Draagmuren uitbreken, schoren op tegelvloer op zavel?
Wij gaan enkele draagmuren uitbreken ism architect en ingenieur. Allez ja, ik doe het zware werk en zij doen wat reken- en meetwerk :-)
Nu zijn een paar vloeren op het gelijkvloers waarop ik tijdelijk mijn schoren en steunbalken voor de vloer erboven zou plaatsen, gewoon tegels op een laag zavel. In andere ruimtes is er wel al een betonvloer gegoten (op volle grond). Eerste breek- en graafwerk onderzoek wijst uit dat er 50-60 cm zavel onder de tegels ligt voor ik volle grond aantref. Wat doe ik het beste?
1. Een houten balk op de tegelvloer leggen, daarop schoren en een draagbalk? Wordt het gewicht voldoende verdeeld zonder verzakking te riskeren? De vloer van de verdieping is een gewapende baksteen (alsof je een muur plat ziet liggen, met wapening in de voegen) De vloer laten liggen leek me eerst wel handig om gemakkelijk met 2 monteurliftjes de poutrels op hun plek te kunnen manouvreren.
2. Alles eerst uitgraven en een gewapende betonvloer, met verankering in de fundering gieten alvorens de draagmuur weg te halen? Was zoiezo voorzien om te doen, met dat verschil dat ik de betonvloer graag had doorgegoten na het wegbreken van de draagmuur.
3. Andere suggesties?