Expert aanstellen
Mijn dochter is niet tevreden over de installatie van haar keuken en betwist dan ook haar factuur. Ze wil een expert aanstellen, maar de keukenbouwer is hier niet mee akkoord. Kan zij niet eenzijdig een expert aanstellen?
Expert aanstellen
Mijn dochter is niet tevreden over de installatie van haar keuken en betwist dan ook haar factuur. Ze wil een expert aanstellen, maar de keukenbouwer is hier niet mee akkoord. Kan zij niet eenzijdig een expert aanstellen?
Natuurlijk mag zij dat, maar met zijn mening kan je niets afdwingen en je moet die sowieso volledig zelf betalen.
Als het tot een rechtzaak komt heeft enkel een door het gerecht aangestelde expert waarde en zal die worden betaald door degene die de rechtzaak verliest.
Een eenzijdig aangestelde expert kan je een bruikbaar advies geven omtrent de aard en grootte van de betwisting doch zo n expertise is juridisch waardeloos als de tegenpartij niet akkoord ging met een bindende expertise.
Wat je kan doen is de waarde van de betwisting (laten) schatten en de factuur verminderd met dat bedrag betalen. Vervolgens stel je de keukenbouwer in gebreke per aangetekende brief met kopie per gewone brief waarin je vraagt om de gebreken binnen een redelijke termijn in orde te maken. Doet hij dit niet dan is het aan hem om een juridische procedure op te starten.
Het eerste wat de rechter zal doen is een gerechtsexpert aanstellen (voorafgaand te betalen door de eiser) die een expertise zal uitvoeren. Etc.
Als alternatief kan je zelf een gerechtsprocedure opstarten maar begin al zeker met de aangetekende brief. Als jij de procedure opstart dan moet jij alle kosten voorschieten en als je verliest ben je je geld kwijt. Als je de door de keukenman opgestarte procedure verliest zal je de gerechtskosten en een rechtplegingsvergoeding aan de tegenpartij moeten betalen.
Over welke gebreken spreken we?
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.
Lees meerDe EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen