Wie dient de kosten te dragen om Asbest houdende gevelleien te verwijderen aan een gemene muur.

3

Wie dient de kosten te dragen om Asbest houdende gevelleien te verwijderen aan een gemene muur.

VV1993
VV1993
#Bouwpartners · 6 jaren geleden

Tegen de gemene muur gevende in mijn tuin. ( De muur is gemene eigendom van de Vereniging van mede-eigenaars & onze buur.) Werden in der tijd asbest houdende gevelleien geplaatst. Gezien deze door slijtage los beginnen komen dienen deze verwijderd te worden.

Wie moet er in dit geval de leien laten verwijderen & opdraaien voor de hierbij komende kosten?

Hartelijk dank

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

De asbest-cementleien zijn gewoonlijk geplaatst door de degene die er nut van heeft, dus door degene wiens gevel beschermd wordt door deze leien. Het is dan ook logisch wanneer deze versleten zijn, de kost wordt gedragen door degene die er nut van heeft. Het verwijderen van asbest-cementleien is nog altijd een activiteit die door iedereen mag uitgevoerd worden mits het nemen van enkele eenvoudige veiligheidsmaatregelen (zie website van OVAM). Als particulier kan je in de meeste gevallen de asbest-cementleien gratis deponeren op het gemeentelijk containerpark.

Bij het vragen van offertes voor het vervangen van de gevelbekleding spreek gewoon van het aantal M2 asbest-cementleien. 

Het is ook het moment om te overwegen om isolatie aan te brengen. 10 tot 12cm pur isolatie voldoet aan de epb regelgeving.

Maar zoals ik het heb begrepen is dat een zaak volledig ten laste van uw buur.

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
6 jaren geleden

Geachte

Voor zover deze leien inderdaad schade veroorzaken door vrij gekomen asbest, dient de bewaarder van de zaak hiervoor in te staan. art. 1384 B.W., rechtsgrond op zijn minst...

Astrid CLABOTS

CLABOTS

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever: van takenpakket tot prijs

De EPB-verslaggever waakt erover dat jouw (ver)bouwproject aan de EPB-regelgeving voldoet. Wat behoort er tot zijn takenpakket en hoeveel bedraagt de prijs?

Lees meer

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Hoeveel kan je besparen met zelfbouwpakketten?

Bespaar tot 50% op bouwkosten met zelfbouwpakketten van Swipe Zelfbouw en Easykit. Ontdek hoe je kosten bespaart en kwaliteit garandeert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag