Problemen afvoerput water van dak+keukenafvalwater(verstopping)
Ik heb een afvoer/kontroleputje waarin het dakwater van 1 buis (10cm) + het afwalwater van keuken terecht komt(5cm). De uitgang ligt hoger dan beide ingangen (met courpe erop) . Uitgang is een buis van 10cm naar sterput van 15m lang. Het terugkerend probleem is dat de uitgang steeds verstopt met koeken gevormd van het keuken afvalwater.Als het hard regent verstopt de uitgangsbuis (ergens een verzakking sinds jaren), en loopt de put over en sypelt er water in de kelder. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de uitgangbuis niet meer verstopt (2 x jaar met rioolrat openmaken lukt), doch blijft miserie.
Er is me gezegd om de afvoer van de keuken rechtstreeks te laten uitkomen op de uitgang. Vrees dat de koekvorming dan blijft.(en deze drijven boven in de put en schieten bij erge regenval in de uitgangsbuis met verstopping tot gevolg)
Het dakwater rechtstreeks naar de uitgang en het keukenwater laten bezinken laten ook voorgesteld.
Of is een scheiding tussen de 2 ingangengen (vb met kippengaas , zodat het keukenwater kan bezinken , een oplossing)
Het is een betonnen put van 5o op 50 , 70 cm diep
Graag suggesties