Recht op schadevergoeding?
Eerder dit jaar hebben we een overeenkomst gesloten met een bepaalde leverancier voor nieuwe ramen en deuren. Verkoper is bij ons geweest en wij zijn meerdere malen in de showroom geweest, offerte ook enkele keren aangepast. Uiteindelijk zijn we tot een overeenkomst gekomen; beschrijving van ramen en deuren en prijs duidelijk opgelijst.
Volgens de verkoper zouden we binnen 14d gecontacteerd worden voor de opmeting. Na 14d en geen nieuws, verkoper gebeld en we zouden week daaropvolgend gebeld worden. 14d later nog steeds geen nieuws en opnieuw zelf contact genomen. Filiaal bleek overgenomen en er was wat vertraging. Kan uiteraard gebeuren. Ondertussen voorschotfactuur gekregen, onmiddellijk betaald en 10d later is opmeter langs geweest.
Alle aspecten van de offerte werden overlopen - alles was ok - 1 aanpassing: plint onderaan de houten voordeur en deze aanpassing werd ook op mail bevestigd. Alles leek ok.
Meer dan een maand na opmeting, krijgen wij telefoon van de nieuwe filiaalhouder; werken kunnen niet uitgevoerd worden aan afgesproken voorwaarden want verkoper heeft fouten in prijstelling gemaakt. ofwel kunnen we kostenloos annuleren ofwel betalen we €2750 bij (effectieve meerprijs zou meer dan €5000 zijn).
Wij gaan uiteraard met geen van beide opties akkoord - ramen moesten al bijna geplaatst worden (al 3 maanden tussen afsluiten verkoop en telefoon filiaalhouder). Miserie dus want ook andere werken moet nu uitgesteld worden.
Na nog eens telefonisch contact met filiaal blijkt dat ze de werken effectief niet zullen uitvoeren als we niet bijbetalen. Voorschot hebben ze ook terugbetaald. (we hebben dit alles ook op mail) Eénzijdige contractbreuk dus, hoewel ze dit ontkennen.
Ondertussen hebben we met andere partij contact genomen en daar ramen besteld. Echter, we zullen nu €2000 meer betalen en ben van mening dat we, gezien éénzijdige contractbreuk, recht hebben op een schadevergoeding. Wil die €2000 dan ook recuperen van 1e leverancier.
kan dit? (hun verkoopsvoorwaarden vermelden 30% schadevergoeding bij verbreking door klant - mag verondersteld worden dat dit ook omgekeerd werkt?)