Hoi Willem13, wij hebben uiteindelijk, na meer dan een jaar, betaald, omdat wij de stress errond niet meer aankonden. FOD Financiën had ons verzekerd dat er geen extra kosten bijkwamen zolang ons dossier in behandeling was (dienst Bemiddeling) maar dat bleek geen waar te zijn en wij kregen steeds aanmaningen "binnen 24 uur te betalen" enz...
We hebben vanalles geprobeerd! De Ombudsdienst van FOD, daar hadden we niets aan, want we kregen gewoon een standaard en zeer technisch (lees onbegrijpelijk) bericht terug en geen antwoord op onze vragen en opmerkingen. De dienst Bemiddeling heeft ons wel goed ondersteund, maar kon ons niet helpen, zij werken natuurlijk zelf voor 'het systeem'.
Wij hebben dit aangevecht bij FOD Financiën (op aanraden van een kennis/advocaat), maar achteraf gezien hadden wij dit moeten aanvechten bij onze architect of de Orde van architecten. Ongeveer een jaar later lieten wij onze tekeningen eens bekijken door een andere architect en die zei meteen "dit is is geen verbouwing maar wordt aanzien als nieuwbouw aan 21%". Maar dan was het dus al te laat. Deze architect wilde dit ook niet op papier zetten, want het is een kleine wereld en iedereen kent iedereen en schermt voor elkaar (zijn woorden).
Wij hebben het dus uiteindelijk opgegeven, een bewuste keuze om er niet aan kapot te gaan.
Wij merkten dat, hoe harder wij vochten, hoe minder FOD daarvan gediend was. Ze zetten je blok en het bedrag wordt steeds hoger (interesten die vanaf een bepaalde periode worden aangerekend), de berichten steeds dreigender, het is echt intimiderend.
Ik kon en kan heel slecht om met de onrechtvaardigheid van dit alles: als huiseigenaar ben je de dupe van de fouten van de experts die je duur betaalt! Maar we hebben uiteindelijk betaald omdat we beseften dat ze je echt kunnen kapot maken en ze hiervoor ook niet terugdeinzen.
Mijn advies: vecht het in eerste instantie wel aan bij FOD Financiën, maar vraag ook eens aan een andere architect hoe het zit, misschien maakte hij/zij een fout? Hopelijk draait jullie zaak beter uit. Ik wens het jullie van harte toe!
Het was niet mijn bedoeling om je bang te maken, maar denk zorgvuldig na over wat je wel of niet wil doen en bekijk of je het waard vindt... De stress, de zorgen en de onzekerheid die het met zich mee brengt, zijn niet te onderschatten. "Pick your battles".
Ik wens jullie veel succes!