektrische wagen gebruiken als thuisbatterij? Hoeveel kan je ermee besparen en vanaf wanneer is het mogelijk?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag