Verdeling kosten gemaakt vóór aankoop appartement

4

Verdeling kosten gemaakt vóór aankoop appartement

Robin D'Hooghe
Robin D'Hooghe
#Regelgeving · 6 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik kocht onlangs een appartement waarvan ik recent een jaarlijkse afrekening kreeg. Alles was mooi pro rate berekend volgens het boekje maar ik had toch nog graag een verduidelijking gehad. Er is in de periode voor ik het appartement bezat een gemeenschappelijke tuinmuur vervangen. De kosten waren hiervan 4000€. Hiervoor was een provisie aangelegd van 2000€ door de mede-eigenaars.  De resterende 2000€ wordt nu pro rata aan mij (en de andere mede-eigenaars) verrekend via de jaarlijkse afrekening terwijl de levernaciers reeds voor mijn aankoop betaald werd. Dus eigenlijk zijn de beslissing, de provisie, de werken en de betaling van de leverancier allemaal gedaan voor ik het appartement kocht. Kan er dan nog iets aan mij verrekend worden?

1
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je moet een onderscheid maken tussen lopende kosten die d office pro-rata volgens quotiteit verdeeld worden en eenmalige kosten die beslist worden door de VME en betaald worden door wie eigenaar was op t moment van de opvraging van t geld.  De opvraging van het saldo gebeurde na de aktedatum en is dus voor u.    De aangelegde provisie (reservefonds) was door de vorige eigenaar betaald en maakte dus deel uit van de overeengekomen aankoopprijs (maw de vorige eigenaar kon deze som niet apart aan u doorrekenen)

Je kon dit weten door de verslagen van de VME vergaderingen gelezen te hebben waarin de goedkeuring voor dit werk, evenals de betalingswijze, genoteerd zal zijn.

Deze werkwijze is als dusdanig geregeld in de wetgeving rond medeeigendom (“appartementswet”)

Alle reacties

0
CDR
CDR
10 16 Andere particulier
6 jaren geleden

Deze kosten moet de syndicus verhalen op de vorige eigenaar.

Vraagje : wat bedoelt u met een jaarlijkse afrekening mooi pro rata volgens het boekje afgerekend ?

Enige klaarheid hier omtrent, zou een beter inzicht scheppen.

0
Robin D'Hooghe
Robin D'Hooghe
0 1 Andere particulier
6 jaren geleden

Als je een appartement koopt in het midden van een jaar dan zijn de kosten deels voor de vorige eigenaar en deels voor de nieuwe eigenaar. Dan moet je bvb 150/365sten betalen als je het appartement 150 dagen van dat jaar bezat. Als u dit niet begrijpt dan vrees ik dat ik uw antwoord niet voor correct kan beschouwen.

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Je moet een onderscheid maken tussen lopende kosten die d office pro-rata volgens quotiteit verdeeld worden en eenmalige kosten die beslist worden door de VME en betaald worden door wie eigenaar was op t moment van de opvraging van t geld.  De opvraging van het saldo gebeurde na de aktedatum en is dus voor u.    De aangelegde provisie (reservefonds) was door de vorige eigenaar betaald en maakte dus deel uit van de overeengekomen aankoopprijs (maw de vorige eigenaar kon deze som niet apart aan u doorrekenen)

Je kon dit weten door de verslagen van de VME vergaderingen gelezen te hebben waarin de goedkeuring voor dit werk, evenals de betalingswijze, genoteerd zal zijn.

Deze werkwijze is als dusdanig geregeld in de wetgeving rond medeeigendom (“appartementswet”)

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Aantal vergunningen voor nieuwbouw en renovatie op laagste peil in jaren

Het aantal vergunningen daalt voor nieuwbouw, renovatie en sloop en heropbouw. Vlaamse regering wil maatregelen: “Snellere vergunningen zijn nodig.”

Lees meer

Sloop en heropbouw: premie, btw en voorwaarden

Sloop en heropbouw: premie, btw en voorwaarden

Sloop en heropbouw is vaak efficiënter en betaalbaarder dan renoveren. Maar hoeveel btw betaal je? Wat zijn de voorwaarden? En is er een premie?

Lees meer

De openbare weg nodig tijdens je werken? Vraag op tijd toestemming!

De openbare weg nodig tijdens je werken? Vraag op tijd toestemming!

Als je bouwt of verbouwt, moet je soms gebruik maken van de openbare weg, voor de plaatsing van een container, een stelling of een kraan. Kan dit zomaar?

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag