Mag ik mijn gemeenschappelijk gevel ( wachtgevel ) isoleren om de koude, geluidshinder te weren ?

4

Mag ik mijn gemeenschappelijk gevel ( wachtgevel ) isoleren om de koude, geluidshinder te weren ?

Sergek
Sergek
#Isolatie · 6 jaren geleden

Ik heb een rijwoning met een wachtgevel dat de helft op mijn grond staat en de andere helft op de grond er naast.  Die muur ziet af van de inslaande regen, ik heb koude straling in mijn woning en het geluid van het openbaar domein komt gewoon binnen.

Graag zou ik willen overgaan tot isoleren van deze muur, moet ik toelating vragen aan de eigenaar van de grond?   Wat kan ik doen zonder toelating van de buur.  

Klein detail, de buur is er al over aangesproken, die opperde zelfs van een streepje grond te kopen waarover de isolatie zou hangen ... 

Alvast bedankt voor tips en tricks 

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Als je iets wilt doen aan de gemene muur dan moet je steeds de toelating krijgen van die eigenaar. Krijg je dat niet dan kan je altijd via de vrederechter gaan (eerst pogen "in verzoening").

Het probleem van de gemene muur is iets complexer geworden. De EPB  huidige regelgeving  eist bij nieuwbouw nu ook een maximale U-waarde van de scheimuur tussen de 2 woningen. In de praktijk komt het er op neer dat de bouwheer eerst 4cm isolatie zal moeten plaatsen en dan pas "zijn" dragende muur kan zetten of met gyproc platen werken (af te raden). De gemene muur van vroeger is niet meer de gemene muur van vandaag waar bij nieuwe constructies een wand heeft van snelbouw + 4cm isolatie + snelbouw. Iedereen blijft nu met zijn scheimuur 2cm van de perceelsgrens en er is ook geen overname meer van de muur, hooguit de helft van de 4cm isolatie.

Nu zijn er 2 opties:

1. Uw buur heeft al weet van de EPB-regeling en ziet dus 9cm  van zijn eigendom langs de perceelsgrens onbenut (7cm van de huidge scheimuur + 2cm isolatie) als hij gaat bouwen.. Hij tracht dan wat te recupereren. Maar onderhands verkopen kan zomaar niet,  ...notariële akte enz. en hij kan u ook niet verplichten tot kopen.

2. Ofwel is hij er gewoon op uit om van de situatie te profiteren. Als u 4cm XPS-isolatie plaatst voldoet die reeds voor de toekomstige nieuwbouw van uw buur. Enkel de bekleding is verloren en moet  dan verwijderd worden. Maar er is geen enkele reden waarom hij een vergoeding kan vragen, uiteindelijk bescherm je de gemene muur, die voor de helft op zijn eigendom staat,  tegen degradatie tgv van regen.

Misschien dat u hem daarmee kan overtuigen om het toe te laten. Blijft hij weigeren dan kan  u hem toch duidelijk maken dat u  niet kan toelaten dat uw eigendom schade oploopt en dit aan de vrederechter zal voorleggen om toelating te bekomen.

4cm  XPS-isolatie is natuurlijk weinig voor een buitenmuur, maar u moet er ook rekening mee houden dat  als uw buur gaat bouwen, dan een dikkere isolatie  waarsschijnlijk volledig zal moeten verwijderd worden. Een droge muur en 4cm isolatie zal uw klachten al serieus temperen. De U-waarde zal ongeveer 0,5 W/m²K zijn  wat nog altijd veel beter is dan een niet-geisoleerde spouwmuur (1,4W/m²K) of vergelijkbaar is met een na-geisoleerde spouwmuur. met EPS

0
Sergek
Sergek
0 1 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste,

Bedankt voor uw deskundige uiteenzetting.

Voor mij is het nu duidelijk dat ik het recht heb om mijn gemen muur te beschermen/isoleren volgens de hedendaagse normen.  

Nu nog de buur ( eigenaar van de grond ) warm maken voor een akkoord, maar ik vrees dat het via een vrederechter gaat moeten gaan. 

groeten, 

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
6 jaren geleden

Ik vrees dat je de verkeerde conclusie trekt uit de uitleg van Hugo.

Ik veronderstel dat het bij jou niet over een nieuwbouw gaat maar over een woning die al geruime tijd bestaat. Vandaar die gemene muur die al voor de helft op de andere eigendom staat en nochtans niet is geisoleerd tussen de twee helften.

Ik denk dat je wel het recht hebt om die muur waterwerend te maken of te  houden maar niet persé om die nog te verdikken ten koste van de oppervlakte van de buren.

Dat je wilt of moet isoleren is geen excuus want dat zou je ook langs binnen kunnen doen ten koste van uw eigen oppervlakte.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie: alles wat je moet weten voor een betere nachtrust en meer wooncomfort

Geluidsisolatie zorgt voor meer gemoeds- en nachtrust. Lees meer over de prijs en hoe je je vloer, plafond of wanden akoestisch isoleert.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag