Wat als de bouwheer het EPC attest niet aflevertaan de koper van een nieuwbouwappartement

2

Wat als de bouwheer het EPC attest niet aflevertaan de koper van een nieuwbouwappartement

tinneros
tinneros
#Regelgeving · 6 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Bij de akte werd door de notaris vermeld dat het EPC certificaat binnen de 4maand zou afgeleverd worden door de bouwheer . Dat is ondertussen 2 jaar geleden en nog altijd is geen EPC afgeleverd.

Bij de overige verkochte appartementen staat de regelementaire  

6 maand vermeld maar ook hier werd na +1 jaar géén EPCafgeleverd

De bouwheer was in vereffening en heeft momenteel WCO aangevraagd.

Is deze hiertoe verplicht en op welke manier kan dat nog bekomen worden?

De bouw valt echter niet onder de wet Breyne wat mogelijk betekent dat bij ondertekenen van de akte , de plicht overgaat naar de koper ? en welke verantwoordelijkheid heeft de notaris hierin

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Bij de aanvang van de bouw is er verplichtend een EPB-deskundige aangesteld. Eenmaal de bouw af is zal de verslaggever zijn EPB verslag opstellen op basis van de informatie die de bouwheer hem verschaft heeft hoofdzakelijk de gebruikte isolatiematerialen, bouwmaterialen,de  bouwplannen en de detailuitvoering van de bouwknopen. Uit dit EPB verslag volgt ook het EPC certificaat. Indien de bouwheer de EPB regelgeving niet heeft gevolgd zal de Vlaamse overheid boetes opleggen. Vraag is wie zal betalen? 

Het zou mij verwonderen dat de appartementen niet onder de wet Breyne zouden vallen, tenzij je casco zou gekocht hebben (bij benadering winddicht). Maar als er in de contracten nergens sprake is van de wet Breyne zullen waarschijnlijk ook de voorwaarden niet vervuld zijn. Nu, het gebouw blijkt bewoonbaar te zijn, dus veel zal het niet meer uitmaken.

Is de volledige koopsom betaald? 

Best stelt u de bouwheer schriftelijk aangetekend in gebreke. WCO biedt de bouwheer enkel bescherming tegen schuldeisers, zodat hij de kans krijgt om het bedrijf terug in goede banen te leiden. Maar het ontslaat hem niet van zijn andere plichten.

Probeer ook te weten te komen wie de architect en EPB verslaggever is. Probeer ook de uitvoeringsplannen te bemachtigen.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Bij de aanvang van de bouw is er verplichtend een EPB-deskundige aangesteld. Eenmaal de bouw af is zal de verslaggever zijn EPB verslag opstellen op basis van de informatie die de bouwheer hem verschaft heeft hoofdzakelijk de gebruikte isolatiematerialen, bouwmaterialen,de  bouwplannen en de detailuitvoering van de bouwknopen. Uit dit EPB verslag volgt ook het EPC certificaat. Indien de bouwheer de EPB regelgeving niet heeft gevolgd zal de Vlaamse overheid boetes opleggen. Vraag is wie zal betalen? 

Het zou mij verwonderen dat de appartementen niet onder de wet Breyne zouden vallen, tenzij je casco zou gekocht hebben (bij benadering winddicht). Maar als er in de contracten nergens sprake is van de wet Breyne zullen waarschijnlijk ook de voorwaarden niet vervuld zijn. Nu, het gebouw blijkt bewoonbaar te zijn, dus veel zal het niet meer uitmaken.

Is de volledige koopsom betaald? 

Best stelt u de bouwheer schriftelijk aangetekend in gebreke. WCO biedt de bouwheer enkel bescherming tegen schuldeisers, zodat hij de kans krijgt om het bedrijf terug in goede banen te leiden. Maar het ontslaat hem niet van zijn andere plichten.

Probeer ook te weten te komen wie de architect en EPB verslaggever is. Probeer ook de uitvoeringsplannen te bemachtigen.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Wie zijn energiecontract wil opzeggen, betaalt binnenkort een verbrekingsvergoeding. Ontdek waarom de regering De Wever deze maatregel wil invoeren.

Lees meer

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Wat betekenen strengere EPC-regels vanaf 2030 voor jouw huurwoning? Joy Verstichele van het Vlaams Huurdersplatform vertelt wat de impact zal zijn.

Lees meer

Mijn VerbouwPremie: Vlaamse Regering verhoogt leeftijd woning naar 20 jaar

Mijn VerbouwPremie: Vlaamse Regering verhoogt leeftijd woning naar 20 jaar

Sinds september 2025 moet je woning bijna 20 jaar oud zijn om Mijn VerbouwPremie te kunnen aanvragen. Ontdek de nieuwe regels.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag