14

Ventilatie spouw dichtgemaakt

Michiel01
Michiel01
#Muren · 6 jaren geleden

Dag allemaal

In onze elektricitieitskast is op de muren sprake van schimmel, je ziet het niet omdat de kast ervoor zit, maar het stoort me toch.

De vorige eigenaar heeft langs de buitenzijde de ventilatie van de spouw dichtgemaakt omdat hij dacht dat er langs daar vocht binnen zou kunnen komen. ( zie foto) 
Naar mijn gevoel zorgt dit enkel voor een slechte verluchting en is dit de schimmel van de oorzaak.

Nu zou ik graag de cement eruit beitelen maar ik ben bang dat er dan vuil in de spouw komt en dit een verbinding maakt tussen binnen-en buitenmuur.

Wat denken jullie? 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/53737/img4539.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=0dbc2712c6c556c7e597734377a10a66

Alle reacties

0
Michiel01
Michiel01
0 14 Verbouwer
6 jaren geleden

Dag Charel

Er is toegang met een deksel. Ik kan dus de afstand van het deksel tot plafond kruipkeldzr meten, eigenlijk de dikte van de vloerplaat?

Maar hoe meet ik dit af op buitenmuur? Moet ik dan klinkers weghalen?

Het deksel ligt echter wel al een 10 tal centimeter hoger dan het terras. 

Langs de kruipkelder zie ik geen gat voor die verluchting. 

Mijn vraag is eigenlijk, doe ik er zowizo goed aan om de verluchting of het nu van de kelder of spouw is open te maken? 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
6 jaren geleden

Je kan nu toch meten hoeveel hoger of lager het plafond van de kruipkelder is ten opzichte van dat deksel ?

Ik vroeg het me maar af in de veronderstelling dat de bovenkant van de kruipkelder misschien hoger ligt dan de terrasvloer en dat die dichtgemaakte voegen misschien oorspronkelijk rechtstreeks uitkwamen in de kruipkelder.

Maar je kan dat uiteraard ook meten door de hoogte van de binnenvloer van de woning te vergelijken met de hoogte van die dichtgemaakte voegen.

Of je er goed aan doet als je dat terug open maakt hangt af van de reden waarvoor dat rooster oorspronkelijk daar voorzien was en ook van de reden waarom men het later gedicht heeft. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat het oorspronkelijk nodig was voor iets dat nu niet meer van toepassing is door andere ingrepen of verbeteringen.

0
Michiel01
Michiel01
0 14 Verbouwer
6 jaren geleden

Dag Charel

vorige eigenaars dachten dat er langs daar vocht kwam omdat de huurders last hadden van een muffe geur.

Blijkt achteraf dat ze de ruimte nooit verluchtten en hier met 2 personen sliepen. 

Ik denk dus dat het best is om ze open te maken? Aangezien het volgens mij net is door ze toe te maken dat je last krijgt van schimmel

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Prijs van gevelreiniging: wat kost het en waarmee hou je best rekening?

Ontdek de prijs van gevelreiniging en welke factoren een impact hebben op de prijs. We zetten de prijs per methode op een rij.

Lees meer

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Zelf crepi reinigen of crepi laten verven? Expert geeft tips

Je sierpleister opfrissen, dan heb je twee opties: je crepi reinigen of hem opnieuw laten schilderen. Een gevelexpert geeft tips voor een frisse look.

Lees meer

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Schimmel verwijderen? Zo pak je het zelf grondig aan

Ontdek hoe je schimmel veilig kan verwijderen en voorkomen in je badkamer, slaapkamer en kelder. Handige tips, middelen en een stappenplan!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag