Roofing plat dak met terugkerend lekkageprobleem isoleren en waterdicht maken

4

Roofing plat dak met terugkerend lekkageprobleem isoleren en waterdicht maken

siminchy
siminchy
#Dak · 6 jaren geleden

beste

ik wil een geroofd plat dak van 35m dat bovendien moeilijk bereikbaar is (ingesloten op 7 m hoogte via buurdaken en werven) laten herstellen, lekvrij maken en isoleren, want momenteel niks aan geiosoleerd. isoleren langs buiten.

er is een schouw weggehaald en slecht gedicht, en samen met schade door werken (beschadigde stenen in  plafond- het is een niet bepleisterd stenen gewelf) aanpalende werven is een lek in de hoek met de achterbouw (her)begonnen - insijpeling via de pur vd gedichte schouw, verbrokkeld plafond en voegen die niet meer in orde zijn. wellicht lek ook te wijten aan niet terugplaatsen van een loodslab in de overgang met het zadeldak tijdens de werken aan het aanpalende achterliggendebouw

bon. ik zoek een duurzame oplossing via VAKMANNEN (dus gene doe-het-zelf) voor het lek, uiteraard, en te isoleren bovenop de roofing en aanwerken aan de randen want er ligt sowieso hier daar lood. stomme is dat het dak 2J geleden geroofd werd, niet door mij, maar dus zonder isolatie en met de nodige mankementen blijkbaar

zou roofing, derbigum en bitumen hier beter zijn dan EPDM?  scheelt dat werkelijk veel in prijs?

kan iemand een kleine vergelijking geven qua prijs?

en als de aannemer via het zadeldak langs voor moet gaanm betaal je dan extra voor kranten? of zou er toch een mogelijkheid zijn om met isolatie EN extra toplaag via naburige daken te gaan of kan dat niet wegens de omvang van de materialen?

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/53092/dscn4731-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8e33a7bb4300dd532b7a7ee8aa631e7fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/53092/dscn4645---kopie-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=c4a8130554ca19b400735c6ddab163f7https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/53092/dscn4768-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0604cbabd69d6971ecbd77676ce9cf0b

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5451 Andere professioneel
6 jaren geleden

In zijn algemeenheid ziet dat dak er nog goed uit. Wellicht kunnen de mankementen met beperkte ingrepen hersteld worden.

Wil je langs boven isoleren dan heb je de keus tussen het systeem van een warm dak of het systeem van een omkeerdak.

Warm dak wil zeggen dat je de huidige dakdichting laat liggen om als dampscherm te dienen, hierop komen isolatieplaten met daarop de nieuwe dakdichting. Het probleem hierbij is dat dan de huidige dekstenen moeten weggebroken worden, de dakopstand hoger moet worden opgemetseld en dat er nieuwe dekstenen of dakranden moeten voorzien worden.

Omkeerdak wil zeggen dat de huidige roofing mits herstelling kan blijven functioneren als dakdichting en dat je daarop vochtbestendige isolatieplaten legt die dan nog eens moeten belast worden met bijvoorbeeld een laag kiezel. Dit om het wegwaaien te vermijden. Er is kans dat hierbij de huidige dakranden niet moeten verhoogd worden en dat de dekstenen kunnen blijven.

Zelf zou ik in dit geval sterk overwegen om enkel het dak te herstellen en langs onder een vals plafond te maken (gyproc bijvoorbeeld) met daarop dampscherm en isolatie.

Hoe het ook wordt aangepakt, als je zelf via ladders tot op het dak kunt komen dan kunnen op die manier alle materialen er ook geraken. Geen kraan nodig.

0
siminchy
siminchy
0 17 Verbouwer
6 jaren geleden

hallo charel

bedankt voor je feedback

ik had vroeger al eens geinformeerd voor isolatie langs binnen (voor het lek zich voordeed) en dat kon niet dacht ik wegens een ventilatieprobleem, dan zit je weer met andere problemen binnen dus. het zou wel mooier zijn.  maar het plafond is op zich al niet hoog.  ik vermoed ook dat een omgekeerd dak een risico is, het is steeds heel precair in deze zone met storm, zitten hoog en dicht bij water en iets dat los ligt lijkt me sowieso geen goede keuze.  

ik heb ook de indruk dat EPDM waarover zoveel te doen is niet zo goed zou zijnm gezien dat gelijmd wordt, ik leest toch heel veel over problemen na jaren

het is ook een dak waarop groen valt van omliggende bomen, dus ik vraag me af wat in dat opzicht de betere keuze is

moet zoen dakrand wel overal opgehoogd worden? is dat een grote meerkost? ik moet in elk geval loodslabben bij hebben

wat het praktische betreft. er hebben er al eerder daarvoor afgehaakt

aannemers huiverem er blijkbaar voor langs andere daken te moeten passeren

ik dacht ook wel dat isolatieplatten vrij groot zijn, dus kan dat via een ladder en raam- deur van buren? 

ik vraag me ook af of een groot bedrijf minder kosten rekent igv de noodzaak van een kraan

mvg

0
Charel
Charel
932 5451 Andere professioneel
6 jaren geleden

Ventileren zou je sowieso moeten doen, ik zien niet in waarom dat een probleem zou zijn.

De hoogte van het plafond: hoe hoog is het nu en waarvoor wordt die ruimte gebruikt ? Stel dat het slaapkamers en/of een badkamer zou zijn dan kan een hoogte van ongeveer 2,25 m al genoeg zijn.

Van wegwaaien zou ik geen schrik hebben bij voldoende belasting, maar sowieso is een omkeerdak, weliswaar te overwegen, maar volgens mij niet de beste oplossing.

Verhogen dakrand: volgens wat ik op de foto zie is die hoogte nu al minimaal, je zal dus minstens de dikte van de isolatie moeten verhogen. Dat betekenen al gauw twee à drie extra lagen baksteen rondom.

De meeste dakisolatieplaten zijn 120 cm op 60 cm en wegen zeer weinig, dus via een ladder kan je die met gemak boven krijgen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een leien dak: welke soort leien passen het beste bij jouw stijl en budget?

Een leien dak: welke soort leien passen het beste bij jouw stijl en budget?

Overweeg je een leien dak? Ontdek de verschillende materialen met hun voor- en nadelen en prijs. Van natuurleien tot vezelcementleien.

Lees meer

Dak herstellen: alle soorten reparaties, handige tips en kostenoverzicht

Dak herstellen: alle soorten reparaties, handige tips en kostenoverzicht

Ontdek alle soorten dakreparaties, kosten, premies en tips om te kiezen tussen je dak herstellen of renoveren.

Lees meer

Een stevig dak voor je woning? Maak de juiste keuzes met deze bouw-, renovatie- en onderhoudstips

Een stevig dak voor je woning? Maak de juiste keuzes met deze bouw-, renovatie- en onderhoudstips

Een stevig dak is essentieel. De juiste keuzes maken voor je dak? Ontdek tips voor de opbouw, de geschikte dakbedekking, renovatie en onderhoud.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag