2

Gemeenschappelijke muur of niet ?

Jellevr
Jellevr
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Wij hebben zopas een gesloten bebouwing opgetrokken van 15 meter diep.De rechterzijde van ons huis heeft onze buurman vorig jaar gebouwd met een lengte van 12 meter , wij hebben dus 3 meter verder  gebouwd . Nu wil onze buurman de 3 meter bekleden , maar verplicht  ons daarin tussen te komen in de kosten  kan dit zomaar? Wij hebben de  muur van 3meter op onze kosten laten isoleren en afdekken met doek onmiddelijk na de ruwbouw . Maar is de muur nu gemeenschappelijk of niet ? Zijn woning had een enkele muur langs onze zijde we hebben op onze fundering er een muur naast gezet ( niet tegen ) enkele de isolatie hebben we daar samen betaald . 

Alvast bedankt 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/55503/screenshot20190828-210433dropbox.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e90a92bd22eb7be1dee000c8f53d1363

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5457 Andere professioneel
6 jaren geleden

Het lijkt me niet meer dan logisch dat alle buitenmuren van uw woning op een even fatsoenlijke en degelijke manier worden afgewerkt. Dat is zo het geval voor de voorgevel waar iedereen er op kijkt, voor de achtergevel waar jij zelf en uw gasten er op kijken en dat zou ook zo moeten zijn voor een muur waar je weliswaar zelfs niet op kijkt maar waar wel de buren dagelijks mee geconfronteerd worden.

Onafgezien daarvan lijkt het me niet verstandig om uw muur geen definitieve afwerking te geven en er voor te kiezen om het bij die onderdakfolie te houden.

Ik vermoed zelfs dat uw lastenboek, de plannen, en de bouwtoelating voorzien in een degelijke gevelafwerking net zoals dat bijvoorbeeld voor de voorgevel geldt.

In vele gevallen wordt de gevelafwerking daar hetzelfde voorzien als bij de andere gevels (gevelsteen) maar ook wordt dit al eens in samenspraak met de buren gekozen omdat zij degenen zijn die er moeten op kijken of er last van kunnen hebben.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag