5

Onderhoud CV-gasboiler: wettelijke verplichting primeert?

Aiko
Aiko
#Verwarming & koeling · 6 jaren geleden

Ik ben huurder. Het onderhoud van mijn gasboiler gebeurt volgend de wettelijke verplichtingen om de 2 jaar met aflevering attest aan verhuurder. In het huurcontract staat dat ik, volgens de wettelijke verplichtingen, de boiler ook op het einde van de huurovereenkomst nog eens extra moet laten onderhouden. Kan dat zomaar? Volstaat het wettelijk niet dat ik op het huureinde het nog geldig attest van minder dan 2 jaar oud, overhandig? Primeert de wetgeving niet op hetgeen een verhuurder zomaar in een contract noteert?

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
6 jaren geleden

Over het algemeen wordt bij het beeindigen van de huur van de huurder verlangt dat het cv toestel een onderhoud krijgt daar bij aanvang van de huurovereenkomst de huurder ook een pas onderhouden toestel ter beschikking krijgt meestal is dit in de huurkontrakt opgenomen

0
Aiko
Aiko
0 1 Andere particulier
6 jaren geleden

Jou antwoord is niet helemaal correct, denk ik. De wet is hierin toch duidelijk: normale slijtage wordt de huurder niet aangerekend. Men betaalt huur om iets te gebruiken (als ik een auto huur, moet ik bij het terugbrengen toch ook geen onderhoud laten uitvoeren. Ik betaal alleen de brandstof. Zo toch ook met een gasboiler. Het 2-jaarlijkse onderhoud moet hier volstaan). Dat is hetgeen de wet voorschrijft en daaraan moet men zich houden. Al wat in contracten staat, is niet steeds dwingend.

0
Nick 61
Nick 61
222 1627 Andere professioneel
6 jaren geleden

In je vraagstelling gaat het over onderhoud van het cv toestel niet over slijtage of vervanging van het bestaande. Veelal wordt in het kontrakt aangedrongen op een onderhoud van de cv ketel ook indien er een jaar eerder een periodiek 2 jaarlijks onderhoud gedaan is maar wordt er op aangedrongen via het huurkontrakt dat bij het beeindigen van de huur door de huurder in kwestie een onderhoud gedaan wordt op het toestel zodat de nieuwe huurder net als toen je de huur aanving met een pas onderhouden toestel kan beginnen

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Meer doen dan wettelijk verplicht heeft geen zin. In de praktijk is het nazicht in de loop van het 2de jaar.

Het meest logische is dat u uw aandeel  in de latere factuur betaalt in functie van het aantal maanden  in die periode dat u er gewoond hebt.  U betaalt bv  een provisie van 15/24  van de geraamde toekomstige factuur. Gewoonlijk is dit een vast tarief indien u het zelf organiseert, organiseert de verhuurder of de syndicus het voor gans het gebouw  dan zullen zij u uw aandeel aanrekenen in de totale afrekening  van de gemeenschappelijke kosten.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Het energiedieet: “Ga je energiezuinig verwarmen, dan bespaar je”

Ontdek hoe je je huis energiezuinig kan verwarmen en bespaar op energiekosten. Tips over slimme thermostaten, de ideale verwarming en warm water.

Lees meer

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Nieuw koelmiddel voor warmtepomp: “We hebben een mix nodig zodat er een warmtepomp is voor iedereen”

Met de nieuwe F-gasregelgeving komen er nieuwe koelmiddelen bij voor warmtepompen. Maar welk koelmiddel is het beste voor jouw warmtepomp?

Lees meer

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Kan je vloerverwarming en parket combineren? Deze soorten parket zijn geschikt

Welke soorten parket zijn te combineren met vloerverwarming? Waarop moet je letten bij de plaatsing? En hoe zit het met keramisch parket?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag