Bouwovertreding door eigenaars garages naast mijn woning
Ik weet nu na zoveel maanden dat de eigenaars vd garages naast mijn woning gelegen een bouwovertreding hebben begaan. Mijn woning had een bijgebouw en werd bij verkoop van mijn woning verkocht in 2 percelen. Het bijgebouw dat over de volledige lengte van mijn woning stond werd afgebroken en er werden garages gebouwd. Vooraan oprit met bovenaan garages. Ik laat een lekdedectie uitvoeren en wat blijkt dat om laterale infiltratie gaat. Oorzaak de verharding oprit en het feit dat er vroeger een gebouw stond tegen mijn woning. Ik had daar natuurlijk geen weet van want het is 25 j geleden. Nu op de gemeente plannen gaan inkijken wat blijkt nu, garages niet gebouwd volgens plan. De garage die tegen de gevel aangebouwd werd moest over de volledige lengte heropgebouwd worden met een hellend dak. Niet gebeurd dus! Ik heb gelezen dat als de bestemming vd gemene muur waardoor deze bloot komt te staan diegene die de schade veroorzaakt heeft hiervoor moet instaan. Over het feit dat het te lang geleden zou zijn lees ik dat als de bouwovertreding een onaanvaardbare hinder veroorzaakt voor de omwonenden de verjaringstermijn niet van toepassing is ook al is komt er soms water in de kelder en dan weer niet, het probleem is blijvend.Volgens BW 544 burenhinder worden laterale infiltraties gedekt door verzekering. Deze zijn geweest. Nu hadden de eigenaars vd garages de verharding al verwijderd. Er is nooit een drainage aangelegd geweest en geen watergeul. Oprit( verharding) is door hun zelf aangelegd en heel onprofessioneel gedaan ( een 5 tal jaren geleden zijn die dallenaangelegd) zodat het water naar mijn gevel liep. Geen bewijs meer ze hebben de verharding verwijderd. De verzekering antwoord daarop is goedkoop op te lossen met compactuna voor binnenmuur te behandelen maar het probleem zit buiten. Ze zeggen doordat de verharding verwijderd is ik nu geen water meer ga hebben. Alles is goed om de schade zo goedkoop mogelijk op te lossen. Buren veroorzaken een bouwovertreding Ik ben slachtoffer omdat ik dit niet wist en zogezegd vorige eigenaar van mijn woning ook niet. Kan ik hen nog laten instaan om de schade te herstellen volgens bovenvermelde opvattingen?