Houtworm in kepers en gordingen, wat nu?

2

Houtworm in kepers en gordingen, wat nu?

Team awesome
Team awesome
#Dak · 6 jaren geleden

In een recent aangekocht huis hebben we verschillende kleine (enkele mm dus waarschijnlijk houtworm) in de kepers en gordingen van het dak gevonden. Het zijn er volgens mij niet genoeg om de draagstructuur te ondermijnen maar ik ben geen expert ter zake.  Ik voeg enkele foto's bij van plaatsen waar er meerdere zijn.  Graag had ik geweten of dit effectief nog niet erg is en aangezien we goed gaan isoleren vraag ik me af hoe ik het hout het best behandel om het in de beste staat te krijgen. Alvast bedankt! 

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5436 Andere professioneel
6 jaren geleden

Enkele mm is niet erg duidelijk en er is op de foto's ook geen referentie te zien naar een bekende afmeting (een hand, een vouwmeter...) waardoor we zouden kunnen inschatten over welke houtworm het gaat.

Zijn het bijvoorbeeld gaatjes van 1 tot 2 mm dan zal het hoogstwaarschijnlijk om de kleine klopkever gaan (memel), zijn ze groter tot bijvoorbeeld 5 mm dan zou het de boktor kunnen zijn.

Als er meerdere gaten van boktor in voorkomen dan zou dat nefast kunnen zijn, een boktor kan een keper volledig uithollen terwijl die oppervlakkig nog in redelijke staat lijkt.

Door hier en daar te proberen een puntig voorwerp in het hout te drukken kan men soms al afleiden of de aantasting het hout te zeer verzwakt heeft of niet. 

Bij de kleine klopkever is het gevaar niet zo groot. Er zijn voldoende middelen in de handel (tegen zwammen en insecten) om hiermee het hout te besproeien of in te strijken

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Sandwichpanelen voor je dak: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen voor je dak: isolatie en afwerking in één

Sandwichpanelen zijn een goede keuze als je snel een waterdicht en geïsoleerd dak wil. Ontdek meer over de voordelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Onderhoud plat dak: zo vermijd je deze veelvoorkomende problemen

Onderhoud plat dak: zo vermijd je deze veelvoorkomende problemen

Een plat dak heeft een regelmatig onderhoud nodig. Door je dak te inspecteren, merk je plas- of blaasvorming en lekken op tijd op. Hierop moet je letten.

Lees meer

Een plat dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een plat dak plaatsen of renoveren? Ontdek meer over de mogelijkheden

Een plat dak voor een strakke uitstraling? Ontdek de beste opbouw, isolatie en type dakafdichting en onze tips voor renovatie en extra daglicht.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag