BLAZEN OP ROOFING DAK BIJ WARM WEER OPLOSSEN MET KIEZELS ?

10

BLAZEN OP ROOFING DAK BIJ WARM WEER OPLOSSEN MET KIEZELS ?

ANDRE57
ANDRE57
#Dak · 6 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Op mijn 9 jaar oud roofing dak van 34 m³ , waar ik tot nu toe geen problemen mee had, hebben zich sinds de afgelopen hittegolven een 16-tal blazen gevormd , gaande van 11x20 tot 100x50 cm.

Er zit geen water onder, en er zijn geen scheuren

Na wam weer zijn de blazen “opgezwollen” maar na enkele koude nachten zijn de meeste bijna verdwenen of nog nauwelijks opgezwollen ( max 1cm hoog)

Het dak afbreken en vernieuwen (de isolatie is dan ook verloren) zie ik niet zo zitten wegens te hoge kosten en de nog jonge leeftijd van het dak.

Mijn idee is om er +/- 4cm kiezel over te gooien zodat de zon er niet meer aan kan en de blazen zich niet meer kunnen ”opblazen”.

Mijn dakopbouw ziet er als volgt uit ;

kleefvernis / bitumen / isolatie polyurethaan 10 cm / ruw glasvliesgewapend / bitumen met glasvlies 4 mm / SBS gemodificeerde bitumen met polyesterinlage 250 gr /m² dikte 4 mm.

PLEASE HELP ME A.U.B

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/55638/19-juni.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=f4a81b6e2518f581e6f3057750087863
1
Charel
Charel
932 5449 Andere professioneel
6 jaren geleden

Er worden zodanig veel blazen gevormd dat ik vrees dat het fenomeen zich zal blijven voordoen. Herstellen kan dus wel maar dan is de kans groot dat er op dezelfde plaats of elders weer opnieuw blazen worden gevormd.

Ik vind het idee om er een ballastlaag op aan te brengen dus niet zo slecht omdat je hierdoor de opwarming van het dak verminderd en anderzijds ook de vorming van blazen verhinderd door die belasting.

Vier cm lijkt mij  nogal veel, ik zou denken dat 2 à 3 cm al kunnen volstaan.

Wat ook kan overwogen worden is het schilderen van de ganse dakoppervlakte met een speciaal hiervoor ontwikkelde coating die het licht weerkaatst waardoor de dakbedekking veel minder zal opwarmen.

1
LVAU
LVAU
3 16 Bouwer
6 jaren geleden

Beste André,

15 cm is de minimale opstandhoogte volgens de WTCB regels, maar daar doe je mee wat je wil, natuurlijk. Als er maar 4 cm grind op ligt, zal dat inderdaad nog niet zo erg zijn.

Wat ik bedoel voor onderhoud is dat een dak met grind met de tijd groen wordt van mos en je kan het dak niet meer schoonvegen. Maar grind mag volgens de regels, hoor.

Je kan altijd proberen met een reflecterende coating, maar dan wel het dak eerst goed schoonmaken en de instructies van de leverancier van de coating goed volgen.

mvg

Luc

Alle reacties

0
LVAU
LVAU
3 16 Bouwer
6 jaren geleden

Beste André, zolang de blazen geen naden opentrekken kan U opteren om niets te doen ofwel de blazen opensnijden (kruis), droog maken indien nodig met haardroger, bitumen daklijm insmeren en terug dichtplakken. Nadien een nieuw stuk roofing overbranden.

Grind zou ik willen afraden, want daarvoor lijkt mij de dakrand te laag en dat belet een gemakkelijk onderhoud van het dak; en is het dak voorzien voor dit gewicht?

succes!

Luc

0
Charel
Charel
6 jaren geleden

Er worden zodanig veel blazen gevormd dat ik vrees dat het fenomeen zich zal blijven voordoen. Herstellen kan dus wel maar dan is de kans groot dat er op dezelfde plaats of elders weer opnieuw blazen worden gevormd.

Ik vind het idee om er een ballastlaag op aan te brengen dus niet zo slecht omdat je hierdoor de opwarming van het dak verminderd en anderzijds ook de vorming van blazen verhinderd door die belasting.

Vier cm lijkt mij  nogal veel, ik zou denken dat 2 à 3 cm al kunnen volstaan.

Wat ook kan overwogen worden is het schilderen van de ganse dakoppervlakte met een speciaal hiervoor ontwikkelde coating die het licht weerkaatst waardoor de dakbedekking veel minder zal opwarmen.

0
ANDRE57
ANDRE57
0 4 Andere particulier
6 jaren geleden

Beankt voor je reactie Charel ,

Ik heb ook een offerte laten maken door een prof. met goede reputatie en die zegt +/- hetzelfde als U

Hij zou dan de hele opp. doen i.p,v. met stukjes. (vindt ik ook beter) 

Hij opteerd voor een worteldoek onder de keien. De prijs weet ik nog niet , die moet nog komen.

Heeft U soms een idee wat dat zou mogen kosten voor 40 m² . ?

0
ANDRE57
ANDRE57
0 4 Andere particulier
6 jaren geleden

Bedankt voor de reactie LVAU,

Op het laagste punt is de dakrand 15 cm dat is inderdaatd niet zo veel , maar denk je niet dat dit zou volstaan?

Wat het gewicht beteft: het zijn betonnen welfels voorzien voor event. opbouw dus dat zit wel snor (maar nietemin een verstandige opmerking van U.

Wat bedoel Je met  "belet een gemakkelijk onderhoud van het dak" ?

0
LVAU
LVAU
3 16 Bouwer
6 jaren geleden

Beste André,

15 cm is de minimale opstandhoogte volgens de WTCB regels, maar daar doe je mee wat je wil, natuurlijk. Als er maar 4 cm grind op ligt, zal dat inderdaad nog niet zo erg zijn.

Wat ik bedoel voor onderhoud is dat een dak met grind met de tijd groen wordt van mos en je kan het dak niet meer schoonvegen. Maar grind mag volgens de regels, hoor.

Je kan altijd proberen met een reflecterende coating, maar dan wel het dak eerst goed schoonmaken en de instructies van de leverancier van de coating goed volgen.

mvg

Luc

0
guyke1
guyke1
0 2 Andere particulier
6 jaren geleden

Bestaat er een organisatie of een commisie van experten ( dakwerkers- architecten ) die ter plaatse

de toestand van het dak kunnen evalueren ?

0
ANDRE57
ANDRE57
0 4 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste guyke1

Voor zover ik weet bestaat dat niet

Maar ik denk dat de beste "experten" toch de mensen zijn met jarenlange praktijkervaring zoals er hier wel een aantal op het forum zitten.

0
Charel
Charel
6 jaren geleden

Beankt voor je reactie Charel ,

Ik heb ook een offerte laten maken door een prof. met goede reputatie en die zegt +/- hetzelfde als U

Hij zou dan de hele opp. doen i.p,v. met stukjes. (vindt ik ook beter) 

Hij opteerd voor een worteldoek onder de keien. De prijs weet ik nog niet , die moet nog komen.

Heeft U soms een idee wat dat zou mogen kosten voor 40 m² . ?

Ik zie het nut niet in van die worteldoek, dat is ook helemaal niet gebruikelijk.

De prijs ervan zou ik zelf ook moeten opzoeken.

0
ANDRE57
ANDRE57
0 4 Andere particulier
6 jaren geleden

Hallo Charel,

Worteldoek zou moeten dienen om de keien niet in de roofing te kunnen trappen bij betreding bij warm weer , en om de keien later gemakkelijker te kunnen verwijderen.

ik vindt het langs de éne kant ok een beetje raar maar langs de andere kant gaat het wel over een prof. dakwerker met 25 jaar ervaring en een héél goede reputatie...........

Met "de prijs weet ik nog niet" bedoelde ik de prijs voor àlles (roofing , worteldoek, keien, uren.....)

in ierder geval al bedankt voor de waardevolle reacties !

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Vraag vrijblijvend offertes aan voor dakwerken

Een goed dak is de basis van elk huis. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan van ervaren dakwerkers uit jouw regio.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

In de kijker: dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen verhogen opbrengst

Deze nieuwe dakpannen met zonnepanelen bedekken je dak én wekken stroom op. Dankzij de half-cuttechnologie brengen deze zonnepanelen nog meer op.

Lees meer

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Asbest in je dak? Zo kan je het herkennen, vervangen en veilig verwijderen

Leer asbest in je dak herkennen, ontdek de risico’s en kosten en vind veilige oplossingen voor vervanging of verwijdering.

Lees meer

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Mansardedak: complete gids met voordelen, prijs en tips

Geef je woning karakter met een mansardedak en geniet van meer ruimte, stijl en comfort onder je dak.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag