Stelling tussen twee huizen laten verwijderen
Stelling tussen twee huizen laten verwijderen
Alle reacties
Degene die de stelling laat verwijderen loopt een groot risico.
Oppervlakkig is het niet mogelijk uit te maken of beide woningen inderdaad voldoende zelfdragend zijn.
Ik zou dus als eigenaar van die stelling die ook nooit zonder meer laten verwijderen.
Eventueel zou je kunnen voorstellen om dit op eigen risico te doen maar dan moet de andere buur hiermee ook akkoord zijn vermits zijn woning even veel risico loopt als het jouwe.
Ook zou je kunnen voorstellen aan alle partijen om de stelling te vervangen door een elegantere oplossing. In geval van akkoord is het dan nog de vraag wie hiervoor de kosten al dan niet wil dragen.
Er zijn methoden om de gemene muur te verankeren aan het gebouw. Hierbij worden stalen balken aangebracht over de diepte van de muur en ter hoogte van de vloeren (houten balkenlaag of betonnen vloerplaat). De verankering van de balken gebeurt vnl in de voor-en achtergevel en eventueel andere dwars aanliggende muren.
Maar dan staan beide gebouwen zelfstandig en zal er met een grote zekerheid zettingen optreden met barsten in de ganse constructie tot gevolg.
Bedankt voor je snel antwoord Charel
Maar dat wil zeggen als er een huis naast je wordt verwijderd en voor altijd een stelling mag blijven staan
wat de waarde van je huis verminderd,de stelling roest met de jaren.
Bedankt voor je snel antwoord Charel
Maar dat wil zeggen als er een huis naast je wordt verwijderd en voor altijd een stelling mag blijven staan
wat de waarde van je huis verminderd,de stelling roest met de jaren.
Om deze reden leveren veel steden en gemeenten geen omgevingsvergunning meer af enkel voor afbraak van een woning. Dit om te vermijden dat een bouwvallig huis wordt afgebroken en gedurende tientallen jaren het straatbeeld blijft ontsieren.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Weet jij het antwoord op deze vragen?
Onze toolbox
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen