Werken met pluggen is zeker wel een must ! Onlangs het gevolg gezien van niet geplugde bevestiging na de storm EUNICE van 18 februari...de hele isolatie van de zijgevel weggeblazen..niet geplugd, voor de vuilbak...
Heeft niets met pluggen te maken.
wel of niet pluggen is afhankelijk van de ondergrond (hsb/CLT/metselwerk/...)
Een mechanische bevestiging van de isolatieplaten is noodzakelijk en wordt door de fabrikanten dan ook verplichtend voorgeschreven. Wanneer de isolatieplaten een dikte hebben van 14cm wordt dus de pleister, wapeningsnet en crepielaag aangebracht op 14cm van de muur en dat geeft grote krachten waaraan de isolatie en kleefmortel geen enkel garantie bieden.. Enkel met kleefmortel werken zal inderdaad catastrofale gevolgen hebben.
Tijdens onze (gerechtelijke) expertises aangaande crepi problemen wordt nooit gesteld dat verankering via pluggen noodzakelijk is.
dat is geheel afhankelijk van de opbouw: men kan perfect eps blokken van 16cm verlijmen en daarop wapening en afwerking.
zowel Sto, Caparol als Steico hebben goede systemen voor crepi.
wel opletten met crepi op houtvezelplaten wanneer schotelpluggen gebruikt worden!
Met alle respect voor experts, maar hoeveel m2 gevel hebt u laten isoleren met een crepielaag erbovenop met de veronderstelling dat het goed zal gedaan zijn volgens de regels van de kunst en met de garantie in gedachten dat het toch een 50-60 jaar zal meegaan?
Geen dus, want dan zou u zulke onzin niet vertellen. Caparol en Knauf schrijven voor dat hun pluggenplan moet gerespecteerd worden. En dan gaat u nu verklaren dat dit flauwe kul is? Als expert zou u moeten weten dat toepassingen, waar afgeweken wordt van de voorschriften van de fabrikant, fataal zijn als die klant dan klachten heeft over het produkt.
Hugo
wij werken op vraag van die 3 merken als onafhankelijk deskundige bij zowel gerechtelijke als buiten-gerechtelijke procedures. Kom me dus niet vertellen wat de voorschriften zijn , die kennen wij beter dan eender wie, met dank aan de fabrikanten in kwestie. Het is net onze taak om na te gaan of de technische fiche is gerespecteerd.
En lees eens wat er staat: ik heb duidelijk geschreven dat niet alle isolatie met pluggen geplaatst wordt, de grote meerderheid wordt verlijmd.
tegenwoordig hebben we evenveel dossiers waar pluggen zijn gebruikt en verkeerd toegepast.
ik heb zelf al meer dan 10jr crepi, maar met wat ik ondertussen weet, zou ik het niet meer laten plaatsen omdat de meeste plaatsers het systeem van de fabrikant niet volgen.
ikzelf kan dat voorkomen wegens mijn beroep, maar de meeste bouwers niet.
veel heeft ook te maken met de minder frequente ondergrond, zoals HSB, CLT,..
plaatsers maken daar geen onderscheid in , met alle gevolgen van dien.